Rajd Śląska w Motul HRSMP. Wspaniałe trasy, wielkie wyzwanie
Ponad 20 aut, blisko 108 km odcinków specjalnych, na których rozegra się walka o punkty w ramach przedostatniej rundy Motul HRSMP. Rajd Śląska po raz drugi będzie areną zmagań załóg w historycznych rajdówkach.
Poszczególne odcinki nadchodzących zawodów są dość krótkie. Łączny dystans prób sportowych to blisko 108 km, czyli mniej niż w poprzedniej rundzie Motul HRSMP. Ale to nie znaczy, że będzie łatwiej. - Impreza będzie trudniejsza niż Rajd Rzeszowski. Mamy 108 km odcinków specjalnych, ale cały dystans rajdu to blisko 500 km, które musimy pokonać de facto jednego dnia- zaznacza Jerzy Skrzypek, lider kategorii FIA 4/J1, jeżdżący Fiatem Ritmo Abarth.
Na piątek (6 września) zaplanowano ceremonię startu na Placu Wolności w Mysłowicach, a także dwa krótkie, lecz widowiskowe oesy w miastach. Po rywalizacji w Mikołowie, zawodnicy zmierzą się w Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich, czyli próbie przy Stadionie Śląskim, gdzie zlokalizowany będzie też serwis. Sobota to klasyczne próby na południu województwa śląskiego. Ważne będzie także umiejętne obchodzenie się ze sprzętem, bowiem w drugim dniu zawodów załogi czeka długa dojazdówka do serwisu. Najlepszych kierowców i pilotów Rajdu Śląska poznamy w sobotni wieczór na rynku w Żorach.
- Na Rajd Śląska czekam z niecierpliwością. Trasy są wspaniałe, a w zeszłym roku odnieśliśmy tam zwycięstwo -wspomina Robert Luty, lider Historycznej Klasyfikacji Generalnej (Subaru Legacy).
Znów ponad 20 aut na starcie
Luty pilotowany przez Marcina Celińskiego otwiera listę zgłoszeń, na której znalazło się ponad 20 załóg, z czego aż 18 powalczy o punkty do klasyfikacji rocznych. Oprócz duetu z Subaru Legacy, a także Skrzypka z Marczewskim w Fiacie Ritmo w przedostatniej rundzie sezonu zobaczymy liderów wszystkich kategorii Motul HRSMP. Syreną 104 pojedzie załoga Curyło/Skwarek, prowadząca w FIA 1 (samochody z lat 1931-1969). Pierwszej pozycji w FIA 2 (1970-75) będzie bronić duet Kiepura/Galle w Fiacie 125p Monte Carlo. W FIA 3 (1976-82) załoga Zaleski/Szadkowski postara się powiększyć 9-punktową przewagę korzystając z atutów swojego Porsche 911 SC.
Ciekawe będą pojedynki załóg startujących podobnymi autami. W FIA 4/J1 zobaczymy dwie Łady - jedną duetu Molicki/Molicki, a drugą pary Rogowski/Rogowski. W PZM 5 mamy trzy zgłoszenia w BMW 318is. O punkty powalczą Elefant, pilotowany tym razem przez Oskara Tichanowicza, Jakub Wolski z Bartoszem Krawcem oraz Wojciech Goździewicz, któremu trasę będzie dyktować Joanna Madej. Znów zobaczymy dwa Fordy Sierra. Marek Suder ponownie wystartuje z Dariuszem Gurdziołkiem, a w drugim aucie wystartuje sprawdzony duet Grzelewski/Niedbała.
Nie tylko rywalizacja
Podczas Rajdu Śląska po raz kolejny na trasy wyjedzie historyczna rajdówka w barwach akcji “Wyprzedzamy nowotwór". Kampanię społeczną prowadzi Fundacja Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową we współpracy z Motul HRSMP, przy wsparciu Polskiego Związku Motorowego, automobilklubów oraz zawodników RSMP.
- Nasza fundacyjna Astra GSI pojedzie z nr 82 jako gość- mówi Emilia Kotarska, pilot i członek zarządu Fundacji. - W akcji nie chodzi o wynik sportowy, ma ona zwrócić uwagę na problem zbyt późnego wykrywania nowotworów u dzieci. Cieszę się, że pomagają nam w tym tak znakomici zawodnicy jak Krzysztof Hołowczyc, Grzegorz Grzyb czy Maciej Wisławski- dodaje.
Przed Rajdem Śląska liderami Historycznej Klasyfikacji Generalnej są Robert Luty z Marcinem Celińskim (Subaru Legacy), którzy do tej pory zgromadzili 122 pkt. Drugie miejsce należy do Jerzego Skrzypka i Krzysztofa Marczewskiego (Fiat Ritmo Abarth), mających 15 punktów mniej niż liderzy. Trzeci stopień podium w mistrzostwach zajmuje obecnie ubiegłoroczny mistrz - Piotr Zaleski (Porsche 911 SC), którego pilotem jest Piotr Szadkowski. W czterech pierwszych rundach sezonu ta załoga wywalczyła 88 punktów.
MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników.
Rok 2018 przyniósł kolejne nowości - pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90.
W sezonie 2019 zaplanowano sześć rund, w tym po raz pierwszy - historyczne ściganie na szutrze podczas Rajdu Polski, czyli drugiego najstarszego rajdu samochodowego na świecie.