Rajdówką w szczytnym celu, czyli sposób na walkę z nowotworem u dzieci
Na OS-ach Motul HRSMP w sezonie 2019 można było wyjątkowe podziwiać auto. Opel Astra GSi w barwach Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową promował kampanię społeczną “Wyprzedzamy nowotwór".
Fundacja współpracuje z Motul HRSMP od zeszłorocznego Rajdu Rzeszowskiego, kiedy to po raz pierwszy Toyota Yaris GRMN w barwach kampanii poprzedzała przejazdy klasycznych rajdówek. W ciągu półtora roku w kampanię włączyło się szerokie grono rajdowców. Akcję wspiera Polski Związek Motorowy, automobilkluby i wszyscy zawodnicy Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Dołączyły też takie sławy motorsportu jak Krzysztof Hołowczyc i Maciej Wisławski, którzy z symboliczną naklejką "Wyprzedzamy nowotwór" pokonywali trasy Rajdu Polski oraz triumfator tegorocznego Rajdu Rzeszowskiego - Grzegorz Grzyb.
Auto w barwach kampanii pojawiało się na trasach przez cały rajdowy sezon. Opel Astra GSi to w pełni wyposażona i przygotowana do startów rajdówka. Załogę fundacyjnego Opla tworzy Wojtek Sroczyński - dziennikarz motoryzacyjny oraz Emilia Kotarska - członek zarządu Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową.
“Głównym celem akcji jest zwrócenie uwagi rodziców i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej na fakt, że dzieci również mogą chorować na nowotwór. Niestety w Polsce rozpoznanie niektórych typów nowotworów u dzieci wciąż jest stawiane najczęściej w zaawansowanych stadiach klinicznych, a nowotwory stanowią (po wypadkach, urazach i zatruciach) drugą przyczynę śmierci dzieci. Dlatego też staramy się uświadamiać rodziców, a lekarzy namawiamy do specjalistycznych szkoleń. Bo ważne jest, aby być dobrze przygotowanym i nie przeoczyć pierwszych niepokojących symptomów" - mówi Emilia Kotarska.
Aby uatrakcyjnić przekaz Fundacja postawiła na dość oryginalne połączenie tematyki onkologii dziecięcej i sportów motorowych. Pomysłodawcą tej idei jest Wojtek Sroczyński. “Załoga rajdowa musi być doskonale wyszkolona, aby podczas zawodów błyskawicznie podejmowała właściwe decyzje. O sukcesie często decydują ułamki sekund. Podobnie jest w przypadku diagnozowania choroby nowotworowej u dzieci. Czas reakcji jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o efektach leczenia" - mówi Sroczyński.
Sześć rajdów rangi mistrzostw Polski w sezonie 2019 to było sześć okazji, by dotrzeć z przekazem wyjątkowej kampanii. "Najcenniejsze w tej akcji jest to, że ludzie się w nią osobiście angażują. Jestem szczęśliwa, że pojechali z nami wszyscy zawodnicy. Czuję ich wsparcie dla działań fundacji. Bardzo pomogli nam też dyrektorzy wszystkich rajdów, za co jestem im ogromnie wdzięczna - dodaje Kotarska.