Jeep

Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary

​Jeep Grand Cherokee to flagowy model amerykańskiego producenta. Pierwszy pojazd o tej nazwie pojawił się na rynku w roku 1992 i stanowił wówczas prawdziwą rewolucję. W tamtym czasie niewiele było na świecie samochodów, które świetnie radziły sobie w terenie, a jednocześnie zapewniały tak dużą dawkę luksusu.

Pomysł chwycił, auto szybko podbiło rynek i stało się jednym z najchętniej kupowanych Jeepów. Tak zostało do dziś. 

Nie może więc dziwić, że z okazji 75. rocznicy założenia firmy Jeep zaprezentował specjalną, rocznicową, limitowaną edycję Grand Cherokee o nazwie 75th Anniversary.

Czym wyróżnia się edycja specjalna? Pierwsze, co rzuca się w oczy to oczywiście kolor. Samochód można zamówić w kilku barwach, ale najlepszych wyborem będzie militarny lakier o nazwie Recon Green, który zarezerwowany jest wyłącznie dla wersji jubileuszowej. W takim właśnie kolorze był nasz testowy egzemplarz i trzeba przyznać, że wygląda niezwykle efektownie, na ulicy przyciągając uwagę osób postronnych.

Reklama

Samochód posiada również kilka stylistycznych elementów, utrzymanych w kolorze brązowym. Brązowe są jubileuszowe plakietki na drzwiach, relingi, felgi, typowa dla Jeepa siedmioszczelinowa osłona chłodnicy czy 20-calowe felgi.

Jubileuszowe wersje posiadają również skórzaną tapicerkę (skóra Nappa), a na fotelach wytłoczono rocznicowe logo. Wrażenie luksusu podkreślają podwójne przeszycia skóry.

Wyposażenie standardowe obejmuje także duży, panoramiczny dach o nazwie CommandView, elektrycznie otwierany, z elektrycznie sterowana roletą. Na pokładzie znajdziemy również system monitorowania martwych stref, podgrzewane fotele i kierownicę oraz system infotainment o nazwie UConnect, którego sercem jest umieszczony na konsoli środkowej ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala.

Ekran ten umożliwia sterowanie nawigacją, systemem grającym, telefonem, ale także pokładowymi systemami, w tym wspomnianym już ogrzewaniem foteli i kierownicy.

Testowany samochód posiadał również opcjonalny system multimedialny, dzięki któremu pasażerowie jadący z tyłu mogli oglądać filmy na dwóch zintegrowanych z zagłówkami ekranach. Z kolei dźwięk zapewniały dwie pary bezprzewodowych słuchawek. System obejmował również odtwarzacz Blue-ray.

Niezależnie od wersji, żaden Jeep Grand Cherokee nie przynosi wstydu w terenie. Edycja 75h Anniversary wyposażona jest w napęd wszystkich kół o nazwie Quadra-Trac z systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain. Umożliwia on kierowcy wybranie jednego z trybu jazdy: Auto (automatyczny, przeznaczony do jazdy po nawierzchniach asfaltowych, w którym samochód napędzany jest głównie na koła przedniej osi, a napęd osi tylnej dołączany jest automatycznie), Mud (błoto), Sand (piasek) i Snow (śnieg). W trudnym terenie wystarczy odpowiednio ustawić pokrętło, a resztą zajmie się elektronika. Dodatkowo w razie potrzeby kierowca może uruchomić reduktor.

Przydatnym wyposażeniem jest ponadto pneumatyczne zawieszenie Quadra Lift, dzięki któremu można zwiększyć prześwit samochodu w terenie, a na parkingu - zmniejszyć, dzięki czemu łatwiej jest załadować do bagażnika ciężkie przedmioty czy po prostu - łatwiej zająć miejsce we wnętrzu.

Wspomniane wnętrze, podobnie jak bagażnik są obszerne, imponować może szczególnie szerokość. Natomiast jeśli chodzi o długość kabiny to jest ona nieco mniejsza niż można by się spodziewać, sądząc po gabarytach zewnętrznych. A te są potężne. Grand Cherokee ma 487,5 cm długości, 194 cm szerokości i 179 cm wysokości. Wrażenie robi szczególnie szerokość nadwozia, nagle okazuje się, że wiele miejsc parkingowych robi się dziwnie ciasna... Na szczęście manewrowanie znacznie ułatwia kamera cofania.

Pod maską samochodu pracuje silnik 3.0V6 CRD. Ta jednostka chyba najlepiej łączy wysoką moc i dobre osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa i właśnie ona jest najchętniej wybierana przez kupujących. Silnik generuje 250 KM i aż 570 Nm momentu obrotowego, co pozwala na rozpędzanie do 100 km/h w 8,2 s i osiąganie prędkości 202 km/h. Jednostka napędowa współpracuje z automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach, z możliwością zmiany przełożeń za pomocą łopatek przy kierownicy. Skrzynia działa bardzo sprawnie, jedynie mocniejsze wciśnięcie gazu, oznaczające konieczność redukcji powoduje, że mija krótka chwila, zanim auto jest katapultowane do przodu.

Zużycie paliwa oczywiście zmienia się w zależności od sposobu jazdy, ale przy typowej eksploatacji zwykle swobodnie mieście się w 10 litrach na 100 km. A to, przy 93-litrowym zbiorniku paliwa, zapewnia zasięg sięgający 1000 km! To wynik, z którym równać się może niewiele samochodów.

Warto przy tym zauważyć, że Grand Cherokee CRD waży ponad 2400 kg, a jego masa dopuszczalna zbliża się do 3 ton. Te liczby oznaczają, że mamy do czynienia z prawdziwym potworem. Już samo uruchomienie silnika, który daje o sobie znać głuchym, basowym pomrukiem sprawia, że kierowca zdaje sobie sprawę, że żartów nie ma... A naciśnięcie prawego pedału tylko to uczucie  potwierdza. 2,5 tony masy, która osiąga 100 km/h w niewiele ponad  8 sekund - to naprawdę robi wrażenie!

Zawieszenie samochodu jest świetnym kompromisem pomiędzy dobrymi właściwościami jezdnymi na nawierzchniach utwardzonych, a możliwościami terenowymi. By samochód prowadził się szybko, pewnie i stabilnie na asfalcie powinien mieć zawieszenie twarde, które kompletnie nie sprawdzi się podczas wypraw offroadowych. W tym wypadku inżynierowie znaleźli kompromis - jego  jednym efektem ubocznym jest nieznacznie przechylanie się nadwozia podczas szybko pokonywanych zakrętów.

Jeep Grand Cherokee stoi na szczycie gamy modelowej amerykańskiego producenta, dlatego nie ma co liczyć na szczególnie niskie ceny. Za opisywaną, rocznicową wersję trzeba zapłacić około 300 tys. zł. Ale w porównaniu do bezpośredniej konkurencji to i tak jest okazja!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy