Korupcja na budowie A1. Tak się buduje drogi?
Śląscy policjanci zatrzymali kolejną osobę, podejrzaną o korupcję przy budowie śląskiego odcinka autostrady A1. Zatrzymanie ma związek z przekazaniem co najmniej 8 tys. zł łapówki w 2008 r. - podał w piątek zespół prasowy śląskiej policji.
Łącznie w całej sprawie przedstawiono kilkadziesiąt zarzutów korupcyjnych, a ustalona kwota wręczanych łapówek przekracza 200 tys. zł.
Zatrzymana ostatnio osoba to reprezentant jednego ze śląskich przedsiębiorców. "Jego zatrzymanie ma bezpośredni związek z pośrednictwem w przekazaniu w 2008 roku przynajmniej 8 tysięcy złotych łapówki w zamian za nadużycie uprawnień przez jednego z członków kierownictwa głównego wykonawcy budowy" - poinformowała policja.
Postępowanie prowadzą policjanci z Wydziału do Walki z Korupcją komendy wojewódzkiej w Katowicach. Według ich ustaleń w związku z budową śląskiego odcinka autostrady A1 dochodziło do przekazywania i przyjmowania korzyści majątkowych w zamian za nadużycie udzielonych uprawnień. Śledczy nie udzielają informacji na temat mechanizmu przestępstwa.
W lipcu śląska policja poinformowała o postawieniu ok. 30 zarzutów korupcyjnych mężczyźnie, który zajmował w przeszłości kierownicze stanowisko w konsorcjum Alpine Bau, zajmującym się budową odcinka autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki. Później pod zarzutem łapówkarstwa zatrzymano kilka innych osób.
Prokuratura Okręgowa w Gliwicach przedstawiła w tej sprawie kilkadziesiąt zarzutów korupcyjnych. Według policji zebrany materiał dowodowy "obrazuje szeroki obszar układów korupcyjno-towarzyskich pomiędzy osobami zajmującymi stanowiska kierownicze u głównego wykonawcy a lokalnymi przedsiębiorcami".
Sprawa w dalszym ciągu określana jest jako "rozwojowa", niewykluczone są kolejne zatrzymania. Policjanci w dalszym ciąg badają podmioty gospodarcze związane z budową autostrady.
Alpine Bau budowało w Polsce odcinki A1 Świerklany-Gorzyczki, S5 Kaczkowo-Korzeńsko i drogi krajowej nr 16 od Biskupca do Borek Wielkich. W połowie maja firma oświadczyła, że nie dokończy budowy A1 i mostu na tym odcinku w Mszanie, a w czerwcu GDDKiA odstąpiła od umów na budowę S5 i krajowej 16. W połowie czerwca wobec Alpine zostało wszczęte postępowanie upadłościowe.