Audi RS7 Sportback drugiej generacji
Topowa wersja nowego A7 Sportback zachowała benzynowe V8 pod maską, ale współpracuje ono teraz z układem mikrohybrydowym.
W przodzie RS7 Sportback odnajdujemy szeroką, płaską osłonę chłodnicy Singleframe bez kontrastującego obramowania. Jej kratownica, o charakterystycznej dla modeli typu RS trójwymiarowej strukturze plastra miodu, zachowała swą błyszczącą, czarną kolorystykę. Duże przednie wloty powietrza i pionowe, błyszczące, czarne ożebrowanie, nadają pojazdowi agresywnej stylistyki.
Wśród charakterystycznych cech RS7 Sportback wymienić można: zakrzywioną blendę łącząca ze sobą tylne światła oraz aktywny spoiler, który wysuwa się przy prędkości 100 km/h. Auto standardowo wyposażane jest w 21-calowe aluminiowe felgi w stylistyce 10-ramiennej turbiny i w opony w rozmiarze 275/35. Dodatkowo Audi Sport oferuje opcjonalne 22-calowe felgi RS z oponami 285/30.
Spłaszczona u dołu, perforowana sportowa skórzana kierownica z nowymi dużymi aluminiowymi manetkami, wyposażona jest w przyciski wielofunkcyjne, w tym w przycisk RS MODE umożliwiający kierowcy włączanie nowych trybów systemu Audi drive select: RS1 i RS2. Ich załączenie powoduje automatyczne otwarcie specjalnych widoków RS cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit. Logotypy RS i RS7 umieszczono na kierownicy, siedzeniach i na listwach podświetlanych przednich progów pojazdu. Po otwarciu przednich lub tylnych drzwi, umieszczone na nich projektory wyświetlają na nawierzchni logo Audi Sport.
W wersji standardowej dostępne są fotele sportowe obite czarną skórą Pearlnappa z przeszyciami w kształcie rombów i z wytłoczonym na oparciu fotela logo RS. Dwa pakiety stylistyczne (dostępne w wersji czerwonej i szarej) wnoszą do wnętrza nieco koloru w postaci kontrastowych przeszyć na zrobionych z Alcantary. W skład każdego z pakietów wchodzą również pasy bezpieczeństwa z barwionymi krawędziami oraz dywaniki RS. Opcjonalne wstawki z włókna węglowego, naturalnego szarobrązowego drewna lub matowego aluminium, otwierają szeroki wachlarz możliwości personalizacji wnętrza.
Po raz pierwszy auto zamówić można np. w wersji z trzyosobową kanapą z tyłu. Oczywiście nadal dostępna jest czteroosobowa wersja sportowa z dwoma miejscami siedzącymi z tyłu. Bagażnik mieści standardowo 535 litrów, a po złożeniu dzielonego oparcia tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1390 litrów. W wersji podstawowej klapa tylna jest otwierana i zamykana elektrycznie.
Pod maską znajdziemy benzynowe V8 o pojemności 4,0 l. Silnik TFSI generuje 600 KM i - w zakresie od 2100 do 4500 obr./min - rozwija moment obrotowy rzędu 800 Nm. W efekcie samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Można ją zwiększyć do 280 km/h (pakiet dynamiczny) lub do 305 km/h (pakiet dynamiczny plus).
Silnik spalinowy wspierany jest przez technologię mild hybrid (MHEV) z głównym układem elektrycznym o napięciu 48 V. Przy delikatnym przyspieszaniu, alternator-rozrusznik może odzyskać do 12 kW mocy i przekazać ją w postaci energii elektrycznej do akumulatora litowo-jonowego. Jeżeli kierowca zwolni pedał gazu przy prędkości między 55 a 160 km/h, układ sterujący napędem wybierze jedną z dwóch opcji. W zależności od sytuacji i ustawień Audi drive select nowe RS7 Sportback odzyska energię lub będzie żeglowało z wyłączonym silnikiem. Kiedy kierowca naciśnie pedał przyspieszenia, alternator-rozrusznik RSG ponownie uruchomi silnik.
Standardem jest system cylindrów odłączanych na żądanie cylinder on demand. Na wyższych biegach, przy obciążeniach niskich oraz średnich i niewielkiej prędkości obrotowej silnika, system COD wyłącza drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder, dezaktywując w nich wtrysk, zapłon oraz zamykając zawory (nieaktywne cylindry działają wówczas jak "sprężyny gazowe" niwelując drgania).
Moc trafia na koła obu osi za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic (z funkcją launch control). Audi zdecydowało się na zastosowanie czysto mechanicznego międzyosiowego mechanizmu różnicowego, który rozdziela moc na osie przednią i tylną w stosunku 40:60. Jeżeli dojdzie do poślizgu koła, większy moment obrotowy jest automatycznie przekierowywany na oś z lepszą przyczepnością. Nawet 70 procent mocy silnika może zostać przekierowanych na oś przednią i do 85 procent na oś tylną.
Montowane standardowo adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS adaptive air suspension z systemem regulacji tłumienia dostosowano specjalnie do modeli typu RS. Sportowe zawieszenie pneumatyczne można ustawić w kilku trybach - oferuje ono także automatyczną regulację poziomu. W położeniu normalnym, nadwozie nowego RS7 Sportback zawieszone jest o 20 mm niżej niż w przypadku standardowego Audi A7 Sportback. Przy prędkości powyżej 120 km/h obniża się o kolejne 10 mm oraz oferuje tryb unoszenia, na życzenie umożliwiający podniesienie zawieszenia pojazdu o 20 mm.
Do standardowego wyposażenia nowego RS 7 Sportback należy też progresywny układ. Wśród opcji znajdziemy m.in. układ czterech kół skrętnych. Samochód trafić ma do salonów w pierwszym kwartale przyszłego roku.