Audi Q8 sport concept
Jedną z nowości przygotowanych przez producenta z Ingolstadt na salon w Genewie jest studyjne Audi Q8 sport concept. Samochód śmiało traktować można jako zapowiedź modelu produkcyjnego.
Karoseria mierzy aż 5,02 m długości, 2,05 m szerokości i 1,70 m wysokości. Rozstaw osi to równe 3 metry. Charakterystycznym elementem przodu jest ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o strukturze plastra miodu i laserowe reflektory Matrix. Drzwi otwierają się przy pomocy dotyku - po dotknięciu czujników w pierścieniach logo Audi w słupkach B i C. W porównaniu ze studyjnym Q8 pokazanym w Detroit, wnęki kół poszerzono o 12 mm.
Mimo opadającej niczym w coupe linii dachu producent podkreśla, że udało się uzyskać dużo miejsca na głowy i ramiona pasażerów tylnej kanapy. W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, a jej centralnymi elementami jest kolejna wersja cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit future oraz analogowy wyświetlacz dotykowy do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rzeczywistości rozszerzonej, dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.
Konstruktorzy z Ingolstadt po raz pierwszy zestawili sześciocylindrowy silnik 3,0 TFSI o mocy 450 KM z elektrycznie napędzaną sprężarką i rekuperacyjnym układem mild-hybrid. Zamontowany pomiędzy wałem korbowym a skrzynią biegów układ startowy zapewnia odzyskiwanie energii, a w razie potrzeby pracuje w przeciwnym kierunku, jako dodatkowy silnik elektryczny. Za dostarczanie energii elektrycznej odpowiada instalacja elektryczna pracująca pod napięciem 48 V.
Dla kierowcy oznacza to kilka korzyści. Pierwsza: energię elektryczną pozyskiwaną dzięki rekuperacji w razie potrzeby można wykorzystać do zwiększenia mocy. Druga: podczas gwałtownego przyrostu mocy (tzw. boostingu), gdy silniki spalinowy i elektryczny pracują równocześnie, dzięki dodatkowej mocy silnika elektrycznego (20 kW i 170 Nm), cały układ napędowy wytwarza aż 350 kW i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Rezultatem takiej współpracy jest sportowe przyspieszenie z dowolnego pułapu prędkości i ilości obrotów.
Montowany w tyle pojazdu, pod bagażnikiem, akumulator litowo-jonowy o wydajności 0,9 kWh, pozwala na powolną jazdę w korku (w sytuacji częstego zatrzymywania się i ruszania) przy wyłączonym silniku spalinowym, a także na manewrowanie i parkowanie wyłącznie na napędzie elektrycznym. Podczas hamowania, dzięki wspomnianemu już generatorowi o mocy 20 kW, układ rekuperacji ponownie ładuje akumulator.
Dodatkową moc w Audi Q8 sport concept generuje elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), która uzupełniając pracę dwóch turbosprężarek spalinowych, zapewnia trzylitrowemu, sześciocylindrowemu motorowi dodatkowy strumień powietrza. Sprężarka EAV wspiera turbosprężarki zawsze wtedy, gdy mała ilość spalin uniemożliwia szybkie wytworzenie mocy. Sprężarkę EAV umieszczono blisko silnika, w dolnej części intercoolera. Zamiast koła turbiny wyposażono ją w kompaktowy silnik elektryczny. W czasie krótszym niż 250 milisekund rozpędza on dysk sprężarki do prędkości 70 tys. obrotów na minutę. Dzięki temu moc jednostki 3,0 l TFSI jest dostępna natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia, nawet przy niskiej liczbie obrotów. Łączny zasięg Audi Q8 sport concept (bak ma pojemność 85 litrów) wynosi ponad 1200 kilometrów.
Samochód wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptiveair suspension sport. Pozwala ono np. wybrać jedną z pięciu wartości prześwitu. Oś przednia i tylna to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe. Auto wyposażono ponadto w ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 20 cali
Audi Q8 sport concept w prezentowanej formie nie trafi do produkcji. Samochód ma jednak za zadanie "demonstrować potencjał" przyszłej rodziny modelowej Q8.