Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - test

Odświeżone Audi A8 nawet w podstawowej odmianie imponuje nie tylko luksusowym, ale także sportowym charakterem.

Modernizując swoją flagową limuzynę, Audi nie ograniczyło się do odświeżenia wyglądu. Owszem, to też miało miejsce - przód A8 otrzymał bardziej zdecydowany design, tylne światła połączyła chromowana listwa, a w zderzaku zagościły szerokie końcówki wydechu - ale inne zmiany są dużo ważniejsze.

Ukryte atuty

Przy okazji liftingu wzmocniono też silniki. Podstawowy diesel, napędzający testowane auto, zamiast 250 ma teraz 258 KM mocy, a jego moment obrotowy wzrósł o 30 Nm i wynosi 580 Nm. Pozwoliło to skrócić czas rozpędzania się do 100 km/h z 6,1 do 5,9 s - potwierdziły to nasze pomiary. Jak na najsłabszy silnik to rewelacyjny wynik.

Reklama

Najwięksi rywale - BMW serii 7 oraz Mercedes klasy S - też mają 258-konne odmiany. Pierwszy z nich jest tylko nieco wolniejszy, drugi zostaje daleko z tyłu (w wersjach 4x4 na sprint do 100 km/h potrzebują odpowiednio 6,0 i 6,8 s).

Audi jako jedyne ma stały napęd obu osi - i to jest jego wielki atut. Niezależnie od pogody i stanu nawierzchni zapewnia on start jak z katapulty oraz doskonałą wręcz trakcję.

Przy takich osiągach zaskakuje nieduże zapotrzebowanie na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie wystarcza 6,2 l/100 km, w miejskich korkach zużycie rośnie do 9,5 l na 100 km. Mocniejsze wciskanie gazu podnosi oba wyniki o 20-30%. Dzięki 82-litrowemu zbiornikowi auto można tankować rzadziej niż co 1000 km.

Dynamiczny typ

Seryjne pneumatyczne zawieszenie ma trzy tryby pracy. Po włączeniu programu Dynamic A8 zmienia się w rasowego sportowca. Mimo swojej masy (niemal 1,9 t to dużo, nawet jeśli Opel Insignia potrafi ważyć więcej) Audi niesamowicie żwawo reaguje na każdy ruch kierownicy, nie przechyla się zbytnio w zakrętach i właściwie nie zna takich zjawisk, jak pod- czy nadsterowność. Z kolei w ustawieniu Comfort Audi zmienia się w bardzo komfortowy samochód, który cicho, szybko i skutecznie łagodzi wszelkie nierówności nawierzchni, pozwalając zrelaksować się nie tylko na gładkiej jak stół autostradzie.

Co prawda klasa S trochę lepiej tłumi wyboje, ale A8 wyróżnia się tym, że po przestawieniu w tryb Comfort nie traci swojej zwartej natury - nadal świetnie się prowadzi i nie wykazuje skłonności do nadmiernych przechyłów czy bujania na pofałdowanej drodze.

Tak naprawdę jedynym, czego brakuje zawieszeniu Audi A8 jest osobny przycisk na konsoli do zmiany jego trybów, dzięki któremu nie trzeba by było szukać ustawień w menu systemu MMI (mimo że jego obsługa jest intuicyjna i nie sprawia żadnych problemów).

Polubić jazdę nocą

Aby z możliwości układu jezdnego A8 można było korzystać także w nocy, warto dokupić diodowe światła Matrix. To nowość - 50 diod automatycznie steruje strumieniem światła, dostosowując go do prędkości i skręcając wraz ze skrętem kierownicy. Ale najważniejsze są automatyczne długie światła z systemem selektywnego wyłączania konkretnych diod - gdy z przeciwka albo przed A8 jedzie inny samochód, światła nadal oświetlają drogę i pobocza, "wycinając" ze snopa jedynie ten fragment, który oślepiłby innego kierowcę.

System ten działa rewelacyjnie - podczas kilkuset kilometrów pokonanych nocą żaden kierowca jadący z przeciwka nie "poskarżył się" długimi światłami, że został oślepiony. W tym samochodzie jazda nocą niemal nie różni się od podróżowania za dnia.

Bazowe Audi A8 jest bogato wyposażone - seryjnie oferuje nawet takie elementy, jak nawigacja czy pneumatyczne zawieszenie. Cena ok. 361 tys. zł nie wydaje się zatem przesadzona.

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro - podsumowanie

Przy okazji odświeżenia największe Audi pod każdym względem zyskało. Otrzymało bardziej zdecydowany design, jest też nieznacznie szybsze i lepiej wyposażone od odmiany sprzed liftingu. A co najważniejsze - pozwala w pełni cieszyć się perfekcyjnym zachowaniem na drodze i czerpać przyjemność z jazdy nie tylko podczas niepogody, ale także w nocy. To kwintesencja "technicznej" filozofii Audi.

Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • efektowny, ale nie rzucający się w oczy design,
  • przestronne wnętrze,
  • doskonałe wykończenie,
  • świetne fotele,
  • nawet odgłos zamykania drzwi jest tu szlachetny


Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: układ napędowy

Plusy

  • świetne osiągi,
  • szybka i dobrze odczytująca intencje kierowcy skrzynia automatyczna,
  • nieduże zużycie paliwa,
  • precyzyjny układ kierowniczy


Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: właściwości jezdne

Plusy:

  • doskonała trakcja,
  • pewne prowadzenie w zakrętach,
  • skuteczne i odporne na fading hamulce,
  • wysoki komfort jazdy


Minusy:

  • wyczuwalna przy nagłych manewrach masa auta


Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro: wyposażenie i cena

Plusy:

  • konkurencyjna cena zakupu (porównywalne BMW serii 7 kosztuje niemal tyle samo, Mercedes klasy S jest o 20 tys. zł droższy),
  • bardzo bogata lista dodatków


Minusy:

  • wysokie ceny wyposażenia opcjonalnego

Światła LED Audi Matrix

Diodowe światła typu Matrix kosztują 4470 zł i są warte każdej wydanej na nie złotówki. Dzięki nim A8 jest obecnie najbezpieczniejszym samochodem do podróżowania nocą.

Dane techniczne: Audi A8 3.0 TDI Clean Diesel quattro

 Audi A8
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2967 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna258 KM/4000
Maks. moment obrotowy580 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość514/195/146 cm
Rozstaw osi299 cm
Średnica zawracania12,3 m
Masa/ładowność1880/690 kg
Pojemność bagażnika490 l
Poj. zbiornika paliwa82 l (ON)
Opony235/60 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s
Przyspieszenie 0-150 km/h13,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,6 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h62,0 dB
Rzeczywista prędkość*97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,9
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,3/5,1/5,9
Teoretyczny zasięg1390 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,5/6,2/7,8
Rzeczywisty zasięg1050 km
Cena wersji podstawowej**361 140 zł
Cena361 140 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Krzysztof Paliński, Audi

Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy właścicielowi Pałacu Zdunowo

Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro - TEST

Odnowione Audi S8 od 552,5 tys. zł - MOTORYNEK

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy