Lexus RC F - osiągi i zdjęcia
Wraz z debiutem na północnoamerykańskim rynku Lexus ujawnił osiągi najmocniejszej wersji coupe RC, oznaczonej literą "F". Napędza ją najmocniejsza jednostka w historii japońskiej marki.
Lexusa RC F zaprezentowano oficjalnie podczas styczniowego salonu samochodowego w Detroit (więcej w ramce z prawej), ale dopiero teraz Japończycy ujawnili osiągi modelu i parametry jego silnika.
A brzmią one następująco: 5 litrów pojemności, 8 cylindrów w układzie V, stopień sprężania 12,3:1, bezpośredni wtrysk paliwa, tytanowe zawory, kute korbowody i tłoki, elektrycznie regulowane zmienne fazy rozrządu, moc 473 KM przy 7100 obr./min oraz 526 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 4800-5600 obr./min. Siła napędowa trafia do kół tylnej osi za pośrednictwem 8-biegowego automatu oraz aktywnego tylnego dyferencjału z możliwością "przerzucania" momentu między kołami - mechanicznego, ale z elektronicznym sterowaniem. Co istotne, przy niższych obrotach jednostka pracuje w cyklu Atkinsona (opóźnione zamknięcie zaworów ssących), dzięki czemu zużywa wówczas mniej paliwa. O jej kondycję dba dodatkowa chłodnica oleju.
RC F rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,5 s, czyli o 0,4 s wolniej od jego głównego konkurenta - M4 z 3-litrowym silnikiem R6 biturbo (430 KM) oraz dwusprzęgłową przekładnią o 7 przełożeniach. Maksymalnie może jednak pędzić z prędkością 270 km/h, czyli o 20 km/h szybciej niż BMW. W obu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie.
W USA Lexus RC F kosztuje od 63 325 dolarów. W Polsce jego sprzedaż ruszy na początku przyszłego roku.
msob