Skoda Superb 2.0 TSI L&K - test
Laurin & Klement to najbardziej prestiżowy pakiet wyposażenia oferowany przez Skodę. Czyni on z Superba jeszcze bardziej luksusowy samochód.
Vaclav Laurin i Vaclav Klement kładli podwaliny pod historię Skody. Formą uhonorowania tego wkładu jest użycie ich nazwisk w nazwie specjalnego pakietu wyposażenia oferowanego dla Superba. Można go dokupić wyłącznie do wersji Elegance z najmocniejszymi silnikami benzynowymi 2.0 TSI 200 KM i 3.6 FSI 260 KM lub z wysokoprężną jednostką 2.0 TDI osiągającą 170 KM. W przypadku sedana za pakiet płaci się 16,5 tys. zł, a dla odmiany Combi kosztuje on 16 tys. zł.
Podziw wzbudzić może ilość miejsca na nogi dla pasażerów podróżujących na kanapie. Przestrzeni nie zabraknie nawet wysokim osobom - po odsunięciu przedniego fotela metr od pedałów, za jego oparciem pozostają 83 cm: o 7 cm więcej niż w Volkswagenie Passacie i Toyocie Avensis oraz o 8 cm więcej niż w Fordzie Mondeo. Pod tym względem Superb z powodzeniem rywalizować może z luksusowymi limuzynami. Gdy doda się do tego bagażnik o pojemności niemal 600 l (1700 l po złożeniu oparcia kanapy) z możliwością otwierania pokrywy na dwa sposoby - jak w sedanie lub jak w liftbacku (razem z tylną szybą), obraz przestronności jest pełny.
Jeśli zaś chodzi o układ napędowy, to połączenie 200-konnego silnika benzynowego z 6-stopniową zautomatyzowaną skrzynią DSG świetnie pasuje do ważącego 1550 kg Superba.
Osiągi są niezłe (od 0 do 100 km/h w 7,4 s, a więc lepiej niż wynika to z danych fabrycznych), a płynna i szybka zmiana przełożeń zapewnia komfortową jazdę.
Chcąc wykorzystać moc jednostki 2.0 TSI, można skorzystać z ustawienia skrzyni biegów w trybie "Sport", w którym przełożenia zmieniane są przy wyższych obrotach silnika, a przy mocnym wciśnięciu pedału gazu wrzucenie wyższego biegu następuje dopiero przy 6500 obr./min. Kierowca może też zmieniać przełożenia ręcznie - łopatkami przy kierownicy lub dźwignią. W trybie standardowym podczas spokojnej jazdy "piątka" jest wybierana już przy 55 km/h, a "szóstka" przy 65 km/h. W efekcie zużycie paliwa plasuje się na przyzwoitym poziomie, przy czym w mieście zanotowaliśmy spalanie o 0,2 l/100 km niższe od podawanego przez producenta.
Docenić należy też pracę zawieszenia, które świetnie radzi sobie z nierównościami naszych dróg - zarówno poprzecznymi, jak i koleinami. Na uwagę zasługuje ponadto doskonałe działanie układu hamulcowego: Superb zatrzymuje się ze 100 km/h na dystansie zaledwie 35 m. To jeden z najlepszych wyników wśród samochodów klasy średniej.
W 1895 r. Vaclav Laurin i Vaclav Klement w miejscowości Mlada Boleslav otworzyli zakład produkujący rowery Slavia. 10 lat później ich firma wyprodukowała pierwszy samochód - model Voiturette A. W 1925 r. doszło do fuzji: Skoda kupiła firmę Laurin & Klement i od tego momentu wszystkie auta osobowe z Mlada Boleslav mają logo Skody.
Pakiet tworzy 13 elementów. Poza wymienionymi poniżej są to: przyciemniane tylne szyby, 10 głośników, specjalne dywaniki, łącze Bluetooth, ozdobna listwa na desce rozdzielczej oraz 4-ramienna skórzana kierownica ze sterowaniem radiem i telefonem.
Maciej Pobocha