Jak prawidłowo eksploatować auto na LPG

W Polsce samochody zasilane gazem płynnym stanowią znaczny procent ogółu pojazdów. Przez lata wokół instalacji LPG narosło jednak wiele mitów i półprawd.

Jedna z nich mówi o przyspieszonym zużywaniu się elementów silnika w czasie pracy na gazie. Okazuje się jednak, że zasilane w ten sposób pojazdy bezawaryjnie pokonywać mogą imponujące przebiegi. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach. Jak w prawidłowy sposób eksploatować auto "z gazem", by - jak najdłużej - cieszyć się bezawaryjnością?

Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem instalacji mamy do czynienia. W przypadku starszych pojazdów - z instalacją mieszalnikową - kluczową kwestią dla trwałości silnika jest uruchamianie zimnego pojazdu na benzynie, zwłaszcza w niskich temperaturach. Gaz płynny ma ok. 105-110 oktanów, zaś benzyna od 95 do 99 oktanów. Wyższa liczba oktanowa powoduje, że układ zapłonowy i korbowo-tłokowy znoszą większe obciążenia i pracują w trudniejszych warunkach. Trzeba więc również pamiętać o regularnej kontroli stanu świec i przewodów zapłonowych.

Reklama

Bardzo ważne jest systematyczne kontrolowanie poziomu płynu chłodniczego. W aucie z instalacją gazową płyn ten nie tylko chłodzi, ale też ogrzewa parownik przyspieszając proces rozprężania gazu. Ingerencja w fabryczny układ chłodzenia sporadycznie może skutkować wyciekami. Kluczowe znaczenie ma więc prawidłowy, fachowy montaż instalacji LPG.

Dobrą kondycję silnika zagwarantuje również regularna wymiana oleju silnikowego. Trzeba pamiętać, że w samochodach eksploatowanych na LPG kolor oleju często nie wskazuje na jego wyeksploatowanie (mniej osadów). To jednak tylko pozory - nie można zapominać, że olej w znacznym stopniu odpowiada również za chłodzenie, a temperatura spalania gazu jest wyższa niż benzyny. Dlatego właśnie powinniśmy rygorystycznie przestrzegać przeglądów olejowych i dokonywać ich nie rzadziej niż co 10-15 tys. km.

Przy każdorazowej wymianie oleju warto też zainwestować w wymianę filtrów gazu. Koszt takiej operacji rzadko przekracza 50 zł, a pozwala ona na uniknięcie nieprzyjemności w postaci strat mocy czy falowania obrotów, a także niekontrolowanego przełączania się instalacji z gazu na benzynę, mimo że w zbiorniku pozostaje jeszcze spora ilość LPG.

Nie można też zapominać o regularnym "przepalaniu" pojazdu na benzynie i o jej tankowaniu. W większości pojazdów w czasie jazdy na gazie pracuje też pompa paliwa, a ponieważ smarowana jest benzyną, odpowiedni poziom paliwa pozwala zdecydowanie wydłużyć jej żywotność.

Dowiedz się więcej na temat: LPG
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy