Cupra Formentor VZ5 z silnikiem Audi zaskakuje osiągami

Hiszpański producent zaprezentował topową wersję swojego modelu, pod której maskę trafiła 5-cylindrowa jednostka. Niemałym zaskoczeniem jest efekt końcowy.

Pięciocylindrowa jednostka w Audi odnosi się jeszcze do czasów legendarnego Quattro i sukcesów marki w rajdach. Nic dziwnego, że pomimo zaostrzających się norm emisji spalin, niemiecki producent nie rezygnuje z takiego silnika. Niemałym więc zaskoczeniem była informacja, że trafi on do modelu innej marki, nawet jeśli nadal mówimy o marce z koncernu Volkswagena.

Formentor to autorski model marki Cupra, która kojarzyć ma się z wysokimi osiągami. Do tej pory topowa wersja korzystała z silnika 2.0 TSI o mocy 310 KM. Teraz na szczycie gamy staje odmiana VZ5 z jednostką 2.5 TSI, generującą 390 KM i 480 Nm. Oznacza to, że Hiszpanie dostali wersję słabszą o 10 KM. Różnica symboliczna, ale podkreślająca, która marka stoi wyżej w hierarchii koncernu.

Sporym zaskoczeniem są jednak osiągi Formentora VZ5. Przyspiesza on do 100 km/h w zaledwie 4,2 s, a więc o 0,3 s szybciej od porównywalnego Audi RS Q3 Sportback! Jedynym wyjaśnieniem może być niższa masa własna. Audi waży 1,8 t, natomiast Cupra nie podała póki co takiej informacji. Na pocieszenie miłośnikom niemieckiej marki pozostaje możliwość przesunięcia limitera prędkości z 250 na 280 km/h.

Reklama

Hiszpanie nie podali zbyt wiele informacji, na temat modyfikacji najmocniejszego Formentora. Wiemy jedynie, że ma on obniżone o 10 mm zawieszenie. Czy hamulce Brembo będą oferowane w serii? Czy otrzyma specjalny układ wydechowy? Wiadomo tylko, że inne są końcówki - nie są ułożone w jednym rzędzie i mają miedziany kolor. Wymusiło to zmianę dolnej części tylnego zderzaka. Inna jest także dolna część przedniego, a felgi mają standardowo rozmiar 20 cali.

Kolejne zaskoczenie czeka nas w środku. Deska rozdzielcza pozostała oczywiście bez zmian, ale jej górna część pokryta jest skórą z kontrastowym, miedzianym szwem! Ponadto dostępne będą przypominające kubełkowe fotele (nie po prostu ze zintegrowanymi zagłówkami). Ani jeden ani drugi element nie jest dostępny w Audi.

Cupra Formentor VZ5 zadebiutuje na rynku w ostatnim kwartale 2021 roku. Odmiana te będzie limitowana do 7000 egzemplarzy i nie wiemy ile z nich trafi do Polski. Co do ceny, możemy jedynie domyślać się, że uplasuje się pomiędzy 194 500 zł (tyle kosztuje 310-konny Formentor), a 284 200 zł (cena RS Q3 Sportback).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy