Budowa autostrad

Rewolucyjne rozwiązanie na polskich drogach. Unia dała 8 mld z!

123 mln euro trafi do polskiego budżetu w ramach unijnego wsparcia dla budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym. Przyznana kwota to część - opiewającego na 8 mld zł - unijnego dofinansowania sektora transportowego.

Jak czytamy na stronach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedmiotem projektu jest budowa i wdrożenie "zintegrowanego, inteligentnego systemu teleinformatycznego, umożliwiającego uruchomienie usług ITS o największym znaczeniu dla kierowców".

System umożliwiać ma dynamiczne zarządzanie ruchem i zapewniać szybki, bezpieczny oraz płynny transport drogowy na najważniejszych korytarzach transportowych. Łączna długość sieci drogowej objętej projektem wynosi ok. 1 100 km. 

Dzięki budowie systemu podróżowanie po polskich autostradach i drogach szybkiego ruchu stanie się o wiele łatwiejsze. System posłuży do monitorowania ruchu, dzięki czemu kierowcy na bieżąco - chociażby za pośrednictwem tablic świetlnych - informowani będą o utrudnieniach czy alternatywnych trasach pozwalających je ominąć.

Reklama

Przy drogach ustawione zostaną też "inteligentne" znaki. Te - na podstawie danych o natężeniu ruchu i pogodzie - wprowadzać mają stosowne ograniczenia (np. prędkości). 

Rozwiązanie monitorować będzie również sytuację na tzw. "MOPach", czyli w Miejscach Obsługi Podróżnych. Takie podejście ułatwić ma życie zwłaszcza kierowcom ciężarówek. Ci wiedzieć będą np., czy na najbliższym postoju znajdą miejsce do wykonania obowiązkowej przerwy w jeździe i ile kilometrów dzieli ich od kolejnego parkingu. 

Umowy pomiędzy polskimi beneficjentami programu wsparcia CEF (Instrumenty Łączące Europę) a Komisją Europejską zostały już podpisane. Dofinansowane inwestycje będą lub są już realizowane przez pięć podmiotów: PKP PLK , Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz spółkę CARGOTOR. Większość z nich zostanie zakończona w 2020 roku. Największa pula wsparcia przypadła PKP PLK. Kolejowa spółka zrealizuje aż 10 inwestycji, na które otrzyma ponad 1,6 mld euro. 

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy