Polacy wciąż nie kupują aut na prąd
W trzecim kwartale 2019 roku w Polsce zarejestrowano 541 samochodów elektrycznych (zasilanych akumulatorem i hybryd plug-in), co oznacza wzrost o 83 proc. rok do roku.
Niestety, ich łączny udział w rejestracji wszystkich nowych samochodów osobowych w Polsce wynosi zaledwie 0,44 proc. Dla porównania, w Unii Europejskiej ten wskaźnik znajduje się na poziomie 2,84 proc., czyli jest ponad sześciokrotnie wyższy.
Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, pomimo znaczącej dynamiki, obecny wolumen sprzedaży plasuje Polskę na odległym 16. miejscu wśród państw Unii Europejskiej. Nasz kraj utracił także pozycję wicelidera w Europie Centralnej. Węgrzy i Rumunii zarejestrowali więcej elektryków.
245 pojazdów ze wspomnianych 541 aut z napędem elektrycznym, to samochody czysto bateryjne, a 296 hybrydy plug-in. Zauważalnie rośnie też zainteresowanie klasycznymi hybrydami. W porównaniu rok do roku popyt na nie wzrósł aż o 75 proc. Wyniki sprzedaży dają nam obecnie 6. miejsce wśród państw UE. Przed nami są m.in. Hiszpania i Włochy. Za nami np.: Szwecja, Holandia, Finlandia czy Belgia.
Na czele klasyfikacji rejestracji aut elektrycznych w Europie są Niemcy (26 858 sztuk), przed Wielką Brytanią (21 001 szt.) i Norwegią (17 571 szt.).
W naszym regionie - Europy Środkowo-Wschodniej - prym wiodą Węgry (797 szt.), przed Rumunią (543 szt.) i Polską (541 szt.) Biorąc pod uwagę sprzedaż aut elektrycznych od stycznia do końca września bieżącego roku europejskim liderem pozostają Niemcy (74 542 sztuk).
Z uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych "licznika elektromobilności" wynika, że na koniec października w Polsce zarejestrowanych było łącznie 7 884 samochody osobowe z napędem elektrycznym (w tym hybryd typu plug-in). W okresie od stycznia do października bieżącego roku liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in osiągnęła poziom 3250 sztuk, czyli o 100 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
60 proc. ogółu zarejestrowanych w Polsce "elektryków" stanowią pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles). Na koniec października było ich dokładnie 4 701. Pozostałe 3 183 to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Aktualnie na polskich drogach spotkać też można 446 elektrycznych "dostawczaków" i aut ciężarowych. W Polsce zarejestrowanych jest też 208 elektrycznych autobusów. Coraz większym powodzeniem cieszą się również elektryczne motorowery i motocykle. Na koniec sierpnia ich liczba sięgnęła 6 094 egzemplarzy.
Warto jeszcze dodać, że pod koniec października w Polsce funkcjonowało 958 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 748 punktów). 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.