BMW serii 2 Active Tourer - przełom
Stało się. BMW wprowadza pierwszy model z przednim napędem. I pierwszy masowy model z 3-cylindrowym silnikiem. I pierwszego minivana. A to wszystko w jednym aucie.
Bycie "naj" bywa przyjemne, ale na co dzień oznacza przede wszystkim ucieczkę przed konkurencją. BMW - największy na świecie producent aut premium - ucieka przed rosnącymi w siłę Audi i Mercedesem, prezentując modele w segmentach, w których jeszcze nie jest obecne. Po kilku SUV-ach, czterodrzwiowych coupe oraz luksusowych liftbackach czas na samochód stricte rodzinny. Czas na minivana. A jeśli minivan, to i przedni napęd.
BMW serii 2 Active Tourer to pierwszy przednionapędowy samochód i pierwszy minivan niemieckiej marki. Powstał on na znanej z nowego Mini modułowej platformie UKL, a jego najbliższym konkurentem jest obecny od dobrych kilku lat na rynku Mercedes klasy B. Nowe BMW mierzy 434,2 cm długości, 180 cm szerokości i 155,5 cm wysokości przy rozstawie osi równym 267 cm. Dla porównania, wymiary Mercedesa to, odpowiednio, 435,9, 178,6, 155,7 oraz 269,9 cm.
Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi od 468 do 1510 l (klasa B: 488-1547 l). Funkcjonalność 5-osobowej kabiny zwiększa składane oparcie przedniego fotela, przesuwna i dzielona w stosunku 40:20:40 tylna kanapa oraz podwójna podłoga bagażnika. Na życzenie klapa może być otwierana elektrycznie ruchem stopy pod tylnym zderzakiem.
Podobnie jak inne modele, "dwójka" Active Tourer dostępna jest w kilku wariantach wyposażenia - sportowej, eleganckiej oraz M Sport, z obniżonym o 10 mm zawieszeniem i 17- lub 18-calowymi obręczami. Na listę opcji trafią elementy znane z większych limuzyn, m.in. aktywny tempomat, LED-owe przednie lampy czy wyświetlacz typu head-up.
Początkowo BMW będzie oferowane w trzech wersjach silnikowych:
- 218i z 1,5-litrowym, 3-cylindrowym silnikiem benzynowym turbo o mocy 136 KM przy 4500-6000 obr./min i 220 Nm maksymalnego momentu przy 1250 obr./min (230 Nm z funkcją overboost; 0-100 km/h w 9,3 s, V max 200 km/h i średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km)
- 225i z 2-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem benzynowym turbo o mocy 231 KM przy 4750-6000 obr./min i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1250-4640 obr./min (0-100 km/h w 6,8 s, V max 235 km/h i średnie zużycie paliwa 6 l/100 km)
- 218d z 2-litrowym, 4-cylindrowym turbodieslem o mocy 150 KM przy 4000 obr./min i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1750-2250 obr./min (0-100 km/h w 8,9 s, V max 205 km/h i średnie zużycie paliwa 4,1 l/100 km)
Dwie słabsze jednostki standardowo współpracują z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, a 225i - z 8-biegowym automatem. Opcjonalnie dla 218i oferowana jest 6-, a dla 218d - 8-stopniowa przekładnia automatyczna.
W przyszłości do oferty trafią kolejne odmiany (216d, 220d oraz 220i), a także wybrane warianty z napędem na obie osie xDrive (220d, 225i).
BMW uzbrojono w wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oraz system kontroli stabilności z funkcją EDLC, imitującą działanie mechanicznej szpery (przyhamowuje przednie koło w zakręcie).
Sprzedaż BMW serii 2 Active Tourer w Polsce ruszy we wrześniu br.
msob