Fiat 500 1.3 Multijet Sport - test
Drugie wcielenie legendarnej „pięćsetki” okazało się hitem. Polska fabryka wyprodukowała już ponad pół miliona Fiatów 500.
Na ogromny sukces "500" składa się wiele czynników, ale najważniejszy z nich to wyjątkowy talent włoskiej marki do konstruowania małych samochodów. W przypadku tego modelu, dochodzi do tego udane nawiązanie do pierwszej generacji Fiata 500. Mimo że od premiery nowego wcielenia "pięćsetki" minęło 5 lat, model ten cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Przytłaczająca większość produkcji opuszcza nasz kraj - Europa zwariowała na punkcie tego auta.
Najpopularniejszą wersją jest bazowa odmiana silnikowa 1.2 o mocy 69 KM, jednak najwięcej przyjemności z jazdy dostarcza odmiana 1.3 Multijet. Ten 75-konny turbodiesel czyni z "500" mistrza oszczędnej jazdy. W czasie testu Fiat używał w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach 5,5 l/100 km. W trasie spalnie utrzymywało się poniżej 4 l/100 km. Okazuje się że nawet przy tak małym zbiorniku paliwa (35 l) można przejechać ponad 900 km bez tankowania. To rewelacyjny wynik. Tym bardziej, że "500" z silnikiem Multijet jest całkiem dynamiczna.
Największą bolączką Fiata, typową dla tak małych samochodów, jest zawieszenie, które źle reaguje na poprzeczne nierówności nawierzchni. Na szczęście "pięćsetka" nie została tworzona z myślą o szybkiej jeździe i auto nie prowokuje do zbytniego wciskania pedału gazu. To po prostu doskonały samochód do stylowego poruszania się po zatłoczonym mieście, który gwarantuje uśmiechy innych kierowców.
Plusy:
niebanalny styl i wdzięk, liczne możliwości indywidualizowania auta, bardzo oszczędny silnik, poręczność w ruchu miejskim
Minusy:
wysoka cena zakupu, niewiele miejsca na tylnej kanapie, słaba (tylko siedzisko) regulacja wysokości fotela kierowcy
Wojciech Jurko