Toyota Verso 1.6 D-4D Premium - test
Zanim do sprzedaży trafi BMW serii 2 Active Tourer, jedynym vanem z turbodieslem BMW – 1.6 o mocy 112 KM – jest... Toyota Verso.
Toyota chciała - w zgodzie z obowiązującymi trendami - zaoferować do swojego kompaktowego vana turbodiesla o pojemności mniejszej niż dwa litry. Ale zamiast silnik konstruować samodzielnie postanowiła znaleźć partnera, który ma już taką jednostkę i może ją udostępnić. W 2011 r. japoński koncern podpisał umowę o współpracy z BMW, na mocy której Niemcy będą dostarczać m.in. silniki wysokoprężne. Pierwszym modelem Toyoty, do którego trafił turbodiesel 1.6 (pracuje w BMW serii 1 i Mini), jest właśnie Verso. Toyota zastosowała m.in. własne dwumasowe koło zamachowe i sześciobiegową, manualną skrzynię biegów.
Wydaje się, że niewielka pojemność i skromna moc 112 KM w zestawieniu ze sporymi rozmiarami i masą Verso (prawie 1,6 tony) nie wróżą niczego dobrego. Ale okazuje się, że 270 Nm osiągane przy 1750 obr./min to siła pozwalająca wystarczająco sprawnie napędzać japońskiego minivana. Verso płynnie przyspiesza od ok. 1500 obr./min, ale silnik zaskakująco dobrze znosi pracę także na wysokich obrotach, co przydaje się np. podczas wyprzedzania ciężarówek na drogach lokalnych. W przeprowadzonych pomiarach od 0 do 100 km/h Verso 1.6 D-4D przyspieszyło w 12,5 s, od 60 do 100 na 4. biegu w 10,1 s, a od 80 do 120 km/h na 6. biegu w 19,4 s. Odmianie z silnikiem 2.0 D-4D (124 KM, 310 Nm) przyspieszenie do "setki" zajmuje 11,2 s. Zdecydowanie lepsza jest za to elastyczność: wynosi odpowiednio 6,4 i 14,5 s.
Średnie zużycie paliwa w teście, choć wyraźnie wyższe niż to podane w danych fabrycznych, i tak należy uznać za niskie - wyniosło 6,2 l/100 km. Skrzynia biegów pracuje bardzo precyzyjnie, dopóki nie chcemy zmieniać przełożeń zbyt szybko i za brutalnie - wtedy działa opornie.
Podobać się może kultura pracy silnika. 1.6 D-4D nie generuje nadmiernych wibracji, a przy prędkości 140 km/h na szóstym biegu obrotomierz wskazuje 2300 obr./min i we wnętrzu jest cicho.
Za Verso z dieslem 1.6 trzeba zapłacić od 86 990 zł (wersja Active), a za 2.0 D-4D - 89 990 zł. Trzy tysiące złotych dopłaty to niewiele, jak za znacznie lepszą elastyczność większego silnika.
Mariaż Toyoty Verso z silnikiem BMW udał się znakomicie. Ale BMW nigdy nie było tanie...
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium: plusy
- wystarczające osiągi,
- cicha praca silnika,
- niewysokie zużycie paliwa,
- przestronne wnętrze
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium: minusy
- wysoka cena odmiany z silnikiem 1.6,
- w wersji siedmioosobowej niewielka pojemność bagażnika do rolety
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała
Toyota Auris Hybrid Touring Sports - TEST
Toyota Auris Touring Sports 1.6 Valvematic 130 Dynamic - TEST