Hyundai - samochody ekologiczne

Hyundai IONIQ - innowacyjne technologie

Najnowszy, ekologiczny model Hyundaia chce wprowadzić nową jakość na rynku hybryd, nie tylko dzięki swojemu układowi napędowemu, ale także za sprawą wielu ciekawych rozwiązań, jakie znalazły się na jego pokładzie.

Hyundai IONIQ Hybrid to na pierwszy rzut oka typowy samochód o napędzie hybrydowym. Wykorzystuje on wolnossący silnik benzynowy i motor elektryczny, których moc przenoszona jest na koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. Na tym jednak podobieństwa do obecnych na rynku hybryd się kończą.

Po pierwsze Koreańczycy zdecydowali się na zastosowanie skrzyni dwusprzęgłowej, zamiast bezstopniowej. Takie rozwiązanie znacząco zwiększa przyjemność z jazdy, sprawiając, że mamy wrażenie podróżowania samochodem o klasycznym napędzie.

Innym problemem, typowym dla aut hybrydowych, jest wysoka masa własna. Wynika ona oczywiście z obecności elektrycznego silnika oraz ciężkich akumulatorów. Hyundai zdecydował się zatem na rezygnację z powszechnie stosowanych baterii niklowo-wodorowych, na rzecz polimerowych litowo-jonowych. Charakteryzują się one znacznie większą wydajnością, dzięki czemu zajmują mniej miejsca i są lżejsze. Ponadto mają wysoką skuteczność ładowania i rozładowywania, a także znacznie mniejszy efekt pamięci, w porównaniu do powszechnie stosowanych akumulatorów.

W celu dodatkowego obniżenia masy własnej, co bezpośrednio przekłada się na poprawę zużycia paliwa, osiągów oraz prowadzenia, do budowy modelu IONIQ oprócz stali zastosowano aluminium. Wykonano z niego między innymi elementy nadwozia oraz zawieszenia.

We wnętrzu z kolei znajdziemy elementy wykonane z materiałów ekologicznych, takie jak panele wygłuszające, które są znacznie lżejsze, od tych zwykle stosowanych. Kabina Hyundaia IONIQ skrywa nawet tak nietypowe materiały jak surowce pozyskiwane z trzciny cukrowej czy też pył wulkaniczny.

Wpływ na możliwości samochodu ma również aerodynamika, która nie sprowadza się jedynie do opływowego kształtu nadwozia. Hyundai zastosował w swojej hybrydzie osłony podwozia, listwy boczne, spojler oraz dyfuzor odpowiednio ukierunkowujące powietrze. Osłony przednich kół zmniejszają zawirowania, a w grillu znajdziemy żaluzję, zamykającą się, aby ograniczyć opór powietrza podczas jazdy.

Również mniejsze opory, ale toczenia, uzyskano dzięki specjalnym, ekologicznym oponom. Aby jednak nie pogarszały one właściwości jezdnych samochodu, wykonano je z gumy krzemionkowej.

Każdy kierowca wie, że na zużycie paliwa wpływa także korzystanie z klimatyzacji. Dlatego też Hyundai IONIQ posiada specjalny układ, który w trybie efektywnego działania stara się maksymalnie wykorzystać powietrze wewnątrz auta, aby nie marnować niepotrzebnie energii na chłodzenie lub podgrzewanie powietrza z zewnątrz. Posiada on również tryb "tylko kierowca", w którym żądana temperatura utrzymywana jest jedynie na miejscu prowadzącego.

Wszystkie te rozwiązania mają jeden cel - utrzymać zużycie paliwa i emisję spalin na jak najniższym poziomie, nie poświęcając przy tym przyjemności z jazdy samochodem. Ta niełatwa sztuka udała się Hyundaiowi znakomicie.

Tekst powstał przy współpracy z firmą Hyundai

INTERIA.PL
Reklama