Polskie drogi

Nowe drogi w Polsce. Warmia i Mazury będą ekspresowe

W województwie warmińsko-mazurskim trwają intensywne prace nad rozbudową sieci dróg ekspresowych. Kierowcy już mogą korzystać z nowego, 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S16 między Borkami Wielkimi a Mrągowem. Łączna długość dróg ekspresowych w regionie wynosi obecnie 298 km, ale planowane inwestycje mają zwiększyć tę liczbę do około 490 km.

Obecnie w województwie warmińsko-mazurskim realizowane są inwestycje o łącznej długości 62 km, a ich wartość wynosi blisko 817 mln zł. Nowe odcinki dróg ekspresowych oraz modernizacja istniejącej infrastruktury usprawnią i przyspieszą komunikację, ale także zwiększą bezpieczeństwo w całym regionie.  

Nowa ekspresówka w Warmińsko-Mazurskiem: S16 Olsztyn - Biskupiec 

Kluczowym etapem rozbudowy infrastruktury drogowej jest realizacja odcinka drogi S16 między Olsztynem a Biskupcem. Prace zostaną podzielone na dwa zadania: Olsztyn - Barczewo oraz Barczewo - Biskupiec. Proces przetargowy został już zakończony, a umowy z wykonawcami podpisane, co oznacza, że prace projektowe i budowlane mogą ruszyć w najbliższym czasie. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok, co przyniesie kierowcom blisko 30 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Połączenie z odcinkiem Mrągowo - Ełk, który znajduje się w fazie przygotowań, umożliwi stworzenie trasy łączącej kluczowe miasta północno-wschodniej Polski, takie jak Olsztyn, Mrągowo, Ełk i Suwałki. 

Reklama

Droga ekspresowa S16 ma szczególne znaczenie nie tylko dla regionu, ale i w szerszym kontekście europejskim, będąc częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Docelowo stanie się najkrótszym szlakiem tranzytowym pomiędzy Berlinem a krajami bałtyckimi, co pozwoli na szybsze przemieszczanie towarów oraz lepszą dostępność regionu dla turystów. S16 ma stanowić główny korytarz transportowy Warmii i Mazur, integrując ruch lokalny z międzynarodowym. 

Modernizacja DK65: bezpieczeństwo i komfort podróży 

Kolejną istotną inwestycją drogową jest rozbudowa drogi krajowej DK65, która biegnie przez północno-wschodnią część województwa. Projekt obejmuje modernizację niemal 46 km drogi, co ma znacząco poprawić komfort jazdy i bezpieczeństwo użytkowników. Przebudowa skrzyżowań, budowa nowych chodników oraz zatok autobusowych to tylko niektóre z działań, które mają ułatwić ruch pieszy i zwiększyć płynność przejazdów. Odcinek Kowale Oleckie - granica z województwem podlaskim, o długości 49 km, ma być gotowy do 2025 roku.  

Natomiast na odcinku Olecko - Gąski trwa rozbiórka starej drogi. Po rozbudowie trasa będzie dostosowana do parametrów klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Likwidacji ulegną nienormatywne łuki, rozbudowane zostaną skrzyżowania i chodniki oraz przejścia dla pieszych, przebudowie zostaną poddane również przepusty oraz most. Koniec prac GDDKiA planuje na IV kwartał 2025 roku. Z kolei na odcinku DK65 między Gąskami a Ełkiem ruch przez rzekę Ełk W Stradunach odbywa się mostem tymczasowym. W budowie jest nowy obiekt oraz nowa droga tego fragmentu trasy. Powstają nowe chodniki, zatoki autobusowe i skrzyżowania, a prace potrwają do 2025 roku.  

Nowe drogi Warmii i Mazur: inwestycje w regionie 

Poza dużymi projektami ekspresowymi, Warmia i Mazury realizują szereg innych kluczowych inwestycji drogowych, w tym przebudowę drogi krajowej DK63 na odcinku Borki - Jeże, gdzie prace zakończą się w 2025 roku. Jedną z najważniejszych inicjatyw jest również budowa obwodnicy Gąsek, która odciąży lokalne miejscowości od ruchu tranzytowego. Droga ta, planowana jako jednojezdniowa trasa o długości 3 km, ma być gotowa w 2027 roku. Budowa trasy wpisuje się w projekt rządowy budowy 100 obwodnic i obejmuje również poprawę infrastruktury na prowadzących do niej drogach lokalnych. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: droga ekspresowa | obwodnica | budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy