Auto używane z hakiem. Co sprawdzić przed zakupem?
Kupując auto używane wyposażone w hak trzeba zwrócić podwójną uwagę nie tylko na dokumenty pojazdu, ale też kondycję silnika - samochód, który w przeszłości służył do ciągnięcia przyczep z zewnątrz może nie wyglądać na zużyty, ale jego silnik może być mniej wydajny niż w przypadku pojazdu, który nigdy nie był poddawany takim obciążeniom.
Hak holowniczy niekoniecznie oznacza, że samochód był używany do ciągnięcia ciężkich ładunków - przyczepy kempingowej czy tej służącej do transportu łodzi. Być może poprzedni właściciel używał haka wyłącznie do montażu bagażnika na rowery - tego typu obciążenie nie jest tak znaczące jak kilkusetkilogramowa przyczepa.
Poszukując pojazdu z hakiem szczególną uwagę trzeba zwrócić na to, czy odpowiednia adnotacja o haku widnieje w dowodzie rejestracyjnym. Czasem kierowcy wpadają w pułapkę poszukując auta z hakiem lub takiego, w którym zamierzają hak zamontować. Jeśli dana wersja auta nie ma homologacji do tej przeróbki montaż haka będzie nielegalny, a samochód nie przejdzie przeglądu.
Z kolei kupując auto używane już z zamontowanym hakiem należy upewnić się, że w dowodzie rejestracyjnym widnieje pieczątka z adnotacją o montażu haka holowniczego. Warto też pamiętać, że przegląd auta z hakiem jest nieco droższy i kosztuje 134 zł (czyli o 35 zł więcej niż bez tego elementu). W trakcie przeglądu diagnosta sprawdzi konstrukcję samego haka oraz kondycję wiązki elektrycznej, a także tabliczkę znamionową.
Jak wskazują przedstawiciele firmy AAA Auto, którzy wybrali najlepsze według nich pojazdy do montażu haka, "Nie każde auto z hakiem było intensywnie eksploatowane, ale warto zapytać sprzedawcę o historię użytkowania pojazdu" - radzi Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings.
Jeżeli silnik ulegnie uszkodzeniu z powodu przeciążeń, koszty naprawy mogą być znaczące. Decydując się na auto używane z zamontowanym już hakiem warto udać się do zakładu mechanicznego, by specjaliści ocenili stan jednostki napędowej oraz poszczególnych podzespołów, które mogły pracować pod zwiększonym obciążeniem.
Bezpieczniejszym wyborem jest kupno auta bez haka i zamontowanie go w profesjonalnym serwisie. Montaż haka zależy od rodzaju pojazdu i miejsca instalacji, trzeba się jednak liczyć z tym, że to koszt minimum 300-400 zł. Koszt samego haka różni się w zależności od rodzaju - najdroższe są te odchylane i chowane automatycznie, zapłacimy za nie nawet 4000 zł. Są też haki z kulą odpinane automatycznie za około 800 zł oraz stałe, za około 300-600 zł.