WRC. Na walijskich szutrach o tytuł wicemistrza
W nadchodzący weekend na walijskich trasach zostanie rozegrany 72. samochodowy Rajd Wielkiej Brytanii, 12. runda mistrzostw świata. Tytuł już po raz czwarty z rzędu wcześniej zapewnił sobie Francuz Sebastien Ogier (Volkswagen Polo WRC).
Teraz walka będzie się toczyła o to, kto zostanie wicemistrzem. Teoretycznie nadal szansę na to ma kilku kierowców, wśród nich Belg Thierry Neuville, Hiszpan Dani Sordo oraz Hayden Paddon z Nowej Zelandii (wszyscy Hyundai I20 WRC), Norweg Andreas Mikkelsen i Fin Jari-Matti Latvala (VW Polo WRC).
Rajd Wielkiej Brytanii będzie rozgrywany na szutrowych drogach w środkowej i południowej Walii. Cała trasa ma 1470 km długości, w tym 22 odcinki specjalne o łącznej długości 330,2 km. Trzy poprzednie edycje imprezy z rzędu wygrał Ogier.
Baza ponownie znajdzie się w Deeside, obok fabryki Toyoty, w której produkowane są silniki.
W piątek odbędą się cztery dwukrotnie przejeżdżane OS-y, w tym najdłuższy w tegorocznej edycji Hafren (35,1 km). W sobotę załogi czeka sześć prób sportowych (trzy dwukrotnie pokonywane), w tym odcinek Pantperthog (9,6 km), który poprzednio był w programie rajdu 20 lat temu.
Ostatni dzień imprezy w niedzielę to ponownie trzy odcinki - najdłuższy Alwen (10,4 km), które będą dwukrotnie przejeżdżane. Rajd zakończy Power Stage Brenig (7,9 km), na którym będzie można zdobyć dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw świata.
Tak, jak dwa lata temu start honorowy odbędzie się w Colwyn Bay, a w niedzielę dekoracja zwycięzców w Llandudno, także w hrabstwie Conwy.
Szutrowe, błotne trasy w Walii są - zdaniem kierowców - bardzo trudne. W tym roku prognoza pogody - na szczęście - nie przewiduje opadów śniegu, zapowiada jednak deszcz. Może być bardzo ślisko, ale pomimo spodziewanych trudnych warunków atmosferycznych, całkowicie zabronione jest używanie opon z kolcami.
Po raz pierwszy Rajd Wielkiej Brytanii odbył się w 1932 roku. Wtedy w Rajdzie Królewskiego Klubu Samochodowego wzięło udział 367 załóg. Od 1973 roku impreza jest rundą mistrzostw świata, z przerwą w 1996 roku, gdy stanowiła rundę MŚ samochodów z dwulitrowymi silnikami.
Rekordzistami w liczbie zwycięstw są Fin Hannu Mikkola i Norweg Petter Solberg, którzy czterokrotnie zwyciężali. W tym roku do tego grona może dołączyć Ogier.
Walkę o zwycięstwo deklaruje także Latvala, który dwa razy stał już na najwyższym stopniu podium. Apetytu na zwycięstwo nie kryje także silna ekipa Hyundaia.
Czołówka klasyfikacji generalnej MŚ (po 11 z 13 rund):
1. Sebastien Ogier (Francja) 223 pkt - mistrz świata
2. Thierry Neuville (Belgia) 128
3. Andreas Mikkelsen (Norwegia) 127
4. Hayden Paddon (Nowa Zelandia) 114
5. Daniel Sordo (Hiszpania) 112
6. Jari-Matti Latvala (Finlandia) 101
7. Mads Oestberg (Norwegia/Citroen DS3 WRC)) 90
8. Ott Tanak (Estonia/Ford Fiesta WRC) 61