Toyota Yaris Cross to hybrydowy crossover świetny do miasta i w teren
Coraz więcej osób szukających miejskiego samochodu, decyduje się na niedużego crossovera. Samochody takie stanowią lepiej prezentującą się oraz praktyczniejszą alternatywę dla klasycznych hatchbacków. Toyota poszła jednak o krok dalej i Yaris Cross doskonale czuje się nie tylko w mieście. Wystarczy zjechać z asfaltu, aby napęd na cztery koła AWD-i pokazał, na co go stać.
Myśląc o samochodzie miejskim, skupiamy się często przede wszystkim na łatwości manewrowania w zatłoczonych ulicach oraz parkowania w ciasnych miejscach. Z kolei crossovery kojarzą się nam raczej z większymi autami - czy więc połączenie tych dwóch koncepcji nie stoi trochę w sprzeczności?
Toyota Yaris Cross udowadnia, że to doskonałe połączenie. Model ten ma tylko 418 cm długości, więc pozostaje nieduży, a zatem łatwy w manewrowaniu i parkowaniu. Z drugiej strony, mając wysokość niemal 1,6 m, okazuje się bardzo praktyczny na co dzień.
Wyższe nadwozie oznacza znacznie łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie - brak konieczności schylania się i zajmowania miejsca na nisko usytuowanym fotelu to udogodnienie, do którego można się szybko przyzwyczaić. Docenią to również rodzice małych dzieci, które o wiele łatwiej umieścić w foteliku, a także kierowcy - wysoka pozycja za kierownicą ułatwia obserwację otoczenia.
Niewątpliwą zaletą crossovera jest także bardziej przestronne wnętrze. Od miejskiego samochodu zwykle nie oczekuje się, że zawiezie nas na wakacje z całą rodziną, ale podwyższone nadwozie Toyoty Yaris Cross, oferuje naprawdę sporą przestrzeń jak na auto tej klasy. Z kolei bagażnik o pojemności niemal 400 l jest większy niż w części kompaktowych hatchbacków, a więc samochodów plasowanych o segment wyżej.
Nie od dziś wiadomo, że doskonałym wyborem do miasta jest napęd hybrydowy. Pozwala on na częstą jazdę w trybie całkowicie elektrycznym, obniżając spalanie oraz emisję szkodliwych substancji, ale z drugiej strony daje pełną niezależność, ponieważ nie wymaga ładowania z gniazdka. Największe zaś doświadczenie w konstruowaniu takich napędów ma oczywiście Toyota, która jest prekursorem tej technologii i sprzedaje hybrydy od ponad 25 lat.
Właśnie taki napęd znajdziemy pod maską Toyoty Yaris Cross. Jednostka benzynowa oraz elektryczny motor generują wspólnie 116 KM, pozwalając na przyspieszenie do 100 km/h w 11,2 s. Znacznie większe wrażenie robi jednak średnie spalanie, które wynosi zaledwie 4,4 l/100 km/h.
Kolejną zaletą hybrydy Toyoty jest automatyczna skrzynia biegów e-CVT. Stanowi ona integralną część napędu i zapewnia nieocenioną wygodę, jaką dla kierowcy, szczególnie w mieście, jest brak konieczności wciskania sprzęgła oraz ręczna zmiana biegów.
Yaris Cross Hybrid to wymarzony samochód miejski, ale dobrze radzi sobie również poza nim. Tym, co wyróżnia go na tle konkurentów, jest fakt, że naprawdę może on zjechać z asfaltowych dróg. Umożliwia to nie tylko zwiększony do 17 cm prześwit, ale również napęd na wszystkie koła AWD-i.
To prawdziwy ewenement w segmencie miejskich SUV-ów, których producentów w ogóle nie interesuje możliwość jazdy po bezdrożach. Tymczasem Toyota wykorzystała kolejny atut, jaki daje jej hybrydowy układ napędowy - zamiast klasycznego 4x4, wymagającego wielu komponentów i miejsca, aby przekazać moc na tylną oś, Japończycy zamontowali przy niej dodatkowy silnik elektryczny. Takie rozwiązanie bardzo upraszcza cały układ, a do tego może być aktywowane dokładnie wtedy, gdy jest potrzebne, nie zwiększając zużycia paliwa, gdy nie jest używane. Kiedy jednak zajdzie taka potrzeba, Yaris Cross Hybrid AWD-i może przekazać do 60 proc. mocy na tylne koła. Warto przy tym odnotować, że model Toyoty jest jedynym na rynku, który oferuje napęd na wszystkie koła w tym segmencie.
Yaris Cross ma niewątpliwie wiele zalet - to modny miejski SUV, którego nadwozie kryje przestronne i praktyczne wnętrze, oferując znacznie więcej od klasycznych hatchbacków, pozostając przy tym wyraźnie mniejszym i łatwiejszym w parkowaniu i manewrowaniu od aut kompaktowych.
Z kolei jego napęd idealnie sprawdza się w mieście, pozwalając sporo czasu podróżować z wyłączonym silnikiem spalinowym. Jednocześnie pozwala on na zastosowanie napędu na wszystkie koła AWD-i, dzięki któremu Yaris Cross nie tylko wygląda jak terenówka, ale faktycznie pozwala na zjechanie z asfaltu.