Alfa Romeo Tonale – hybrydowy SUV z unikalnym napędem

Tonale to pierwszy w historii Alfy Romeo kompaktowy SUV, ale także pierwszy model wprowadzający markę w erę elektromobilności za sprawą napędów hybrydowych. Napędów, które zdecydowanie wyróżniają się na tle dotychczas spotykanych na rynku rozwiązań.

Prezentacja partnera

Alfa Romeo Tonale łączy różne koncepcje napędu hybrydowego

W największym uproszczeniu o napędzie hybrydowym mówimy wtedy, gdy samochód korzysta zarówno z silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Natomiast o tym, jaki jest to konkretnie rodzaj hybrydy, decyduje udział tego drugiego w napędzaniu samochodu.

Najtańszym rozwiązaniem jest tak zwana "miękka hybryda", w której kilku- lub kilkunastokonny silnik pełni rolę rozrusznika i alternatora, czasami wspomagając jednostkę spalinową kilkusekundowymi zastrzykami mocy.

Dzięki temu znacznie bardziej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, ale jest wyraźnie droższym rozwiązaniem. Na którą z tych dwóch opcji zdecydowała się Alfa Romeo w Tonale? Na unikalne połączenie obu tych koncepcji. Na pierwszy rzut oka jest to hybryda miękka, choć o wyjątkowo mocnym jak na takie rozwiązanie silniku. Rozwija on 20 KM oraz 135 Nm (dzięki przełożeniu 2,5:1), a energię czerpie z akumulatora litowo-jonowego o ponad dwukrotnie większej pojemności niż zwykle spotykana (0,8 kWh).

Reklama

Więcej o Alfa Romeo Tonale


Dzięki temu układ hybrydowy w Alfie Romeo Tonale potrafi znacznie więcej, niż tylko wspomagać silnik benzynowy, poprawiając reakcję na gaz oraz pomagając mu pracować w optymalnych warunkach, a także odzyskiwać energię podczas hamowania. Możliwa jest także jazda wyłącznie w trybie elektrycznym.

Kierowca włoskiego SUV-a może uruchomić go i bezgłośnie wyjechać z parkingu w trybie zeroemisyjnym. Podobnie podczas stania w korku nie ma potrzeby angażowania jednostki spalinowej - Tonale może toczyć się z niewielką prędkością w trybie całkowicie elektrycznym.

Alfa Romeo Tonale - hybryda w standardzie i dedykowany silnik benzynowy

Unikalny napęd hybrydowy w Alfie Romeo Tonale oznacza, że chociaż otrzymujemy możliwości zwykle zarezerwowane dla "pełnych" hybryd, koszty takiego rozwiązania są nieporównywalnie niższe. Dlatego też włoski producent oferuje napęd spalinowo-elektryczny już w podstawowej wersji silnikowej.

Gamę otwiera 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 l i mocy 130 KM, który standardowo współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Napędzane nim Tonale rozpędza się do 100 km/h w 9,6 s, spalając przy tym średnio zaledwie 5,7 l/100 km.

Dostępna jest również wzmocniona odmiana tego samego silnika, zarezerwowana wyłącznie dla modelu Tonale. Między innymi dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii, osiąga on 160 KM, co pozwala na sprint do 100 km/h w 8,8 s.

Szczegóły znajdziesz tutaj

Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid - dla najbardziej wymagających

Niskie zużycie paliwa i dobra dynamika to niewątpliwe zalety hybryd, które łatwo docenić. Inżynierowie Alfy Romeo nie zapomnieli jednak o najbardziej zaawansowanej odmianie tego napędu, czyli hybrydzie plug-in. Producent nie podał jeszcze wszystkich szczegółów tej wersji (nie jest jeszcze dostępna), ale już pierwsze dane techniczne robią niemałe wrażenie.

Głównym źródłem napędu jest tu doładowany silnik o pojemności 1,3 l, więc można spodziewać się bardzo oszczędnego obchodzenia się z paliwem. Z drugiej jednak strony, wraz z motorem elektrycznym, rzuca on na koła aż 275 KM. To wystarcza, aby pierwszą "setkę" zobaczyć na liczniku po zaledwie 6,2 s.

Przy takich osiągach pojawia się naturalnie obawa o trakcję i okiełznanie tak dużej mocy. Jednak bez obaw - elektryczny silnik napędza w tym przypadku tylne koła, więc Tonale plug-in hybrid ma napęd 4x4. Dzięki niemu topowa wersja SUV-a Alfy Romeo jest jeszcze bardziej wszechstronna, i chociaż nikt raczej nie zapuści się tym stylowym modelem na rasowy off-road, to doskonale sprawdzi się choćby podczas zimowego wyjazdu na narty.

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, producent nie zdradził jeszcze wszystkich szczegółów, ale już teraz wiemy, że na jednym ładowaniu można pokonać w cyklu mieszanym 60 km. Natomiast poruszając się wyłącznie w ruchu miejskim, aż 80 km. Z łatwością można sobie więc wyobrazić codzienne użytkowanie Tonale niczym samochodu elektrycznego, a podczas dalszych wyjazdów, albo po prostu kiedy chcemy poczuć jak najwięcej emocji za kierownicą, skorzystać z pełni możliwości układu hybrydowego.

Dowiedz się więcej o Alfa Romeo Tonale

Prezentacja partnera

Advertisement

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama