Trasa S11. Zapadła ważna decyzja o jej przebiegu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka S11 między Szczecinkiem i Piłą. Jej wydanie zatwierdza przebieg 59-kilometrowego odcinka oraz pozwala na rozpoczęcie prac nad tzw. koncepcją programową.
GDDKiA uzyskała decyzję DŚU, zatwierdzającą przebieg 59-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 między Szczecinkiem i Piłą. Opisywany odcinek S11 jest trzecim z siedmiu fragmentów tej drogi ekspresowej w województwie wielkopolskim, dla których została uzyskana wyżej wymieniona decyzja.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S11 będzie rozpoczynał się na terenie województwa zachodniopomorskiego, na styku z realizowaną obecnie obwodnicą Szczecinka, w rejonie istniejącej drogi krajowej numer 11. Później droga będzie biec w kierunku południowym i ominie po wschodniej stronie miejscowość Okonek, a po zachodniej Podgaje i Jastrowie. Następnie przetnie DK22 oraz linię kolejową nr 405. W dalszej części przebiegać będzie właściwie równolegle do obecnej DK11 i ominie po zachodniej stronie Płytnicę, Krępsko i Dobrzycę.
Na węźle Piła Północ trasa połączy się z kolejnym fragmentem S11 oraz odcinkiem S10. GDDKiA przewiduje, że w ramach inwestycji powstanie węzeł drogowy Podgaje, który połączy istniejące drogi krajowe nr 11 i 22, a także drogę powiatową nr 1012P. Kolejny węzeł na trasie, Jastrowie, pozwoli na połączenie z DK22, która łączy miejscowości Jastrowie i Szwecję. Po obu stronach planowanego odcinka S11 zaplanowane jest zbudowanie miejsc obsługi podróżnych.
Po uzyskaniu decyzji DŚU wykonawca (AECOM Polska) zajmie się opracowaniem Koncepcji programowej. Kiedy ten etap dobiegnie końca, GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj. Planuje się, że umowa na realizację odcinka zostanie podpisana w czwartym kwartale 2025 roku. Wykonanie inwestycji jest natomiast zaplanowane na lata 2026-2029.
Obecnie w województwie wielkopolskim prowadzone są prace projektowe dla trasy S11 od granicy z województwem zachodniopomorskim do granicy z województwem opolskim. Licząca 280 km na terenie Wielkopolski trasa podzielona jest na następujące odcinki:
- Szczecinek - Piła (ok. 59 km długości)
- Piła - Ujście (ok. 20 km)
- Ujście - Oborniki (ok. 43 km)
- Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik (ok. 22 km)
- Kórnik - Jarocin (ok. 43 km)
- Jarocin - Ostrów Wielkopolski (ok. 57 km)
- Ostrów Wielkopolski - Kępno (ok. 30 km)
W przypadku dwóch odcinków (Oborniki - Poznań z obwodnicą Obornik oraz Ostrów - Kępno) Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje obecnie odwołania od DŚU. Z kolei jeśli chodzi o odcinki Ujście - Oborniki, Kórniki - Jarocin, Jarocin - Ostrów Wielkopolski, prowadzone są postępowania o wydanie DŚU. W przypadku odcinka Piła - Ujście złożenie wniosku o wydanie wspomnianej decyzji planowane jest na trzeci kwartał tego roku.
GDDKiA zapowiada również, że wkrótce ogłosi przetarg na budowę drugiej jezdni na obwodnicy Kępna, między węzłami Kępno Wschód i Baranów, a także na zaprojektowanie i budowę odcinka Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Dodatkowo w przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu dla kolejnego odcinka S11, Ostrów Wielkopolski - Kępno.