Toyota Verso 1.6 D-4D Premium - test

Zanim do sprzedaży trafi BMW serii 2 Active Tourer, jedynym vanem z turbodieslem BMW – 1.6 o mocy 112 KM – jest... Toyota Verso.

Toyota chciała - w zgodzie z obowiązującymi trendami - zaoferować do swojego kompaktowego vana turbodiesla o pojemności mniejszej niż dwa litry. Ale zamiast silnik konstruować samodzielnie postanowiła znaleźć partnera, który ma już taką jednostkę i może ją udostępnić. W 2011 r. japoński koncern podpisał umowę o współpracy z BMW, na mocy której Niemcy będą dostarczać m.in. silniki wysokoprężne. Pierwszym modelem Toyoty, do którego trafił turbodiesel 1.6 (pracuje w BMW serii 1 i Mini), jest właśnie Verso. Toyota zastosowała m.in. własne dwumasowe koło zamachowe i sześciobiegową, manualną skrzynię biegów.

Reklama

Wydaje się, że niewielka pojemność i skromna moc 112 KM w zestawieniu ze sporymi rozmiarami i masą Verso (prawie 1,6 tony) nie wróżą niczego dobrego. Ale okazuje się, że 270 Nm osiągane przy 1750 obr./min to siła pozwalająca wystarczająco sprawnie napędzać japońskiego minivana. Verso płynnie przyspiesza od ok. 1500 obr./min, ale silnik zaskakująco dobrze znosi pracę także na wysokich obrotach, co przydaje się np. podczas wyprzedzania ciężarówek na drogach lokalnych. W przeprowadzonych pomiarach od 0 do 100 km/h Verso 1.6 D-4D przyspieszyło w 12,5 s, od 60 do 100 na 4. biegu w 10,1 s, a od 80 do 120 km/h na 6. biegu w 19,4 s. Odmianie z silnikiem 2.0 D-4D (124 KM, 310 Nm) przyspieszenie do "setki" zajmuje 11,2 s. Zdecydowanie lepsza jest za to elastyczność: wynosi odpowiednio 6,4 i 14,5 s.

Średnie zużycie paliwa w teście, choć wyraźnie wyższe niż to podane w danych fabrycznych, i tak należy uznać za niskie - wyniosło 6,2 l/100 km. Skrzynia biegów pracuje bardzo precyzyjnie, dopóki nie chcemy zmieniać przełożeń zbyt szybko i za brutalnie - wtedy działa opornie.

Podobać się może kultura pracy silnika. 1.6 D-4D nie generuje nadmiernych wibracji, a przy prędkości 140 km/h na szóstym biegu obrotomierz wskazuje 2300 obr./min i we wnętrzu jest cicho.

Za Verso z dieslem 1.6 trzeba zapłacić od 86 990 zł (wersja Active), a za 2.0 D-4D - 89 990 zł. Trzy tysiące złotych dopłaty to niewiele, jak za znacznie lepszą elastyczność większego silnika.

Toyota Verso 1.6 D-4D Premium - podsumowanie

Mariaż Toyoty Verso z silnikiem BMW udał się znakomicie. Ale BMW nigdy nie było tanie...

Toyota Verso 1.6 D-4D Premium: plusy

  • wystarczające osiągi,
  • cicha praca silnika,
  • niewysokie zużycie paliwa,
  • przestronne wnętrze


Toyota Verso 1.6 D-4D Premium: minusy

  • wysoka cena odmiany z silnikiem 1.6,
  • w wersji siedmioosobowej niewielka pojemność bagażnika do rolety

Dane techniczne: Toyota Verso 1.6 D-4D Premium

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna112 KM/4000
Maks. moment obrotowy270 Nm/1750
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.446/179/163 cm
Rozstaw osi278 cm
Masa/ładowność1590/670 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)155-440/1645 l
Poj. zbiornika paliwa55 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,5/3,9/4,5
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,3/5,1/6,2
Cena92 990 zł

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Toyota Auris Hybrid Touring Sports - TEST

Toyota Auris Touring Sports 1.6 Valvematic 130 Dynamic - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy