WRC. Rajdowe Mistrzostwa Świata

W Volkswagenie skrzynie biegów wymieniają w 12 minut!

​Fani motorsportu też mają swoje "wesołe miasteczko". Najbliższe przyjechało już do Mikołajek. Oto jakich atrakcji możecie się spodziewać w parku maszyn podczas Rajdu Polski ze strony obecnych mistrzów świata czyli zespołu Volkswagen Motorsport.

Mieliśmy okazję obserwować rozmach z jakim niemiecka ekipa podchodzi do obsługi rundy Rajdowych samochodowych Mistrzostw Świata podczas poprzedniej eliminacji czyli rozgrywanego na Sardynii Rajdu Włoch. Poniżej piszemy o niektórych atrakcjach jakie  możecie  zobaczyć w parku maszyn Mistrza Świata oraz o tym jak logistycznie i serwisowo zorganizowany jest zespół.

Oglądanie samochodów w akcji podczas odcinków specjalnych jest solą rajdowego kibicowania, ale podczas rund WRC równie ciekawe rzeczy dzieją się w parku maszyn. Obserwowanie ośmioosobowych zespołów mechaników, którzy w 45 minut (tyle zazwyczaj trwa serwis) potrafią przywrócić zmęczony całodziennymi zmaganiami rajdowy samochód do stanu "salonowego" to zajęcie równie ekscytujące.

Reklama

Całość operacji zaczyna się gdy samochód rajdowy dojeżdża do mety etapu. Wtedy, jeszcze przed wjechaniem na punkt kontroli czasu mechanicy uważnie oglądają całe auto w pośpiechu robiąc notatki i ustalając plan napraw. Próbują jak najwięcej dowiedzieć się od załogi na temat ustawień i ewentualnych uszkodzeń samochodu.

Co ciekawe obowiązuje przepis mówiący o tym że żaden z mechaników w tym czasie nie może się dotknąć samochodu. Stąd często mechanicy chodzą wokół auta z rękami założonymi z tyłu. Maskę czy bagażnik otwierają kierowca lub pilot.

Gdy kilkanaście minut później rajdówka wjeżdża na 45 minutowy serwis wszystkie potrzebne narzędzia i części zamienne są już przygotowane. Już na etapie projektowania samochodu WRC wszystko podporządkowane jest zasadzie szybkiej i łatwej obsługi auta. Każda część ma się dać łatwo wymienić a do serwisowania całego auta służy zaledwie 66 narzędzi! Przy takim podejściu nie dziwią czasy wymiany poszczególnych elementów:

Wymiana kół: 1 minuta na koło

Wymiana skrzyni biegów: 12 minut

Wymiana amortyzatorów: 3 minuty na zespół amortyzator/sprężyna

Ustawienie układu kierowniczego: 1 minuta 30 sekund

Wymiana przedniego zderzaka: 1 minuta

Wymiana tylnego zderzaka: 1 minuta 30 sekun

Montaż dodatkowych reflektorów ("Nightface"): 2 minuta

Wymiana reflektora: 1 minuta

Wymiana wahacza poprzecznego: 4 minut

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych: 3 minuty

Nie mniej ciekawie zorganizowana jest logistyka całego zespołu podczas sezonu rajdowego. Przygotowanie do rajdu i jego obsługa wymaga nie tylko przewiezienia trzech samochodów Ogiera, Latvali i Mikkelsena. Potrzebne są jeszcze wozy,  którymi zawodnicy odbywają zapoznanie. Części zamienne są przywożone w takich ilościach, że można by z nich zbudować kolejne trzy samochody!

Do tego dochodzą dostarczane przez Michelina opony (bagatela 35 kompletów na rajd) a Volkswagen dorzuca do tego jedynie 140 felg - 17-calowych na opony asfaltowe, 15-calowych na opony szutrowe. Zespół przywozi ze sobą wszystko co potrzebne, od szaf na narzędzia po wielkie zbiorniki wody do mycia samochodów, od wielkich namiotów stanowiących park serwisowy po generatory prądu uniezależniające od ewentualnych awarii zasilania.

Oto kilka liczb dających obraz jakim przedsięwzięciem są obecnie rajdy na najwyższym światowym poziomie:

Logistyka WRC w liczbach:

100.000 - ponad tyle kilometrów w ciągu roku pokonują członkowie zespołu Volkswagena podróżując między rajdami

47.000 - nieco więcej niż tyle kilometrów drogą morską, od Europy przez Meksyk i Argentynę aż po Australię i z powrotem do Europy, płyną części zamienne i elementy strefy serwisowej na rajdy rozgrywane poza Starym Kontynentem

600 - litrów mieści zbiornik wody, wykorzystywanej do mycia samochodów rajdowych i części zamiennych (zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska)

350 - godzin trwa zbudowanie Polo R WRC, od nielakierowanego nadwozia bez dachu po gotowy do startu samochód

140 - opon, czyli 35 kompletów, dostarcza Michelin na każdy rajd do 3 Polo R WRC

79 - ton razem z ładunkiem waży 7 kontenerów, które Volkswagen Motorsport wysyła na rajdy rozgrywane poza Europą

66 - tylko tyle narzędzi potrzeba do serwisowania Polo R WRC w trakcie rajdu

40 - kontenerów lotniczych potrzeba, aby zapakować części zamienne i narzędzia wysyłane drogą lotniczą na 3 rajdy, które odbywają się poza Europą

18 - ton waży ładunek, który Volkswagen wysyła samolotem na

rajdy do Meksyku, Argentyny i Australii

16 - ogromnych szaf z częściami zamiennymi i z narzędziami znajduje się na każdej strefie serwisowej

13 - rund WRC w sezonie odbywa się na 4 kontynentach w ciągu 10 miesięcy

11 - w sumie tyle TIR-ów transportuje ładunek zespołu Volkswagena na każdą z 10 europejskich rund WRC (7 TIR-ów przewozi samochody rajdowe i auta do zapoznania z trasą oraz części zamienne i narzędzia, 3 ciężarówki wiozą elementy strefy serwisowej i biura prasowego, jedna ciężarówka przewozi wyłącznie toalety) 

4 - VW Golfy R służą trzem załogom Volkswagena jako samochody do zapoznania z trasą przed każdym rajdem

3 - tyle kompletnych Polo R WRC dałoby się zmontować z części nadwozia i z podzespołów mechanicznych, którymi mechanicy Volkswagena dysponują na każdej strefie serwisowej

1,5 - tygodnia na rajd (średnio) w drodze są członkowie ekipy logistyków Volkswagen Motorsport

1 - minutę zajmuje mechanikom wymiana przedniego zderzaka, reflektora lub koła

FL

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy