Droga na szczyt, czyli jak wjechać na najwyższą drogę Europy
Z Polski przejechaliśmy ponad 3 tysiące kilometrów, by później pokonać kolejne 3 tysiące – tym razem już tylko w górę. Najwyższa europejska droga publiczna zdobyta. Gdzie się znajduje? Jak na nią wjechać?
Pierwszą piątkę najwyższych dróg Europy zamyka jedna z bardziej urokliwych i z pewnością znanych tras widokowo-turystycznych na przełęczy Stelvio. To zarazem najwyżej położona przełęcz we włoskich Alpach Wschodnich. 48 ostrych nawrotów, ostre podjazdy, kilka miejsc, w których naprawdę można się rozpędzić i cała masa rowerzystów - tak w skrócie wygląda jedna z piękniejszych tras w Europie.
Myślicie, że turystyka samochodowa tam komuś przeszkadza? Bzdura. Nawet rowerzyści o stalowych mięśniach, skrajnie wyczerpani wspinaczką na wysokość 2757 m n.p.m. z zachwytem wsłuchują się w głos ryczących wydechów. A tych nie brakuje, Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo czy mocarne Audi i BMW są tutaj bardzo powszechne. Każdy chce się tędy przejechać, każdy chce spróbować tutaj swoich sił na drodze. A bywa różnie. W 1990 roku Sir Stirling Moss, legendarny kierowca wyścigowy i F1, zwycięzca aż 194 różnych wyścigów (w tym 16 w F1), na jednym z zakrętów wypadł z drogi. Na usprawiedliwienie warto dodać, że jechał zabytkowym autem.
Droga została wybudowano w I połowie XIX wieku. Od strony północnej (od Szwajcarii) trasa ma długość 24,3 kilometra i 48 zapierających dech w piersiach zakrętów. A skąd rowerzyści? Bo przejazd przez przełęcz jest często jednym z etapów wyścigu kolarskiego Giro d'Italia.
Miejsce czwarte to droga przez Col d'Iseran we Francji między Grenoble a Turynem. Biegnie na wysokości 2770 m n.p.m. Dla transportu droga jest otwarta od czerwca do września, jednak nawet wtedy na jej poboczach leży śnieg.
Podium otwiera droga na szczyt Cime de Bonette mieszczący się nieco bardziej na południu Francji, tuż przy granicy z Włochami. Górę otacza droga, która w najwyższym punkcie osiąga 2802 m n.p.m. Jest to najwyżej położona pętla drogowa w Alpach. To także najwyższy punkt, jaki został osiągnięty kiedyś w czasie wyścigu kolarskiego Tour de France.
Miejsce drugie to trasa lodowcowa Ötztal. Wiedzie z miejscowości Sölden aż do lodowca Rettenbach w austriackich Alpach. Od stóp lodowca droga biegnie najwyżej położonym tunelem w Europie i kończy się na wysokości 2830 m n.p.m.
A gdzie jest na najwyższa europejska droga?
To nie Alpy Szwajcarskie, Francuskie ani Włoskie. To góry Sierra Nevada w Hiszpanii. Veleta to drugi najwyższy szczyt tego pasma i trzeci najwyższy punkt na Półwyspie Iberyjskim. Dotąd trwają spory czy szczyt ma 3394, 3396 czy 3398 m n.p.m. Jedno jest pewne, latem na szczyt prowadzi droga asfaltowa przez co to jedno z najłatwiej dostępnych miejsc na tej wysokości w całej Europie.
Trasa rozpoczyna się w Granadzie. Tam też rozpoczęliśmy naszą wspinaczkę. Kończy 10 metrów pod szczytem. Drogę wybudowano w 1999 roku, kiedy utworzono Narodowy Park Sierra Nevada. Zimą jest zamykana. Latem po równym jak stół asfalcie można dotrzeć na sam szczyt Velety.
Jak wyglądała podróż na najwyższą drogę w Europie? Zobaczcie nasze wideo.
Materiał powstał przy współpracy z marką Skoda.