Suzuki SX4 S-CROSS

Suzuki SX4 S-CROSS to tzw. kompaktowy crossover, czyli samochód który łączy zalety kompaktowego nadwozia z podniesionym zawieszeniem. Z definicji pojazd taki zapewnia obszerne wnętrze i pojemny bagażnik, nie jest jednak na tyle duży, by generować problemy z parkowaniem w zatłoczonych centrach miast.

SX4 S-CROSS trafił na rynek w 2013 roku, natomiast od zeszłego roku w salonach obecna jest wersja po liftingu, którą najłatwiej poznać po dużej, rzucającej się w oczy osłonie chłodnicy.

Suzuki SX4 S-CROSS ma 430 cm długości, 178,5 cm szerokości i 158 cm wysokości. Wynoszący 260 cm rozstaw osi zapewnia przestrzeń dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Dzięki 18 cm prześwitu auto bez problemu poradzi sobie w lekkim terenie, a niewielki promień skrętu (5,4 m) zapewnia łatwość manewrowania w miejskiej dżungli.

Reklama

Pojemność bagażnika to 430 litrów, co w tej klasie pojazdów należy uznać za wielkość wystarczającą. Pojemność przestrzeni bagażowej można oczywiście zwiększyć składając tylną kanapę, ładując wówczas po dach zmieścimy 1269 litrów bagażu.

Źródłem mocy Suzuki SX4 S-CROSS mogą być doładowane silniki benzynowe BoosterjJet. Dostępne są dwie pojemności: 1.0 o mocy 110 KM i 1.4 o mocy 140 KM. Mniejszy silnik łączony jest z manualną skrzynią biegów pięciobiegową, natomiast większy - sześciobiegową. Opcjonalnie dostępna jest sześciobiegowa przekładnia automatyczna.

Suzuki SX4 S-CROSS może posiadać napęd na przednią lub obie osie. W samochodach czteronapędowych stosowany jest napęd AllGrip Select (ze sterowanym elektronicznie sprzęgłem międzyosiowym), który może pracować w jednym z czterech trybów: Auto, Sport, Snow i Lock.

Domyślnym trybem pracy jest oczywiście automatyczny. To właśnie w nim pracuje układ podczas codziennej eksploatacji. Działa on tak, że przy dobrej przyczepności znaczna część momentu obrotowego przekazywana jest na koła przednie, dzięki czemu obniżane jest zużycie paliwa.

Jeśli jednak miałoby dojść do ich poślizgu, a komputer sterujący wie o tym na podstawie danych pochodzących z przepustnicy, kierownicy czy czujników ESP i ABS (dane o prędkości obrotowej kół), natychmiast zwiększa się proporcja momentu obrotowego przenoszonego na koła tylne. Dzięki elektronice dzieje się to szybciej niż w klasycznym rozwiązaniu ze sprzęgłem lepkościowym, które reaguje dopiero na różnice w prędkości obrotowej kół na różnych osiach.

W trybie Sport system 4x4 ma za zadanie stabilizowanie samochodu podczas szybkiej jazdy w zakrętach i robi to przenosząc jeszcze więcej momentu obrotowego na koła osi tylnej. Dodatkowym efektem działania trybu Sport jest także zwiększona dynamika jazdy z powodu zmiany charakterystyki działania pedału przyspieszenia.

Tryb Snow przeznaczony jest do jazdy po nawierzchniach luźnych, o niskiej przyczepności, niekoniecznie tylko po śniegu, ale również po piasku czy szutrze. Wówczas zadaniem napędu jest zapewnienie odpowiedniej trakcji, czyli zadbanie o to, by samochód nie ugrzązł. W efekcie przez większość czasu napęd rozkładany jest pomiędzy obie osie.

Do najtrudniejszych warunków terenowych przeznaczony jest tryb Lock. W trybie tym moment obrotowy jest rozkładany na obie osie, dodatkowo ograniczane jest działanie systemów wspomagających kierowcę, jak ESP czy kontrola trakcji. W efekcie elektronika pozwoli na zabuksowanie kołami, przy czym zwykle - wszystkimi czterema.

Gdy kierowca poradzi sobie z wyjechaniem z pułapki i samochód nabierze odpowiedniej prędkości (przekroczy 60 km/h) system automatycznie z trybu Lock przełączy się na Snow.

Suzuki SX4 S-CROSS należy więc do tego typu crossoverów, w którymi można śmiało zapuścić się w teren (przy czym oczywiście nie jest to samochód terenowy). W dzisiejszych czasach to nie jest cecha oczywista.

Crossover Suzuki może być wyposażony we wszelkie nowoczesne systemy wspomagania kierowcy. Dostępny jest m.in. adaptacyjny tempomat, system automatycznego hamowania przed przeszkodą, reflektory wykonane w technologii LED, system bezkluczykowego dostępu czy automatyczne światła mijania i drogowe. Pominąć nie można również pokładowego systemu infotainment, z dużym dotykowym ekranem, nawigacją i pełną integracją ze smartfonem.

Na tle konkurencji Suzuki SX4 S-CROSS wyróżnia się nie tylko napędem 4x4 z różnymi trybami pracy, ale również ceną. Model ten jest dostępny już za niespełna 67 tys. zł. Za auto z napędem obu osi trzeba zapłacić nieco ponad 80 tys. zł, przy czym cena obejmuje znacznie lepsze wyposażenie. Biorąc pod uwagę przewyższające konkurencję możliwości terenowe cenę taką wciąż należy uznać za atrakcyjną.

Materiał powstał przy współpracy z firmą Suzuki

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama