Panda 4x4: w Pizie zamiast w Tychach
Jest wyższa od modelu tradycyjnego o około 5 centymetrów, minimalna wysokości od podłoża wynosi 150 milimetrów a zderzaki są wyposażone w osłonę zabezpieczającą. Mowa o Fiacie panda 4x4, który w sprzedaży znajdzie się po wakacjach.
Jej prasowa premiera przewidziana jest na wrzesień we włoskiej Pizie. Szkoda, że Fiat nadal nie decyduje się na zorganizowanie takiej europejskiej prezentacji w Polsce. Wszak Panda produkowana jest w wyłącznie w naszym kraju, fabryki w Tychach nie trzeba się wstydzić a okoliczne drogi, na których można by zorganizować jazdy testowe dla europejskich dziennikarzy w sam raz nadają się dla auta typu 4x4.
Pandę 4x4 wyposażono w napęd stały na cztery koła z dwoma mechanizmami różnicowymi i przegubem hydro kinematycznym, który zapewnia właściwe zachowanie pojazdu w każdej sytuacji, nawet na nierównym i trudnym terenie, co potwierdzają wartości "kątów wznoszenia".
Pierwszy to kąt "natarcia" mierzony jako maksymalny kąt przedni, możliwy do pokonania przez auto terenowe bez zahaczenia nadwoziem, natomiast drugi to kąt "wyjściowy", czyli maksymalne nachylenie terenu możliwe do pokonania na biegu wstecznym przy starcie z płaskiej drogi. Ostatni to kąt "grzbietowy", to znaczy maksymalny kąt podstawy grzbietu w formie trójkąta równobocznego, który auto może pokonać nie zahaczając podwoziem. Nowy model uzyskuje kolejno następujące wartości: 26 stopni (przedni), 45 stopni (tylny) i 19 stopni (grzbietowy). Maksymalne, możliwe do pokonania nachylenie terenu wynosi ponad 50%.
Przy jeździe miejskiej i w dobrych warunkach, 99 procent momentu obrotowego przenoszone jest na przednie koła, a 1 procent na tylne. Jeśli wystąpi poślizg choćby jednego z kół, zależności dzięki sprzęgłu wiskotycznemu zmieniają się i mogą osiągnąć proporcję 45/55 procent.
Zawieszenie pojazdu to McPherson z poprzecznymi wahaczami dolnymi zamocowanymi do belki pomocniczej i drążka stabilizującego połączonego z amortyzatorem. Zawieszenie tylne to wahacze tzw. ciągnione na specjalnej ramie z drążkiem stabilizującym.
Panda w wersji z napędem na cztery koła ma być są dostępna w dwóch wersjach silnikowych: 1.2 o maksymalnej mocy 60 KM (44 kW) przy prędkości obrotowej 5000 obr/min i momencie wynoszącym 102 Nm przy prędkości obrotowej 2500 obr/min; i produkowany w Bielsku 1,3 Multijet 70 KM (51 kW) przy prędkości obrotowej 4000 obr/min i momencie 145 Nm przy prędkości obrotowej 1500 obr/min.
Panda 4x4 wyposażona w pierwszy silnik przyspieszać ma od 0 do 100 km/h w ciągu 19 sekund i osiągać maksymalną prędkość 145 km/h. Natomiast dla wersji wyposażonej w turbodiesel wartości wynoszą odpowiednio: 16 sekund i 155 km/h.
Na zdjęciach, które nadesłał nasz Czytelnik McGregor (dziękujemy) Panda 4x4 podczas prób drogowych.
Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.