Testy pojazdów ekonomicznych na Torze Modlin
Tor Modlin to emocje i ciekawe imprezy, ale również miejsce przyjazne innowacyjnym projektom. Ośrodek gościł działające przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów. Zrzeszeni w nim miłośnicy motoryzacji testowali tu swoje ekonomiczne pojazdy.
SKAP zajmuje się projektowaniem i budową ekstremalnie oszczędnych i ekologicznych pojazdów, których celem jest przejechanie jak największego dystansu, zużywając przy tym jak najmniejszą ilość paliwa. Projekty realizowane przez Koło pozwalają obecnym i przyszłym inżynierom poznać tajniki procesu projektowania oraz wytwarzania części maszyn, wykorzystując przy tym najnowsze oprogramowanie i technologie. Dzięki działalności w Kole można weryfikować zdobytą na studiach wiedzę i umiejętności w praktyce. Studenci uczą się pracy w grupie, poznają wartość odpowiedzialności za wykonywaną pracę, zdobywają nowe umiejętności zarówno praktyczne, jak i teoretyczne. Ich konstrukcje biorą udział w międzynarodowych zawodach, między innymi w prestiżowym Shell Eco-marathon Europe, w którym zwycięża zespół, którego pojazd jest w stanie przejechać konkursową odległość, zużywając jak najmniejszą ilość paliwa.
Właśnie takie, futurystycznie wyglądające wehikuły: prototypowa Kropelka 2.0 oraz miejski Orion dotarły do Modlina. Osiągi tych maszyn są imponujące. Poprzedni model Kropelki był w stanie przejechać na 1 litrze benzyny 659 km, a więc dystans dzielący Rzeszów od Gdańska! Studenci mieli możliwość sprawdzenia swoich konstrukcji na torze sportowo-treningowym. Choć nie obyło się bez problemów technicznych, testy zostały uznane za udane. Orion przejechał kilka okrążeń i jest na dobrej drodze, by zadebiutować w zawodach w Londynie z korzystnym wynikiem. Zespół Kropelki również zrobił postępy, przygotowując pojazd na zbliżające się zawody pod Paryżem.
Ambicje SKAP są spore, bo w przeszłości przygotowywany przez stowarzyszenie pojazd w Shell Eco-marathon Europe uzyskiwał znakomite rezultaty. W 2013 r. zespół SKAP wywalczył w tej imprezie pierwsze miejsce, a w latach 2014-16 kończył rywalizację na drugiej pozycji, potwierdzając przynależność do europejskiej czołówki. Tor Modlin liczy, że ten rok znów będzie udany, a ośrodek z dumą będzie wspierać poczynania ekipy.
Opis pojazdu Kropelka 2.0:
Kropelka 2.0 to trójkołowy, jednoosobowy pojazd wyróżniający się 23-krotnie niższym oporem aerodynamicznym od przeciętnego samochodu osobowego. Innowacyjna samonośna konstrukcja i specjalnie przystosowany silnik mają dać możliwość osiągania wyników powyżej 1000 km na 1 litrze paliwa.
Jednostkę napędową członkowie SKAP-u przystosowali tak, by zminimalizować zarówno jej masę jak i zużycie paliwa. Ponadto silnik (Honda GX-25), działający domyślnie na benzynę, dostosowali również do pracy na etanolu. Zamontowany fabrycznie gaźnik zamienili na układ z wtryskiwaczem paliwa, co pozwala precyzyjnie sterować pracą silnika za pomocą zaawansowanego komputera pokładowego stosowanego w sportach motorowych.
Nadwozie wykonano z lekkich materiałów kompozytowych. Struktura samonośna łączy w sobie wysoką wytrzymałość i bezpieczeństwo z niską masą wynoszącą niespełna 5 kg. Kształt zoptymalizowano pod kątem minimalnych oporów powietrza i wybrano spośród 150 testowanych modeli.
Pojazd wyposażony jest w dwubiegową skrzynię biegów. Dzięki temu silnik może pracować w optymalnym zakresie obrotów bez względu na prędkość pojazdu.
Dane techniczne:
Całkowita masa pojazdu: ok 40 kg
Moc silnika: 1 KM
Pojemność silnika: 25cm3
Prędkość maksymalna: ~50 km/h
Paliwo: benzyna/etanol
Najlepszy wynik: 321 km/l (benzyna, Shell Eco-marathon Le Mans 2017)
Opis pojazdu Orion:
Czterokołowy, jednoosobowy pojazd, który charakteryzuje się minimalnym zużyciem paliwa, osiąganym minimalizacją oporów. Poszycie jest w pełni kompozytowe, o kształcie łączącym wytrzymałość i opływowość. Jednostka napędowa to silnik od skutera SYM Mio. Pojazd jest wyposażony w zaprojektowany i wykonany przez SKAP autorski układ dolotowy. Konstruktorzy wykorzystują sterownik Ecu Master EMU, przygotowują mapy dedykowane do ekstremalnie niskiego zużycia paliwa, optymalizują je, wykorzystując hamownię silnikową oraz przejazdy testowe.
Poza wszelkimi funkcjami niezbędnymi dla pojazdu - obsługa klaksonu, świateł czy wycieraczek - elektronika pozwala na bieżąco monitorować, co dzieje się w trakcie przejazdu. Część danych, przesyłana bezpośrednio do kierowcy, daje mu dodatkową wiedzę przydatną w trakcie przejazdu, reszta zaś, poprzez moduł telemetryczny, przesyłana jest do zespołu znajdującego się w pobliżu trasy. Informacje o prędkości, przyspieszeniach, obrotach silnika czy chwilowym zużyciu paliwa pozwalają na sprawniejsze szukanie oszczędności w kolejnych próbach. Także w przypadku niepożądanej sytuacji szybka informacja pozwala na natychmiastowe zatrzymanie pojazdu i zapobiega poważniejszym konsekwencjom.
Dane techniczne:
Szacowana masa pojazdu: ok 100 kg
Moc silnika: 4 KM
Pojemność silnika: ok 60cm3
Szacowana prędkość maksymalna: ~50 km/h
Paliwo: benzyna
Pojazd jeszcze na ukończeniu budowy, w tym roku zadebiutuje na międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon w Londynie.