DAKAR 2016 w liczbach
Dakar 2016. Zapraszamy na... ciekawe liczby.
Zawodnicy:
556 zawodników
60 narodowości (razem z pojazdami assistance)
354 zgłoszone pojazdy
W poszczególnych kategoriach
110 samochodów, 143 motocykle, 46 quadów, 55 ciężarówek
Najliczniej reprezentowane narodowości:
Francja 15,5%, Holandia 14,4%, Argentyna 13,8%
Zawodnicy 38. edycji
Najmłodszy: Sheldon Creed, 18 lat, 3 miesiące, 3 dni (ur. 30 września 1997)
Najstarszy: Yoshimasa Sugawara, 74 lata, 7 miesięcy, 2 dni (ur. 31 maja 1941)
Kobiety: 10 (7 jako kierowca, 3 jako pilot)
Dystans odcinków specjalnych
4684 km - motocykle i quady)
4775 km - samochody
4305 km - ciężarówki
Rekordy - liczba zwycięstw w rajdzie
Samochody: Stephane Peterhansel (Francja) - 5 zwycięstw
Motocykle: Stephane Peterhansel (Francja) - 6 zwycięstw
Quady: Marcos Patronelli (Argentyna) i Alejandro Patronelli (Argentyna) - po 2 zwycięstwa
Ciężarówki: Władimir Czagin (Rosja) - 7 zwycięstw
Rekordy - liczba zwycięstw na odcinkach specjalnych
Samochody: Stephane Peterhansel (Francja) - 32 zwycięstwa
Motocykle: Stephane Peterhansel (Francja) i Cyril Despres - po 33 zwycięstwa
Ciężarówki: Władimir Czagin (Rosja) - 63 zwycięstwa
4 kraje odwiedzone od czasu pierwszej edycji w Ameryce Południowej (Chile, Peru, Argentyna, Boliwia)
28 krajów odwiedzonych od początku historii rajdu
Media
20 nadawców telewizyjnych na trasie
70 kanałów telewizyjnych nadających relacje
147 akredytowanych redakcji
1200 godzin relacji telewizyjnych
190 - do tylu krajów dociera przekaz telewizyjny
332 dziennikarzy ze stałymi akredytacjami
1400 akredytowanych dziennikarzy
32 narodowości
Media społecznościowe
Facebook: 1,2 mln fanów (na dzień 1 grudnia 2015), 32 miliony kontaktów podczas edycji 2015
Twitter: 230 000 obserwujących (na dzień 1 grudnia 2015), 350 000 tweetów oznaczonych #Dakar 2015 w styczniu 2015
Instagram: 87 000 obserwujących, ponad 8 000 polubień najlepszego zdjęcia w 2015 roku
dakar.com: 77 mln wyświetleń, 3,7 mln unikalnych użytkowników podczas rajdu w 2015, 7,8 mln unikalnych użytkowników w roku 2015, 6,4 mln pobrań oficjalnych klipów wideo
Organizacja produkcji telewizyjnej:
3 śmigłowce
6 pojazdów na odcinkach specjalnych
12 dziennikarzy telewizyjnych na trasie i 6 na biwakach
12 kamer pokładowych i 2 kamery typu super slow (1000 klatek na sekundę)
23 stanowiska do obróbki materiału filmowego
45 ton wyposażenia
7,5 godziny programu dziennie
Organizacja rajdu
17 punktów tankowania dla motocykli i quadów
Pojazdy organizatora: 60 samochodów, 12 śmigłowców, 7 samolotów, 50 ciężarówek transportowych, 10 autobusów, 10 innych ciężarówek
70 zabezpieczonych stref dla kibiców
4,8 mln widzów na trasie w edycji 2015
2 800 osób na biwaku każdego dnia (zawodnicy, organizatorzy, partnerzy, media)
4 510 rozmów wychodzących i przychodzących pomiędzy zawodnikami i centrum zarządzania w Paryżu w 2015
4 500 mb - długość kolumny pojazdów przygotowanych do załadunku na statek w porcie w Le Havre w listopadzie 2015, z tego 2600 mb to ciężarówki
10 000 m2 - średnia wielkość biwaku
7 000 posiłków serwuje się każdego dnia na biwaku (80 000 podczas całego rajdu)
Bezpieczeństwo
1 szpital polowy
1 ambulans powietrzny
3 - 5 śmigłowców dla zapewnienia bezpieczeństwa
60 lekarzy
10 pojazdów medycznych
22 000 osób pracujących na rzecz bezpieczeństwa widzów i zawodników
Solidarność na rzecz ochrony środowiska
94 tony śmieci zebranych i poddanych recyklingowi na biwakach podczas Dakaru 2015
Dakar kompensuje w 100% bezpośrednią emisję dwutlenku węgla
1 237 000 dolarów przekazano na rzecz stowarzyszenia Un Techo w Chile
Efekty gospodarcze
Bezpośredni i pośredni efekt gospodarczy w Argentynie i Boliwii szacuje się na 314,8 mln dolarów, z czego 214,8 mln w Argentynie i 100 mln w Boliwii
Spontaniczna znajomość marki Dakar w Chile, Argentynie, Boliwii i Brazylii wynosi 97% (wg badania Repucom)