Kwiecień - Audi, BMW i Mercedes w górę

Kwietniowe wyniki sprzedaży niemieckich producentów aut premium nie przyniosły niespodzianek - najwięcej nabywców znalazły samochody BMW, Audi przoduje w Europie i Chinach, a najszybciej rośnie popyt na Mercedesy.

BMW: sprzedaż na świecie

  • kwiecień: 140 840 egz., +7,8 proc.
  • styczeń-kwiecień: 569 100 egz., +11,2 proc.


BMW: sprzedaż w Polsce

  • kwiecień: 666 egz. (+30,1 proc.)
  • styczeń-kwiecień: 3008 egz. (+63,7 proc.)


Za wzrost sprzedaży BMW odpowiadają m.in. nabywcy nowych serii 2 (5 tys. zamówień od marca) i 4 (25 tys. sprzedanych aut od stycznia). Sprzedaż serii 3 i 5 wzrosła o około 4 proc. (odpowiednio: 153 tys. i 122,5 tys. sztuk od początku roku), X3 - o 10 proc. (53,1 tys. sztuk od stycznia), a X5 - o blisko 21 proc. (42,8 tys. sztuk od stycznia). Elektryczne i3 od początku roku znalazło 2996 nabywców, jednak dopiero z końcem kwietnia pierwsze egzemplarze modelu zaczynają docierać na rynek USA, z którym BMW wiąże duże nadzieje.

Reklama

Na wynikach całego koncernu BMW zaważył 13-proc. spadek sprzedaży Mini od początku roku, do 78,8 tys. aut, spowodowany wymianą generacyjną hatchbacka.

Audi: sprzedaż na świecie

  • kwiecień: 149 050 aut, +11,6 proc.
  • styczeń-kwiecień: 561 900 aut, +11,7 proc.


Audi: sprzedaż w Polsce

  • kwiecień: 646 aut, +44,8 proc.
  • styczeń-kwiecień: 2760 aut, +50,1 proc.


Audi zwiększyło w kwietniu sprzedaż praktycznie na wszystkich rynkach - w Europie o 8,6 proc., w USA o 16,7 proc., a w Azji Południowo-Wschodniej - o 15,3 proc. Szczególnym wzięciem cieszyły się modele: Q3 (15,5 tys. sztuk, +29,3 proc.), A3 (25,8 tys., +44,4 proc.) oraz A6 Avant (5 tys., +21 proc.). Producent liczy na rosnącą popularność dopiero co wprowadzonego w USA i w Chinach kompaktowego sedana A3 Limousine.

Mercedes: sprzedaż na świecie

  • kwiecień: 133 077 aut, +14,2 proc.
  • styczeń-kwiecień: 507 353 aut, +14,9 proc.


Mercedes: sprzedaż w Polsce

  • kwiecień: 893 auta, +32,1 proc.
  • styczeń-kwiecień: 2251 aut, +12,5 proc.


Mercedes zyskuje przede wszystkim dzięki nowej klasie C oraz kompaktowemu crossoverowi GLA (trudno w tym przypadku mówić o SUV-ie). Marka w dalszym ciągu zajmuje pierwsze miejsce w klasie premium w USA i Japonii; zeszłoroczne przetasowania w i rozbudowa sieci sprzedaży przynoszą również efekty na rynku chińskim, gdzie od początku roku zapotrzebowanie na Mercedesy wzrosło o imponujące 45,1 proc., do blisko 90 tys. sztuk. Producent ze Stuttgartu podkreśla również doskonałe wyniki klasy S, która w kwietniu znalazła 8213 nabywców, dwa razy więcej niż przed rokiem, i niezmiennie jest najchętniej wybieraną limuzyną na świecie.

W Polsce Mercedes zaczyna nadrabiać straty do pozostałych marek premium - jako jedyny nie brał udziału w "kampanii kratkowej" i nie przygotował specjalnej oferty modeli z pełnym odliczeniem VAT. Warto jednak zauważyć, że nowe przepisy, pozwalające na odliczenie 50 proc. podatku, w przypadku droższych aut też są dla przedsiębiorców dość korzystne - przynajmniej w porównaniu ze starymi, które umożliwiały odliczenie nie więcej niż 6 tys. zł.

Porsche: sprzedaż na świecie

  • kwiecień: 16 297 aut, +7,0 proc.
  • styczeń-kwiecień: 54 960 aut, +5,2 proc.


Czołowym rynkiem zbytu Porsche są Stany Zjednoczone (14,2 tys. sztuk od początku roku, +2,8 proc.), a dalej - Chiny (13,3 tys. sztuk od stycznia, +12,4 proc.). W Europie producent z Zuffenhausen sprzedał w tym roku 17,8 tys. aut (+8,2 proc.), z czego ponad 7,5 tys. w rodzimych Niemczech (+5,8 proc.).

Okienko podatkowe związane z odliczeniem VAT-u przyciągnęło klientów także do polskich salonów Porsche. W ciągu pierwszych 4 miesięcy br. opuściły je 203 samochody; dla porównania, w całym ubiegłym roku było to 413 aut. Dynamikę sprzedaży - zarówno w kraju, jak i na świecie - ma szansę utrzymać nowy Macan, który właśnie debiutuje w salonach.

Volvo: sprzedaż na świecie

  • kwiecień: 37 256 egz., +10,5 proc.
  • styczeń-kwiecień: 145 426 egz., +9,7 proc.


Volvo: sprzedaż w Polsce

  • kwiecień: 317 aut, -35,3 proc.
  • styczeń-kwiecień: 2482 auta, +39,8 proc.


Volvo odcina kupony ze sprzedaży odnowionych modeli i zaczyna wreszcie rosnąć na "półrodzimym" rynku chińskim (właścicielem firmy jest tamtejszy koncern Geely), który jest obecnie największym rynkiem zbytu aut tej marki - w kwietniu sprzedano ich tam blisko 6,6 tys., o 40 proc. więcej niż przed rokiem. Swój wkład ma tu przedłużony wariant S60, opracowany specjalnie z myślą o klientach z Państwa Środka. Niezmiennie, najpopularniejszym modelem w całej gamie Volvo jest XC60.

Przypomnijmy, że Volvo zamierza zwiększyć sprzedaż z niespełna 428 tys. aut w roku ubiegłym do 800 tys. sztuk w roku 2020. Każdy z niemieckich producentów premium - Audi, BMW i Mercedes - zadeklarował z kolei, że u schyłku obecnej dekady będzie numerem 1 w klasie.

Lexus wraca na fotel lidera w USA

Na koniec ciekawostka z rynku USA: z dużym prawdopodobieństwem Lexus jeszcze w tym roku, po kilku latach przerwy, wyprzedzi w statystykach sprzedaży Mercedesa i BMW. Przypomnijmy, że Japończycy stracili tytuł lidera w klasie premium w Stanach Zjednoczonych w 2011 roku, po 11 latach rynkowej dominacji, między innymi z powodu afery z zacinającymi się pedałami gazu oraz ograniczeniem produkcji wymuszonym klęskami żywiołowymi w Japonii.

W kwietniu br. Lexus sprzedał w USA ponad 23 tys. aut - o 2 tys. mniej niż BMW i o 5 tys. mniej niż Mercedes, notując przy tym jednak imponujący, 28-proc. wzrost. Perspektywę dalszych wzrostów zapewnia rychłe wprowadzenie crossovera NX oraz coupe RC. Tymczasem niemiecką konkurencję czeka raczej stabilizacja; mimo początkowego hurraoptymizmu Mercedes CLA cieszy się umiarkowaną popularnością, a BMW w ogóle nie planuje rozbudowy tamtejszej gamy swoich kompaktów.

msob

Ten Mercedes mierzy w BMW X6 - ZDJĘCIA

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy