Bije, gdy hamujesz? Najczęstsze przyczyny drżenia kierownicy

Charakterystyczne drgania kierownicy, często nazywane „biciem”, to problem, z którym spotykają się właściciele nowych i używanych samochodów. Powodów takiej usterki może być kilka. Podpowiadamy, jak poradzić sobie z biciem na kierownicy.

Felgi i opony

Jeśli podczas hamowania lub jazdy kierownica zaczyna drżeć, w pierwszej kolejności warto sprawdzić koła. Każda opona ma nieco innych rozkład masy - jeśli jest nierówny, należy odpowiednio ją obciążyć po montażu na feldze.

Z czasem odważniki mogą się przesunąć albo odpaść, co spowoduje, że opona będzie ponownie niewyważona, co może spowodować drgania pojazdu. Zwykle są wyczuwalne przy prędkości 80-90 km/h i nasilają się podczas jazdy z prędkością ok. 100 km/h.

Problem można rozwiązać u wulkanizatora poprzez ponowne wyważenie kół. Może się zdarzyć, że winna jest skrzywiona felga. Czasami zdarza się, że jest uszkodzona do tego stopnia, że nie można jej naprawić i konieczna będzie wymiana.

Reklama

Tarcze hamulcowe

Jeśli drżenie kierownicy pojawia się podczas hamowania - zwykle za ten stan odpowiadają zużyte hamulcowe. Ich wymiana nie jest trudna, ale najlepiej zlecić do doświadczonym mechanikom, ponieważ większość problemów z bijącymi tarczami wynika z błędów popełnianych przy ich montażu. Już na etapie przykręcania tarczy można popełnić błędy, które spowodują później same problemy. Nieumiejętna wymiana może bardzo szybko doprowadzić do uszkodzenia tarcz.

Częstym powodem bicia tarcz hamulcowych jest niedokładne oczyszczenie piasty podczas wymiany. W miejscu styku z tarczą piasta powinna być wyszlifowana do gołego metalu. Jakiekolwiek pozostałości farby, rdzy czy głębokie wżery powinny zostać zlikwidowane.

Po przykręceniu tarczy do nierównej powierzchni może dojść do jej zwichrowania. W ten sposób w ciągu kilka dni można zniszczyć zupełnie nowe tarcze, które będą powodować bicie na kierownicy.

Innym dość częstym błędem jest smarowanie styku piasty preparatami hamującymi korozję i ułatwiającymi ponowny demontaż. Podczas pracy tarcze hamulcowe nagrzewają się do wysokich temperatur. W związku z tym chemikalia potrafią się rozgrzać i doprowadzić do szybkiego odkształcenia elementu.

Czasami do zwichrowania tarcz może dojść w wyniku gwałtownego schłodzenia powierzchni roboczej tarczy. Może się tak zdarzyć podczas ostrego hamowania połączonego z wjazdem w głęboką kałużę. Ratunkiem w powyższych sytuacjach może być przetoczenie tarczy. Jednak do takiej czynności kwalifikują się części, które nie zdradzają objawów zmęczenia i wykazują się odpowiednią grubością.

Układ kierowniczy

Czasami wystarczą niewielkie luzy którejkolwiek części układu kierowniczego i zawieszenia, żeby spowodować odczuwalne pogorszenie działania całego układu. Pogarsza się wtedy stabilność pojazdu i jego sterowanie, właśnie poprzez drgania kierownicy. Dlatego eliminując przyczyny należy sprawdzać układ kierowniczy pod kątem zużycia oraz luzy na metalowo-gumowych elementach zawieszenia.

Łożyska

Jeśli drgania na kierownicy występują tylko podczas skrętu, głównymi podejrzanymi mogą być łożyska kół. Mocują piastę koła do zawieszenia pojazdu umożliwiając prawidłowy obrót koła. Jeśli ulegną uszkodzeniu lub będą niewystarczająco smarowane, mogą się pojawić drgania na kierownicy.

Geometria kół

Kolejną przyczyną występowania drgań na kierownicy może być nieprawidłowe ustawienie kół. W większości przypadków ustawienie poprawnej geometrii kół sprawia, że znikają drgania na kierownicy.

Jednym z najszybszych sposobów na diagnozowanie ustawienia kół jest obserwacja zużywającego się bieżnika opony. Przy nieprawidłowej geometrii zauważymy nierównomierne zużycie opon, a środkowa część bieżnika będzie bardziej zużyta niż brzegi opony. Jeśli kierownica podczas jazdy jest ustawiona prosto, a pojazd ściąga na jedną stronę, winowajcą będzie niewłaściwa geometria kół.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy