WRC. Rajdowe Mistrzostwa Świata

Startuje 86. Rajd Monte Carlo!

W czwartek wieczorem na Place du Casino rozpocznie się nowy sezon rajdowych, samochodowych mistrzostw świata. Tego dnia wystartuje 86. Rajd Monte Carlo, którego pierwsza edycja miała miejsce w 1911 roku.

To będzie już 46. sezon rajdowych mistrzostw świata. Pierwszy raz o punkty w obecnym systemie rywalizowano w Monte Carlo w 1973 roku. Rajd nie znalazł się w mistrzowskim kalendarzu jedynie w 1974, 1996 roku oraz w latach 2009-2011, gdy był rundą Intercontinental Rally Challenge (IRC).

Monte Carlo jest uważany przez kierowców - ze względu na trasę i zmienne warunki atmosferyczne - za jedną z najtrudniejszych imprez w kalendarzu. O zwycięstwie czasami decyduje szczęście. Tak było w 2011 roku, gdy niespodziewanie triumfował trzykrotny mistrz Polski Francuz Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000).

Reklama

Bouffier awansował na pozycję lidera po tym, gdy na przejazd dwóch górskich odcinków specjalnych jako jedyny ze wszystkich kierowców założył zimowe opony. Dzięki temu oba wygrał z ogromną przewagą i choć wcześniej na żadnym z innych odcinków specjalnych nie uzyskał najlepszego czasu - zwyciężył w całym rajdzie.

Tegoroczna edycja rozpoczyna się w czwartek na Place du Casino w Monako, wieczorem kierowcy mają w programie jeszcze dwa nocne odcinki specjalne. Piątek będzie najdłuższym dniem imprezy, do przejechania jest sześć prób sportowych o długości ponad 150 km.

Sobota to kolejne pięć odcinków w rejonie Gap. Rywalizacja zakończy się w niedzielę, zaplanowane są cztery OS-y. Wśród nich będą dwa przejazdy przez słynną przełęcz Col de Turini i Power Stage La Cabanette - Col de Braus o długości 13,6 km. Ceremonia zakończenia i dekoracja zwycięzców odbędzie się przed Pałacem Książęcym w Monako w godzinach popołudniowych.

Trasa tegorocznej edycji Monte Carlo jest zbliżona do ubiegłorocznej, gdy została zmieniona w ponad osiemdziesięciu procentach w porównaniu z poprzednimi edycjami. Liczy w sumie 388,6 km podzielonych na 17 odcinków.

Pierwsza runda WRC jest znana ze zmiennej pogody i szybko zmieniających się warunków drogowych, od suchego asfaltu po śnieg i lód. To powoduje, że wybór opon jest szczególnie trudny i może zdecydować - jak było w przypadku Bouffiera - o sukcesie. Dzisiaj już wiadomo, że odcinki rozgrywane na trasach w dolnych partiach Alp są aktualnie bez śniegu, ale wyżej panuje zima, drogi są zalodzone, bardzo śliskie.

Tytułu wywalczonego już pięć razy z rzędu będzie bronił Francuz Sebastien Ogier (Ford Fiesta WRC), który cztery pierwsze zdobył za kierownicą VW Polo WRC. Na oficjalnej liście zgłoszeń do Rajdu Monte Carlo po raz drugi z rzędu nie ma żadnej polskiej załogi.

Rekordzistą wśród walczących o tytuły mistrza świata jest dziewięciokrotny triumfator Francuz Sebastien Loeb, który wygrał tu siedmiokrotnie. O samodzielne drugie miejsce w klasyfikacji wszech czasów powalczy broniący tytułu Ogier, który podobnie jak Fin Tommi Makinen i Niemiec Walter Rohl ma na swoim koncie cztery zwycięstwa. Wśród producentów najwięcej wygranych ma Lancia (11), drugi Citroen wygrywał siedem razy.

W sezonie 2017 zaplanowano 13 rund MŚ, nie ma Rajdu Polski, który wypadł z kalendarza.

Kalendarz rajdowych MŚ w sezonie 2018:

25-28 stycznia - Rajd Monte Carlo

15-18 luty - Rajd Szwecji

8-11 marca - Rajd Meksyku

5-8 kwietnia - Rajd Francji (Korsyka)

26-29 kwietnia - Rajd Argentyny

17-20 maja - Rajd Portugalii

7-10 czerwca - Rajd Włoch (Sardynia)

26-29 lipca - Rajd Finlandii

16-19 sierpnia - Rajd Niemiec

13-16 września - Rajd Turcji

4-7 października - Rajd Wielkiej Brytanii

25-28 października - Rajd Hiszpanii (Katalonia)

15-18 listopada - Rajd Australii

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy