Audi pracowało nad samochodami z napędem elektrycznym już wiele lat wcześniej, a manifestem możliwości niemieckich inżynierów było zaprezentowane w 2015 roku Audi R8 e-tron, czyli elektryczna wersja kultowego supersamochodu. Jednak czas na podbój rynku aut na prąd miał dopiero nadejść, a moment ten wyznaczyła premiera e-trona. Audi zdecydowało się nie nadawać swojemu elektrykowi żadnego dodatkowego oznaczenia, tak jak pierwszy samochód z napędem quattro, stanowiącym przez dekady wizytówkę producenta, nazywał się po prostu Quattro. Teraz ma się nią stać technologia oznaczana właśnie nazwą e-tron.
Obecnie Audi ma w ofercie już kilka elektryków, wszystkie z "e-tron" w nazwie. Dlatego też przy okazji niedawnej modernizacji otrzymał on oznaczenie Q8 e-tron. Co podkreśla, że mamy do czynienia z flagowym, elektrycznym SUV-em marki. Samochód, tak jak dotychczas, dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia - jako klasyczny SUV oraz w wersji Sportback.
Ulepszenie tego modelu przez markę Audi przyniosło sporo zmian, a najważniejszą z nich było wyraźne zwiększenie zasięgu wszystkich odmian Audi Q8 e-tron. Teraz większa z baterii ma pojemność aż 114 kWh, co jest jedną z najlepszych wartości na rynku. Inżynierowie przeprojektowali także tylny silnik, który ma wyższy moment obrotowy, a jednocześnie charakteryzuje się mniejszym poborem energii elektrycznej.
Na tym nie skończyły się jednak prace optymalizacyjne. Podczas projektowania odświeżonej stylistyki, wzięto pod uwagę nie tylko chęć uzyskania jeszcze atrakcyjniejszego i świeżego wyglądu, ale również kwestię aerodynamiki. Auto otrzymało też powiększone spojlery zamontowane w podwoziu przy przednich kołach oraz spojlery przy kołach tylnych. Z kolei zmodernizowany grill ma ukrytą za nim elektryczną żaluzję, a także zastosowano po raz pierwszy system samouszczelniający.
To wszystko pokazuje kunszt i inżynierów Audi. Na zasięg samochodu elektrycznego wpływa przede wszystkim pojemność baterii, ale składa się nie niego także kilka innych czynników. Między innymi, jest to zasięg na jednym ładowaniu wynoszący 600 km. To wystarcza, żeby dojechać z Krakowa do Gdańska, a więc przez niemal całą Polskę. Zaś po dojechaniu na miejsce wystarcza 31 minut, aby naładować akumulator do 80 procent - to z kolei zasługa zwiększonej do 170 kW mocy ładowania.
Na szczycie gamy odświeżonego Audi Q8 e-tron znajdziemy usportowioną odmianę SQ8 e-tron. W spalinowych autach o dużej mocy stosuje się zwykle skomplikowane mechanizmy i rozwiązania, pozwalające sterować przepływem mocy między osiami (jeśli pojazd ma napęd na wszystkie koła) lub niezależnie między tylnymi kołami (stosując system wektorowania momentu obrotowego). W samochodach elektrycznych da się to rozwiązać znacznie prościej, stosując osobny silnik dla przedniej i tylnej osi. W ten sposób można zupełnie niezależnie sterować przesyłem mocy na koła i takie rozwiązanie znajdziemy w obu wersjach silnikowych Q8 e-tron.
Dla SQ8 e-tron Audi przygotowało jednak coś specjalnego, czego próżno szukać u konkurencji. Ta wersja ma aż trzy silniki - jeden z przodu oraz po jednym na każde z tylnych kół. Pozwala to na jeszcze skuteczniejsze wykorzystanie przyczepności każdego z kół i poprawianie prowadzenia w zakrętach.
Duże wrażenie robią też wartości osiągane przez układ napędowy Audi SQ8 e-tron - moc 503 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 973 Nm. Takie dane techniczne kojarzą się raczej z egzotycznymi supersamochodami, a tymczasem dostępne są w aucie, które nawet w topowej wersji, pozostaje luksusowym i rodzinnym SUV-em przyspieszającym do 100 km/h w jedynie 4,5 s.
Sportowe SQ8 e-tron, , również jest dostępne w dwóch wersjach nadwoziowych: SUV oraz Sportback.
Jak każde auto elektryczne, Audi Q8 e-tron nie emituje żadnych spalin oraz CO2 w czasie jazdy. Kwestia ekologiczności samochodów jest jednak znacznie bardziej złożona. Brak emisji podczas przemieszczania się to duży wkład w ochronę naszej planety, ale pamiętajmy, że taki pojazd trzeba najpierw wyprodukować. Audi doskonale zdaje sobie z tego sprawę i dlatego Q8 e-tron może pochwalić się certyfikatem neutralności węglowej. Oznacza to, że do jego produkcji wykorzystywana jest energia ze źródeł zeroemisyjnych.
Do stworzenia Audi Q8 e-tron wykorzystuje się też materiały pochodzące z recyklingu. Znajdziemy je zarówno w samych podzespołach samochodu, jak i w jego kabinie. Mowa tu na przykład o materiałach izolacyjnych, a także wykładzinie oraz o niektórych plastikowych elementach, a nawet dekoracyjnych wstawkach. Wyjątkowym osiągnięciem jest także tapicerka z mikrofibry Dinamica, która w aż 45 procentach wykonana jest z przetworzonych butelek PET.
Audi od lat hołduje zasadzie "przewagi dzięki technice", co przejawia się między innymi w stosowanej technologii oświetlenia. W przypadku Q8 e-tron nowe światła nie tylko prezentują się nowocześnie i świeżo, ale dają kierowcy do dyspozycji niezwykłe wręcz możliwości. Cyfrowe reflektory Matrix LED poza oświetleniem drogi i adaptacyjnym sterowaniem snopem światła, zależnie od przebiegu drogi oraz obecności innych pojazdów, oferują kilka unikatowych funkcji.
Samochód dodatkowo doświetla pas, po którym się poruszamy, a podczas zmiany pasa ruchu, dodatkowe doświetlenie obejmuje również ten, na który wjeżdżamy. Reflektory mają też funkcję światła orientacyjnego, wskazującego dokładny tor jazdy samochodu, pomagając podczas pokonywania ciasnych przejazdów. Auto może także wyświetlać piktogramy i ostrzeżenia na asfalcie aby poinformować kierowcę na przykład o zbliżaniu się do miejsca, gdzie doszło do wypadku.
Wyjątkowo nowoczesne jest także wnętrze Audi Q8 e-tron. Obsługa samochodu, zgodnie z panującymi trendami, odbywa się dotykowo, znajdziemy w nim nie jeden a dwa takie ekrany. Upraszcza to obsługę choćby klimatyzacji i daje kierowcy możliwość jednoczesnego śledzenia większej liczby informacji. Ponadto wyświetlacze te mają funkcję obsługi haptycznej, więc wybierając interesującą nas opcję, mamy wrażenie wciskania fizycznego przycisku.
Q8 e-tron ma oczywiście także wirtualne wskaźniki z wieloma wariantami wyświetlania wskazań, w tym na przykład pełnoekranowej mapy. Kierowca ma też do dyspozycji wyświetlacz head-up, czyli prezentujący najważniejsze wskazania na przedniej szybie. Na życzenie we wnętrzu mogą pojawić się jeszcze dwa dodatkowe ekrany, które wyświetlają obraz z wirtualnych lusterek. Takie rozwiązanie daje kierowcy lepszy zakres widzenia, pozwala dostrzec więcej szczegółów nocą, a także poprawia aerodynamikę pojazdu, zwiększając jego zasięg.
Audi Q8 e-tron i SQ8 e-tron oraz ich wersje Sportback, stanowią kompletną ofertę dla osób, szukających luksusowego, elektrycznego SUV-a.
Bez względu na wybraną wersję, Q8 e-tron to przestronny i bardzo komfortowy SUV wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Oferuje więc elektromobilność bez żadnych wyrzeczeń i zadowoli nawet najbardziej wymagających kierowców.