10 milionów Toyoty Camry w USA

Niezmiennie od wielu lat Camry jest najpopularniejszym sedanem w USA. Nabywcę znalazł tam właśnie 10-milionowych egzemplarz modelu.

Na Camry przypada jedna piąta dotychczasowej sprzedaży Toyoty w USA. Japończycy szacują, że po tamtejszych drogach nadal wciąż porusza się 6,4 z 10 mln egzemplarzy modelu.

Obecnie niemal wszystkie Camry sprzedawane w USA są tam produkowane. Podczas gdy pierwsza generacja modelu znalazła w ciągu 12 miesięcy obecności na amerykańskim rynku 52,6 tys. klientów, to aktualna, dziewiąta, w ubiegłym roku trafiła do niemal 405 tys. nabywców.

Jubileusz Toyoty zbiega się z wielkim wyzwaniem - w ostatnich miesiącach konkurencja w klasie średniej w USA nabrała rumieńców. Camry zaczęła tracić udział w rynku na rzecz nowych generacji Nissana Altimy, Forda Fusiona czy Hondy Accord.

Reklama

Toyota Camry - historia modelu

Camry i u nas ma swoich wiernych fanów. Nazwa modelu pochodzi od japońskiego słowa kanmuri ("korona") i nawiązuje do nazewnictwa innych modeli Toyoty (Corona, Crown, Corolla).

Po raz pierwszy Camry pojawiła się na rynku w 1982 roku. W gamie Toyoty przypadła jej pozycja między mniejszą Cariną i Coroną oraz większą Cressidą, wyposażoną w napęd na tylne koła. Ta ostatnia u progu lat 90. została wypchnięta z oferty z uwagi na coraz szerszą gamę Lexusów. Dopiero w 1995 roku rolę flagowego modelu Toyoty na amerykańskim rynku powierzono przednionapędowemu Avalonowi, od strony technicznej spokrewnionemu zresztą z Camry.

Praktyczne talenty Camry, na czele z konserwatywną stylizacją, przestronnym wnętrzem, komfortowym układem jezdnym i legendarną bezawaryjnością, docenili szczególnie mieszkańcy Ameryki Północnej, gdzie od lat dzierży ona tytuł jednego z najlepiej sprzedających się aut.

W Europie w latach 90. ówczesna klasa dużych sedanów, reprezentowana m.in. przez Camry, Maximę, Omegę czy Scorpio, zaczęła powoli wymierać na rzecz dojrzewających "średniaków". Camry zniknęła z tutejszych salonów w 2004 roku (w 2003 roku sprzedano zaledwie 2431 sztuk).

Dużą popularnością model ten cieszy się w Kanadzie, Australii i niektórych krajach azjatyckich. Do Polski wciąż trafia za pośrednictwem prywatnego importu z USA.

Toyota Camry V10 (1983)

Po raz pierwszy nazwa Camry pojawiła się na klapie Toyoty u progu lat 80. Do sprzedaży na rynku japońskim trafił wtedy 4-drzwiowy sedan Celica Camry z napędem na tylną oś, spokrewniony z Cariną.

Oryginalna Toyota Camry (w Japonii Vista) pierwszej generacji zadebiutowała w marcu 1982 roku. Występowała jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowy liftback. Wymiary zakwalifikowały ją w USA do grona "kompaktowych" sedanów, a niewielkie motory (w tym diesel) i przedni napęd sprzyjały atmosferze po kryzysie paliwowym.

Gama silnikowa obejmowała m.in. 2-litrową jednostkę benzynową o mocy 91 KM oraz 1,8-litrowy turbodiesel (74 KM). Obydwa silniki napędzały przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni ręcznej lub 4-biegowego automatu.

W 1985 roku, tuż przed debiutem nowego modelu, zmieniono kształt przedniego pasa. Po raz pierwszy Toyota Camry zdobyła wtedy pierwsze miejsce w rankingu zadowolenia JD Power. Consumer Guide ocenił ją jako "rodzinne auto, któremu brakuje mocy i zawieszenia sportowego sedana. Poza tym trudno wskazać jakiekolwiek wady".

Toyota Camry V20 (1986-1990)

Kolejna generacja Camry na rynku występowała jako sedan i kombi. Rozstaw osi pozostał niezmieniony i wynosił 260 cm, wzrósł za to komfort jazdy oraz moc silników. Cel? Pokonanie najgroźniejszego rywala, czyli Hondy Accord. W USA auto pojawiło się w 1987 roku.

Oferta jednostek napędowych obejmowała nowoczesne benzyniaki o pojemności 2 i 2,5 litra (odpowiednio: R4 129 KM i V6 158 KM) oraz 90-konnego turbodiesla o pojemności 2 litrów. Tak jak i w poprzedniku, na liście opcji wersji benzynowych znalazła się 4-biegowa przekładnia automatyczna. W 1988 roku zaprezentowano wariant z napędem na 4 koła. Wtedy także rozpoczęto produkcję Camry w amerykańskiej fabryce Toyoty w Kentucky.

Na bazie modelu zbudowano pierwszy model Lexusa - ES 250, zaprezentowany w USA w 1989 roku.

Toyota Camry XV10 (1990-1996)

XV10 to pierwsza przedstawicielka modelu Camry z tzw. szeroką karoserią, dedykowaną rynkom zewnętrznym. Ze względów podatkowych w Japonii równolegle oferowano jeszcze generacje V30 i V40 z węższą karoserią, odpowiadającą standardowi modeli V10 i V20.

Model występował w USA i Europie z 2,2-litrową, rzędową "czwórką" o mocy 136 koni oraz 3-litrową V-szóstką, rozwijającą 188 KM. Obydwa współpracowały z ręczną przekładnią o 5 przełożeniach lub 4-biegowym automatem. W 1994 roku amerykańska odmiana otrzymała nową wersję silnika V6 o mocy 190 KM, przeprowadzono również nieznaczny lifting nadwozia.

Do sedana i kombi (z dwiema wycieraczkami na tylnej klapie i opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń) dołączyła tym razem wersja coupe (1993). Miała konkurować z dwudrzwiowym Accordem, nigdy jednak nie zdobyła zakładanej popularności. W latach 1992-1993 Camry znalazła się na liście 10 najlepszych aut według magazynu "Car & Driver".

Tak jak poprzedniczka, Camry VX10 użyczyła "wnętrzności" Lexusowi ES 300.

Toyota Camry XV20 (1996-2001)

Kolejne wcielenie Toyoty Camry przybyło do USA i Europy jedynie w wersji sedan, choć kombi - Camry Gracia - oferowane było na rynku japońskim. Model odziedziczył jednostki napędowe po poprzedniku, a w 2000 roku przeszedł kosmetyczny lifting. W 1999 roku Toyota znowu zdecydowała się na wdrożenie 2-drzwiowej odmiany, tym razem pod osobną nazwą Camry Solara i z odmiennie stylizowanym nadwoziem w wersji coupe i kabriolet.

Toyota Camry XV30 (2001-2006)

We wrześniu 2001 roku pojawiła się następna odsłona Camry w wersji sedan, a 3 lata później dołączyła doń odświeżona Solara. Produkcji kombi zaprzestano z uwagi na rosnącą popularność minivanów i SUV-ów. Podstawowe serce powiększono do pojemności 2,4 litra (158 KM), a miejsce V-szóstki o pojemności 3 litrów zajęła w 2004 roku jednostka o pojemności 3,3 litra (od 2005 roku z nowym, 5-biegowym automatem).

Camry XV30 znacznie urosła w stosunku do poprzedniczki (rozstaw osi zwiększył się o 5 cm). Mimo stonowanej stylizacji, współczynnik oporu powietrza udało się obniżyć do 0,28. W latach 2002-2005 model regularnie znajdował w USA ponad 400 tys. nabywców rocznie.

Toyota Camry XV40 (2006-2011)

Podobnie jak poprzedniczka, dzisiejsza Toyota Camry występuje tylko w wersji sedan. Rozstaw osi wzrósł o kolejne 55 mm, a współczynnik oporu powietrza nadal wynosi 0,28 (hybryda - 0,27). Model nie jest oferowany w Europie z wyjątkiem Rosji, gdzie odbywa się zresztą jego produkcja. A co z wersją coupe? 2-drzwiową Solarę, opartą na poprzedniej generacji, wycofano z oferty w 2008 roku.

Camry może dysponować czterocylindrowym motorem o pojemności 2,5 litra i mocy 178 KM (początkowo oferowano 158-konną wersję 2.4), V-szóstką o pojemności 3,5 litra i mocy 268 KM lub hybrydowym zespołem napędowym o łącznej mocy 190 KM. Benzyniaki współpracują z 6-biegowymi automatami (słabszy występuje również w wersji z ręczną skrzynią).

W latach 2006-2009 Camry znalazła w USA ponad 1,5 mln nabywców, a ponad 153 tys. z nich wybrało wariant hybrydowy. W roku 2009 przeprowadzono lifting modelu.

Toyota Camry XV50 (2011-)

Gabaryty nowej generacji modelu pozostały względem poprzedniki bez zmian. Japończycy poprawili jednak istotne z punktu widzenia funkcjonalności detale - wzrósł zakres pionowej regulacji kierownicy i fotela, polepszyła się widoczność z miejsca kierowcy i ustawienie pedałów, a dzięki przeprofilowaniu oparć przednich foteli na nogi pasażerów drugiego rzędu foteli wygospodarowano dodatkowe 5 cm. O komfort jazdy dba również dopracowane wyciszenie wnętrza. Do wykończenia kabiny posłużyły bardziej estetyczne materiały. Lista wyposażenia wzbogaciła się o system multimedialny, zdolny współpracować ze smartfonami i wyszukiwarką Bing, oraz nagłośnienie JBL.

Nowa Toyota Camry korzysta ze sztywniejszej płyty podłogowej i nowego zestrojenia zawieszenia (tylne ze zmienioną geometrią). Nowe są także nastawy elektrycznego wspomagania kierownicy. W stosunku do poprzedniczki masa auta spadła o około 70 kg (wersja 4-cylindrowa).

Co pod maską? 2,5-litrowy silnik benzynowy R4 o mocy 178 KM oraz widlasta "szóstka" o pojemności 3,5 litra (268 KM). Obydwie jednostki współpracują z 6-biegowym automatem. Trzecia i najciekawsza opcja to hybryda z nowym, 2,5-litrowym silnikiem benzynowym w cyklu Atkinsona (opóźnienie zamknięcia zaworów ssących) i motorem elektrycznym. Tandem osiąga 200 KM, rozpędza Camry od 0 do 96 km/h w ciągu 7,6 s i zadowala się średnio 5,7 l/100 km. Auto może pokonać do 2,5 km z prędkością do 40 km/h bez użycia silnika spalinowego.

msob

Używana Toyota Camry XV40 (2006-2011) - SPRAWDŹ OPINIE

Toyoty Camry z silnikiem 3.0 V6 w "Motorze" z 1991 roku

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy