Kierowcy w tunelu na Zakopiance cisną gaz bez opamiętania. Kary są nieuchronne
Policjanci zatrzymali mężczyznę, który w nocy z sobotę jechał tunelem na Zakopiance pod prąd. To już drugi taki przypadek po otwarciu tunelu pod Luboniem małym w listopadzie.
Tunel na Zakopiance, pod Luboniem Małym, w ciągu drogi ekspresowej S7 oddano do użytku w listopadzie ubiegłego roku. Od początku objęty był systemem odcinkowego pomiaru prędkości, który do dziś - jak poinformowała rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak- zarejestrował 16 tys. naruszeń przepisów.
W tunelu dopuszczalna prędkość wynosi 100 km/h, kierowcy jadący szybciej narażają się na mandat. Na szczęście aż 80 proc. z 16 tys. zarejestrowanych wykroczeń dotyczy najniższego progu przekroczenia, między 11 a 20 km/h. Za mniejsze przekroczenia w praktyce GITD nie ściga kierowców.
Rekordowa prędkość, 201 km/h, zarejestrowana została w listopadzie ubiegłego roku, natomiast w tym roku najszybciej pojechał kierowca, którego średnia prędkość wyniosła 177 km/h. Został on ukarany mandatem w wysokości 2,5 tys. zł, dostał też 15 punktów karnych.
Budowa tunelu trwała około 5,5 roku, o niemal rok dłużej niż planowano i kosztowała niespełna miliard zł. Dzięki tym pieniądzom wybudowano dwunawowy tunel pod górą Luboń Mały, którego każda nitka ma 2,06 km długości. Jadąc z maksymalną dozwoloną prędkością, czyli 100 km/h przejazd tunelem trwa nieco ponad minutę.
Wraz z tunelem powstało Centrum Zarządzania Tunelem, czyli miejsce, z którego jest prowadzony nadzór na funkcjonowaniem i bezpieczeństwem tunelu. Wybudowano je przy węźle Skomielna.
Centrum Zarządzania Tunelem (CZT), pracuje 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Obraz z kamer zapisywany jest przez system monitoringu. Każde zatrzymanie pojazdu czy też pojawienie się pieszego wzbudza alarm, więc to nie jest tak, że operator sam musi dostrzec niewłaściwie zachowanie kierujących.
W tunelu zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.:
- zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego,
- kompleksowego oświetlenia, wentylacji, pomiaru CO, NO i widoczności,
- detekcji i sygnalizacji pożaru,
- łączności alarmowej i technicznej,
- łączności radiowej, nagłośnienia,
- sterowania i zarządzania tunelem,
- wyposażenia komunikacyjnego,
- monitoringu wizyjnego i detekcji, kontroli dostępu,
- zapobiegania gołoledzi.
Podczas jazdy w tunelu zabrania się:
- zatrzymywania
- cofania
- zawracania
- jazdy pod prąd
Taryfikator przewiduje następujące mandaty:
- zawracanie w tunelu - wysokości 200 zł oraz 5 punktów karnych;
- cofanie w tunelu - 200 zł oraz 2 punkty karne;
- nieuzasadnione zatrzymanie w tunelu - grzywna w wysokości 200 zł oraz 1 punkt karny;
- jazda bez świateł (przynajmniej dziennych) w tunelu - 200 zł oraz 4 punkty karne.
- jazda pod prąd drogą ekspresową lub autostradą - 2000 zł i 15 punktów karnych