Drożeją paliwa na stacjach: taniej tylko LPG
Po obniżkach cen paliw na początku lutego spowodowanych przez zmianami w naliczaniu VAT-u z 23 do 8 procent, w najbliższych dniach czekają kierowców podwyżki. Stanieć ma nieco jedynie autogaz. To pokłosie niepokojów na arenie międzynarodowej.
Jak informuje Jakub Bogucki, analityk e-petrol.pl, przed nami zwyżki hurtowych cen paliw. W przypadku benzyny 98-oktanowej zmiana w górę przekroczyła 23 zł i metr sześc. tego paliwa kosztuje 5143,40 zł. O prawie 21 zł podrożała także benzyna Pb95, sprzedawana w średniej cenie 4860 zł/m sześc.
Według analizy e-petrol.pl olej napędowy odnotował 42-złotową obniżkę i kosztuje średnio 4994,40 zł/m sześc., jednak w detalicznym handlu tym paliwem nadal marże są stosunkowo niewielkie w porównaniu z benzynami. O 42,6 zł potaniał także metr sześc. oleju opałowego, który sprzedawany jest w cenie 3726,4 zł.
W okresie między 14 a 20 lutego 2022 roku analitycy e-petrol.pl spodziewają się, że benzyna Pb98 kosztować może 5,50-5,61 zł/l. Z kolei a dla benzyny 95-oktanowej zmiana także będzie zwyżkować do poziomu 5,25-5,36 zł/l.
Według ekspertów rynku paliw podwyżki na polskich stacjach dotyczyć będą także cen oleju napędowego - tutaj prognozy mówią o przedziale 5,31-5,42 zł/l. Jedynie w przypadku autogazu możliwa będzie lekka korekta w dół, do poziomu 2,65-2,71 zł/l.
Eksperci twierdzą, że zwyżkowa tendencja na rynku globalnym została chwilowo przełamana przez powrót do rozmów między Iranem a USA dotyczących na razie programu nuklearnego, ale ich celem może być m.in. zniesienie sankcji i przywrócenie na rynki światowe irańskiej ropy, która mogłaby uzupełnić część globalnej luki podażowej.
- Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową zaprognozowała na rok 2022 szybszy niż zakładano wzrost popytu, który zdaniem OPEC może wynieść 4,15 miliona baryłek dziennie, biorąc pod uwagę silne ożywienie gospodarcze po pandemii - wyjaśnia Jakub Bogucki z e-petrol.pl, dodając, że dopóki nie padną ostateczne ustalenia, Iran będzie pozostawał w cieniu czynników prowzrostowych, jak niepokoje na Ukrainie czy niski stopień realizacji zobowiązań produkcyjnych OPEC+.
***