Od dziś obowiązuje norma Euro 6

Od 1 września 2014 roku nowe samochody z silnikiem Diesla będą mogły emitować jedynie 60 miligramów tlenków azotu na kilometr. Dotychczas dozwolona wartość emisji wynosiła 180 miligramów na kilometr.

Norma emisji spalin Euro 6 jest kolejną z serii dyrektyw emisyjnych wydanych przez Unię Europejską. "Wraz z wprowadzeniem normy Euro 6 samochody z silnikami Diesla staną się tak czyste jak samochody benzynowe - zapewnia Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH odpowiedzialny za technologie napędowe. Nowe przepisy określają przede wszystkim niższe wartości maksymalne dla emisji cząstek stałych i tlenków azotu w pojazdach.

Od 1 września 2014 roku nowe samochody z silnikiem Diesla będą mogły emitować jedynie 60 miligramów tlenków azotu na kilometr (samochody z silnikami benzynowymi: 60 miligramów na kilometr). Dotychczas dozwolona wartość emisji dla samochodów z napędem Diesla wynosiła 180 miligramów na kilometr.

Reklama

Z dniem 1 stycznia 2015 roku wszystkie nowo wyprodukowane samochody będą musiały spełniać normę emisji Euro 6.

Czemu służą europejskie normy emisyjne?

Od czasu wprowadzenia normy Euro 1 w roku 1993 emisje w ruchu drogowym uległy znacznemu ograniczeniu. Zaawansowana technika motoryzacyjna, której dostawcą jest Bosch, pomaga obniżać emisję szkodliwych zanieczyszczeń, takich jak CO2, tlenki azotu czy cząstki stałe.

Rozwój technologii napędowych pokazuje swoją skuteczność: od 1990 roku emisję cząstek stałych w samochodach z silnikami Diesla ograniczono o około 99%. Nowoczesny diesel emituje dziś niemal 98% mniej tlenków azotu w porównaniu do samochodów z początku lat 90-tych. Postępująca elektryfikacja napędów pomoże jeszcze bardziej obniżyć poziom emisji.

Czy samochody będą droższe?

Porównywalne modele spełniające wymagania normy Euro 6 mają zwykle podobne ceny jak warianty zgodne z normą Euro 5. Zdarza się, że modele spełniające wymagania nowej normy są dostępne z dodatkowymi pakietami wyposażenia, które podnoszą cenę (przykładowo z inną skrzynią biegów lub innym ogumieniem). Po odjęciu ceny tych dodatków nie ma obecnie znaczących różnic w przypadku modeli zgodnych z normą Euro 6.

Jakie zmiany techniczne niesie ze sobą norma Euro 6?

Samochody z silnikami Diesla wymagają odpowiednio dostosowanego układu oczyszczania spalin, który pozwala im osiągać emisje niższe od wartości granicznych przewidzianych w normie Euro 6. W przypadku pojazdu o wadze do 1700 kg wymagania normy pomaga spełnić niedrogi katalizator zasobnikowy NOx.

"W przypadku cięższych pojazdów jedynym rozwiązaniem jest katalizator SCR z dodatkowym środkiem redukcyjnym AdBlue - mówi Markus Heyn, prezes działu branżowego Diesel Systems w spółce Robert Bosch GmbH. W tym systemie dodawany jest środek AdBlue, który jest bezwonnym roztworem mocznika.

Roztwór wchodzi w reakcję ze spalinami i przekształca tlenki azotu w nieszkodliwy azot i parę wodną. Środek AdBlue musi być okresowo uzupełniany.

Źródło: Bosch

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy