Te samochody psują się najczęściej i utrzymują mechaników w Polsce. Najnowszy raport Autodata
Do polskich warsztatów trafiają najczęściej Ople Astry, Audi A4 i Fordy Mondeo. Takie dane płyną z raportu dotyczącego najczęściej serwisowanych pojazdów autorstwa Autodaty. Wynika to oczywiście z popularności tych pojazdów na rynku polskim, czyli tzw. efektu skali.
- Autodata - jeden z największy producentów oprogramowania warsztatowego - opublikował raport dotyczący najczęściej serwisowanych i naprawianych samochodów.
- Zestawienie obejmuje 22 państwa, w tym Polskę.
- Siódma już edycja raportu pozwala wysnuć sporo wniosków dotyczących sytuacji materialnej zmotoryzowanych w poszczególnych krajach.
Tegoroczna edycja powstała na bazie danych z 22 krajów. Oprócz wielu należących do Unii Europejskiej w rankingu znalazły się jeszcze:
- Australia,
- Irlandia,
- Nowa Zelandia,
- Norwegia,
- Rosja,
- Turcja,
- Wielka Brytania,
- Stany Zjednoczone,
- Szwajcaria.
W skali wszystkich sklasyfikowanych w rankingu krajów najczęściej serwisowaną i naprawianą marką pozostaje zwycięzca z 2020 roku - Ford. 10,93 proc. wszystkich zapytań o dane w aplikacji online Autodata dotyczyło modeli tego właśnie producenta.
Ogromnym powodzeniem cieszy się też Volkswagen (10,44 proc. wszystkich zapytań), który jest najczęściej serwisowaną marką w aż 13 z 21 analizowanych krajów.
W skali wszystkich omawianych w raporcie krajów w ostatnich 12 miesiącach najczęściej serwisowanymi rocznikami były 2012 i 2015, natomiast w rankingu top 10 najnowszym i najstarszym rocznikiem były odpowiednio: 2017 i 2010.
Pierwsza dziesiątka najczęściej serwisowanych aut (dane zbiorcze z 22 krajów) w 2020 prezentuje się następująco:
- Opel Corsa D - (S07)
- Fiat 500/500C - (07-)
- Ford Fiesta - (‘13)
- Nissan Qashqai - (J11) (14-21)
- Volkswagen Golf VII - (12-17)
- Opel Astra J - (P10)
- Ford Focus - (‘04/’08)
- Ford Fiesta - (‘08)
- BMW serii 3 E90/91/92/93 - (05-14)
- Nissan - Qashqai/Qashqai+2 - (J10)
Oczywiście ranking opracowany przez Autodatę nie sposób traktować jako wyznacznik usterkowości poszczególnych modeli. Świadczy on raczej o ich popularności i zachowaniach konsumentów.
Przykładowo - dziesiąte miejsce na liście najczęściej serwisowanych i naprawianych aut w Polsce zajmuje jeden z wieloletnich liderów sprzedaży nowych samochodów - Skoda Octavia.
Co ciekawe - w zestawieniu nie znalazły się jednak równie popularne w ostatnich latach Toyoty Yaris czy Corolla. Czy oznacza to, że samochód z Mlada Boleslav zdecydowanie odstaje jakością od modeli japońskich? Tego wykluczyć nie można, ale mając wgląd w ogół rynku obstajemy raczej przy tym, że klienci Skody szybciej rezygnują z serwisowania swoich pojazdów w ASO.
Nie powinno to raczej nikogo dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Octavia to jeden z ulubionych modeli przedstawicieli handlowych, który - na tle Corolli czy Yarisa - pokonuje z reguły większe odległości.
Niemniej dane Autodaty sugerują również, że klienci Toyoty zdecydowanie częściej niż właściciele Skody decydują się na serwisowanie swoich pojazdów w ASO po okresie gwarancyjnym.
Ciekawie prezentują się dane dotyczące najczęściej serwisowanych w Polsce pojazdów w podziale na rodzaj zasilania.
Piątka najczęściej naprawianych aut z silnikami benzynowymi to:
- Opel Astra H
- Audi A4 (8Ex) - (01-08)
- Opel Astra J
- BMW serii 3 (E46) - (98-07)
- Skoda Fabia (6Y2/6Y5) - (99-07)
Wśród diesli wygląda to nieco inaczej. W dziesiątce najczęściej serwisowanych znalazło się bowiem aż sześć modeli o stricte użytkowym charakterze, czyli:
- Volkswagen Transporter T5 - (04-15)
- Fiat Ducato - (06-14)
- Renault Master III - (10-)
- Renault Trafic II - (01-14)
- Mercedes Sprinter - (06-18)
- Fiat Ducato - (14-19)
W przypadku aut osobowych do pierwszej dziesiątki najczęściej serwisowanych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi załapały się tylko:
- Ford Mondeo - (‘07) (4. miejsce w top 10)
- Volkswagen Passat - (05-11) (5. miejsce w top 10)
- Opel Insignia A - (08-17) (7. miejsce w top 10)
- Audi A4 - (01-08) (8. miejsce w top 10) .
Ciekawe dane można natomiast wysnuć z informacji dotyczących najczęściej serwisowanych aut hybrydowych w Polsce. W pierwszej piątce znalazły się aż trzy modele z Francji i Niemiec, co biorąc pod uwagę, że cały segment hybryd przez lata zdominowany był przez Toyotę - z uwagi na niewielką popularność europejskich modeli - wystawia im raczej słabą laurkę!
Pierwsza piątka najczęściej serwisowanych w Polsce aut z napędem hybrydowym:
- Toyota Auris - (12-19)
- Toyota Yaris - (11-20)
- Peugeot 508 - (11-18)
- Audi - A3 Sportback - (8YA) (20-)
- Citroen DS5
Eksperci Autodaty opublikowali też podobne zestawienie dotyczące elektryków. Co ciekawe - najczęściej serwisowanym autem tego typu był w 2021 roku Opel Zafira Life! To o tyle interesujące, że zdecydowana większość zarejestrowancyh egzemplarzy jest jeszcze na gwarancji. Czyżby serwisy Opla masowo wspierały się w tej kwestii oprogramowaniem serwisowym pochodzącym od zewnętrznego dostawcy? Na kolejnych pozycjach znalazły się odpowiednio:
- 2. Tesla Model S - (13-)
- 3. Tesla Model 3 - (18-)
- 4. Nissan Leaf - (ZE0) (10-18)
- 5. Renault Zoe - (X10)
***