Wywiad z ambasadorem projektu Redbull Kart Fight : "Michał Kościuszko radzi"

- Co to jest podsterowność i jak sobie z nią radzić?

Michał Kościuszko - Podsterowność to zjawisko, w którym mimo tego, że kierownica jest skręcona, kart jedzie prosto. Dzieje się tak ponieważ przednie koła mają za małą trakcję, czyli przyczepność względem podłoża. To zjawisko rzadko występuję w kartingu, częściej w normalnych samochodach. Jednak jeśli poczujecie, że kart jest podsterowny to prawdopodobnie przednie opony nie są jeszcze zagrzane i musicie zrobić jeszcze kilka kółek, żeby złapały odpowiednią temperaturę. Kolejną przyczyną może być zbyt gwałtowny skręt na brudnym fragmencie toru. Pamiętajcie, żeby uniknąć podsterowności trzeba delikatnie "zarzucać" tył karta, ale bez zbytniego ślizgania.

Reklama

- Co to jest nadsterowność i jak sobie z nią radzić?

- Nadsterowność to sytuacja, kiedy tył karta zaczyna nas wyprzedzać. Wtedy zaczynamy instynktownie kontrować. Wygląda to fajnie, ale czas jest zły. Starajcie się tego unikać. Dzieje się tak, kiedy zbyt agresywnie atakujecie zakręty, wchodząc w nie trochę za szybko. Wtedy jesteśmy zmuszeni dociągnąć kierownicę, skorygować tor jazdy i tył zaczyna uciekać. Polecam trochę zwolnić w zakrętach gdzie bardzo się ślizgamy. Im mniej poślizgów, tym lepszy czas - pamiętajcie!

- Jak efektywnie wykorzystać układ hamulcowy i jakie są zasady hamowania kartem?

- Amatorski kart to nie jest skomplikowana maszyna. Nie mamy tu możliwości regulacji balansu hamowania. Zazwyczaj przy mocnym hamowaniu blokuje się tył. To może nam pomóc, ale tylko przy odpowiednim wykorzystaniu tej techniki. Starajcie się hamować "na raz", czyli bez poprawek, jedno pewne hamowanie. Na końcu hamowania wykorzystujemy efekt delikatnej nadsterowności, która pomaga nam ustawić, wrzucić karta w pierwszą fazę zakrętu. W wyścigu możecie się oprzeć o zawodnika przed wami i wykorzystać go jako naturalny hamulec. Dzięki temu on delikatnie przestrzeli zakręt, a wy zyskacie właściwą pozycję. Technikę tę należy stosować z wyczuciem, bo zbyt agresywny kontakt jest karany!

- Jak pokonywać zakręty?

- Generalna zasadą w kartingu jest płynna jazda, czyli wykonujemy pewne, płynne ruchy kierownicą - mało nią kręcimy i pewnie hamujemy. Tor jazdy jest jednym z ważniejszych tematów. Ciężko opisać optymalny tor jazdy, łatwiej jest to pokazać. Musicie sami go poszukać, jest jednak pewna zasada: zawsze ważniejsze jest szybsze wyjście z zakrętu niż szybkie wejście w zakręt. Jak za szybko się "wbijecie" w zakręt to stracicie wszystko ratując się i wytracając prędkość. Zwolnij trochę bardziej przed skrętem i wystrzel jak strzała na wyjściu.

- Jak przygotować karta przed wyścigiem? (rozgrzanie opon, hamulców itp., ustawienie balansu układu hamulcowego, ciśnienie w oponach)

- W amatorskich kartach nie ma zbyt dużych możliwości zmiany ustawień, jedyne co możecie zrobić to rozgrzać opony. Dwa kółka wystarczą. Na pewno ważne jest przygotowanie samego siebie. Mam na myśli koncentrację. Zawsze gdy wsiadasz do karta powinieneś mieć wolną głowę. Liczy się tylko tor i perfekcyjny przejazd każdego zakrętu. Skup się na zadaniu, a nie na oglądających cię znajomych czy innych kierowcach na torze.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy