Peugeot 301 1.6 HDi Allure - test

Peugeot 301 to samochód, który nieźle ukrywa to, że jest modelem klasy budżetowej. W teście auto z jedynym w gamie silnikiem Diesla.

Czasy na europejskim rynku samochodów są trudne. Nie ma się zatem co dziwić, że właśnie teraz pojawiają się w sprzedaży modele, które mają przyciągnąć do salonów szczególnie dobrym stosunkiem ceny do tego, co się za nią dostaje. Najlepszymi przykładami są niedawno zaprezentowane Skoda Rapid oraz bliźniacze modele koncernu PSA: Citroen C-Elysee i Peugeot 301.

Francuzi oferują swoje produkowane w hiszpańskim Vigo modele na razie na rynkach rozwijających się i mniej zamożnych, np. w Grecji, Europie Środkowo-Wschodniej, czy np. Afryce i Chinach.

Reklama

Oszczędności nieuniknione

Samochód taki jak Peugeot 301 będzie najczęściej jedynym autem w rodzinie, musi być zatem pojazdem uniwersalnym. Do takiej roli idealnie nadaje się kombi, szkoda zatem, że Peugeot 301 jest oferowany tylko w wersji sedan. Dla wielu odbiorców auto z klasycznym nadwoziem czterodrzwiowym jest jednak najbardziej pożądane, a można nawet powiedzieć - prestiżowe.

301 jest autem o sporych rozmiarach - ma 444 cm długości i 265 cm rozstawu osi. A to pozwala oczekiwać dużej przestronności wnętrza. I rzeczywiście w 301 wygodną podróż odbędą - zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach - dorośli pasażerowie nawet słusznego wzrostu.

Pierwsze wrażenia z wnętrza Peugeota 301 są jak najbardziej pozytywne. Kabinę wykończono porządnymi (choć twardymi) plastikami, które solidnie zmontowano. Tapicerka też jest dobrej jakości.

Podobać się może także kształt deski rozdzielczej - na pewno nie przywodzi ona na myśl samochodu budżetowego. Oszczędności, dzięki którym 301 może być samochodem o atrakcyjnej cenie (o której później) widać jednak w niektórych rozwiązaniach. Pół biedy gdyby dotyczyły one wyglądu, ale niestety negatywnie wpływają na ergonomię.

W 301 trudno znaleźć optymalną pozycję za kierownicą, ma ona bowiem tylko pionową - i bardzo małą - regulację. Kolejna niedogodność to umieszczenie przycisków do sterowania szybami na konsoli przed dźwignią zmiany biegów, a pokrętła do regulacji lusterek na desce rozdzielczej za kierownicą, co wyraźnie utrudnia korzystanie z nich. Osoby siedzące z tyłu muszą się pochylić, by otworzyć lub zamknąć okna, bo ich przyciski znajdują się na końcu obudowy podłokietnika, miedzy przednimi fotelami.

Aż słychać echo

Bagażnik Peugeota 301 jest ogromny, nie tylko jak na standardy samochodu tej wielkości - ma pojemność aż 506 l. Nie można jej jednak całkiem bezproblemowo wykorzystać przez wielkie zawiasy klapy wnikające do jego wnętrza. 301 seryjnie ma składane oparcie kanapy. Tylko w podstawowej wersji wyposażenia (Access) jest ono niedzielone. Wspomniane wcześniej oszczędności widać też w wykończeniu bagażnika - sporo tu odkrytej blachy, a wykładzina jest cienka i delikatna. Wszystko to powoduje, że gdy trzaśnie się klapą, słychać wyraźnie... echo.

Peugeot opracował zawieszenie nowego modelu, biorąc pod uwagę fakt, że nie we wszystkich krajach, w których auto będzie sprzedawane ulice są w idealnej kondycji.

301 lubi polskie drogi

Podczas testu postanowiliśmy złośliwie znaleźć takie drogi (niestety nadal nie jest to u nas najmniejszy problem), które potwierdzą skuteczność działań francuskich inżynierów. Okazało się, że 301 zapewnia więcej niż dobry komfort resorowania. Bez problemów radzi sobie z wybieraniem większości nierówności. Dopiero gdy zbyt szybko wjedzie się np. w dużą wyrwę w jezdni, zawieszenie informuje o tym mocniejszym wstrząsem i głośnym stukiem.

Pod względem właściwości jezdnych Peugeot 301 nie wyróżnia się niczym szczególnym. Zakręty pokonuje pewnie i nie jest zbyt podsterowny. Podczas szybkiej jazdy wymaga korekt kierunku tylko w przypadku silnych podmuchów bocznego wiatru. Trakcja jest dobra, a układy stabilizacji toru jazdy i kontroli przyczepności działają skutecznie i delikatnie. Wady? Przeciętna precyzja układu kierowniczego oraz zbyt ciężko pracujące wspomaganie przy szybkiej zmianie kierunku jazdy.

Jedyny, ale bardzo dobry

Za napęd testowanego Peugeota odpowiada silnik 1.6 HDi (92 KM i 230 Nm). To jedyny turbodiesel w ofercie, ale innego nie potrzeba, bo ten jest wystarczająco mocny i dynamiczny, by jazda Peugeotem była przyjemna. Szkoda tylko, że odgłosy jego pracy są zbyt słabo wytłumione, bo razem z szumami wiatru i opon, powoduje to, że we wnętrzu 301 jest po prostu za głośno.

Skrzynia biegów działa precyzyjnie, choć niektórym kierowcom mogą przeszkadzać zbyt długie drogi prowadzenia dźwigni.

Sensownie wyceniony

301 z podstawowym silnikiem benzynowym 1.2 75 KM kosztuje 39 900 zł. To niedużo jak na auto tej wielkości. Wersja z turbodieslem kosztuje od 49 900 zł. Wśród wyposażenia brakuje jednak m.in. klimatyzacji i radioodtwarzacza. Optymalna jest zatem wersja środkowa Active (54 900 zł), która m.in. oba te elementy ma w standardzie. Najdroższa wersja Allure (w teście) kosztuje 58 100 zł i ma m.in. jako jedyna seryjnie elektryczne tylne szyby, klimatyzację z wyświetlaczem czy aluminiowe obręcze.

Podsumowanie

Peugeot 301 z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDi to samochód, który niemal bez zarzutu wywiązuje się z roli podstawowego środka transportu dla rodziny. Jest niewyszukany, ale za to ekonomiczny, przestronny i wystarczająco komfortowy. No i względnie tani, co w dzisiejszych trudnych czasach stanowi dla wielu nabywców argument o bardzo dużym, jeśli nie decydującym znaczeniu.

Dane techniczne: Peugeot 301 1.6 HDi Allure

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1560 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8
Układpoprzeczny
Zasilaniecommon rail
Moc maksymalna92 KM/4000
Maks. moment obrotowy230 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./bębnowe
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnebelka skrętna
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1090/458 kg
Poj. bagażnika506 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (ON)
Opony185/65 R15
Wymiar (dł./szer./wys.)444/175/147 cm
Rozstaw osi265 cm
Teoretyczny zasięg1220 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)4,8/3,7/4,1
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s
Elastyczność 60-100 km/h8,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h13,1 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)41,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)41,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)7,2/5,5
Rzeczywisty zasięg780 km
Cena wersji podstawowej**49 990 zł
Cena58 100 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Peugeot Partner Tepee 1.6 e-HDi - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy