Nowa Mazda MX-5 - informacje i zdjęcia
Powrót do korzeni. 25 lat po premierze Mazdy MX-5 debiutuje czwarta generacja modelu, oznaczona jako ND. Mniejsza i lżejsza od poprzedniczki, gabarytami nawiązuje do swojego pierwowzoru - w bazowej wersji ma ważyć około 1000 kg.
Swoją metamorfozę nowa Mazda MX-5 manifestuje drapieżną stylizacją przedniego pasa - łezkowate lampy kontrastują z szerokim wlotem powietrza i bardzo nisko poprowadzoną maską. Uwagę zwraca też wyjątkowo oszczędny, pozbawiony zbędnych przetłoczeń profil karoserii oraz charakterystyczne, okrągłe tylne światła. Względem poprzedniczki znacznie lepsze wrażenie robi deska rozdzielcza z trójramienną kierownicą i zatopionymi w tubach wskaźnikami.
Nowa MX-5 mierzy 391,5 cm długości (o 10,5 cm mniej od poprzedniczki, z czego 9 cm przypada na przedni i tylny zwis), 123,5 cm wysokości (-1 cm) i 173 cm szerokości (+1 cm). Rozstaw osi skrócono o 1,5 cm, do 231,5 cm. Na razie zaprezentowano jedynie wersję z miękkim dachem.
Dla porównania, pierwsza generacja MX-5 miała 395 cm długości, 167,5 cm szerokości, 123 cm wysokości i 226,5-centymetrowy rozstaw osi, a jej masa własna wynosiła 940 kg.
Pod blaszanym płaszczem MX-5 kryje nową, tylnonapędową platformę Skyactiv oraz "specjalnie" zmodyfikowany (na razie brakuje danych technicznych) wolnossący, benzynowy silnik Skyactiv-G z bezpośrednim wtryskiem, połączony z 6-biegową skrzynią manualną (w opcji - automat). Gotowy do jazdy roadster waży o ponad 100 kg mniej od poprzedniczki, czyli około 1000 kg. Mazda podkreśla, że ma też najniżej położony w historii modelu środek ciężkości. Rozkład mas - oczywiście wzorowy.
W przednim zawieszeniu MX-5 zastosowano podwójne wahacze, a w tylnym - konstrukcję wielowahaczową. Przy wszystkich kołach pracują tarcze, z przodu wentylowane. Auto otrzymało elektryczne wspomaganie i 16-calowe obręcze z ogumieniem 195/50.
Jak Wam się podoba nowa Mazda MX-5? Zapraszamy do komentowania. Szerzej o historii modelu pisaliśmy przy okazji testu poprzedniej generacji (patrz: ramka z prawej).
msob