Budowa autostrad

Grabarczyk otworzył ostatnią autostradę

62-kilometrowy odciek autostrady A1 z Nowych Marz k. Grudziądza do Czerniewic k.Torunia został w piątek wieczorem oddany do użytku.

Uczestniczący w otwarciu A1 min. infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiedział, że to ostatni otwierany przez niego odcinek autostrady.

Tym samym w nieco ponad godzinę można z grodu Mikołaja Kopernika dotrzeć do Gdańska.

Trasa jest przedłużeniem odcinka A1 z Rusocina k. Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz, który jest czynny od trzech lat. Przez pierwsze 90 dni przejazd nowo wybudowaną częścią autostrady będzie bezpłatny.

Uczestniczący w uroczystości otwarcia odcinka A1 z Nowych Marz do Czerniewic minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że po raz ostatni otwiera autostradę, ale czyni to z dużą satysfakcją. "To jest sztafeta, ktoś przygotowuje, ktoś buduje, ktoś otwiera" - dodał.

Reklama

"Spełniło się marzenie wielu z nas. Dwa wspaniałe miasta, Gdańsk i Toruń, zostały połączone nitką autostrady. Heweliusz i Kopernik, wielcy polscy wizjonerzy, byliby zapewne dumni, patrząc na korytarz drogi łączącej ich rodzinne miasta. Oddanie do eksploatacji drugiego etapu, prowadzonej przez nas inwestycji zakończyło ostatecznie realizację koncesyjnego odcinka autostrady A1" - powiedział na uroczystości Torbj?rn Nohrstedt, prezes spółki Gdańsk Transport Company (GTC), będącej koncesjonariuszem.

W ramach drugiego etapu budowy autostrady z Gdańska do Torunia wybudowano nowy pas autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz długości 51,72 km i przeprawę przez Wisłę w okolicach Grudziądza, a także modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic długości 10,70 km wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.

Realizacja drugiego etapu autostrady A1 trwała 27 miesięcy. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys. osób, w tym 1,1 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez generalnego wykonawcę konsorcjum Skanska-NDI.

Zgodnie z projektem, wybudowano pięć nowych węzłów autostradowych, w tym zlokalizowany na trasie pierwszego etapu i oddany do ruchu w lutym tego roku węzeł Warlubie. Na nowo otwartym odcinku pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami, funkcjonować będą jedynie dwa nowe węzły w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa - węzeł Grudziądz i węzeł Turzno zostaną uruchomione w przyszłym roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych.

Na trasie nowego odcinka A1 na kierowców czekają miejsca obsługi podróżnych Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś. W Malankowie wkrótce zostanie otwarta stacja paliw.

Drugi etap budowy autostrady A1 to jedyny w Polsce projekt, w ramach którego wykonano dwa duże mosty rzeczne pod Grudziądzem i Toruniem. Most na Wiśle pod Grudziądzem długości 1 954 metry jest najdłuższym mostem w kraju. Most wyróżnia też najdłuższa estakada dojazdowa o długości prawie kilometra wykonana metodą nasuwową oraz najdłuższe, 180-metrowe przęsło rozpostarte na podporach zanurzonych w nurcie rzeki. Wybudowano także około 60 innych obiektów mostowych i wiaduktów.

Projekt A1 został zrealizowany w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, a partnerami byli GTC i Ministerstwo Infrastruktury. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln euro, w tym dróg - 581 mln euro i 149 mln mostów. Etap z Rusocina do Nowych Marz kosztował 520 mln euro.

Realizacja projektu została finansowana w 5 proc. ze środków własnych akcjonariuszy GTC oraz w 95 proc. z kredytów zaciągniętych przez spółkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Nordyckim Banku Inwestycyjnym i Szwedzkiej Korporacji Kredytów Eksportowych. GTC będzie zarządzać całym 152-km odcinkiem autostrady Rusocin - Czerniewice do 2039 r.

W przyszłości A1 połączy Gdańsk z granicą czeską w Gorzyczkach. Obecnie trwają prace budowlane na kolejnych fragmentach trasy między Toruniem a Strykowem, gdzie połączy się ona z A2, a także w województwie śląskim - odcinek między Tarnowskimi Górami a Maciejowicami oraz fragment od Świerklan do granicy polsko-czeskiej. Do użytku oddany został odcinek Maciejowice - Świerklany.

Autostrada A1 jest jedną z pięciu budowanych autostrad. W budowie znajdują się także odcinki autostrad A4 i A2, przebudowywana jest autostrada A6, do użytku oddana została autostrada A8 stanowiąca obwodnicę Wrocławia. Do końca roku planowane jest oddanie do użytku 106 km autostrady A2 między Nowym Tomyślem a granicą polsko-niemiecką.

W latach 2007-2011 do użytku oddano ogółem 1359 km dróg krajowych, w tym 236 km autostrad, 430 km dróg ekspresowych i 146 km obwodnic. 550 km istniejących dróg krajowych zostało przebudowanych. Obecnie w budowie jest 29 odcinków autostrad, 42 odcinki dróg ekspresowych oraz 13 obwodnic, w sumie prawie 1,5 tys. kilometrów dróg krajowych.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy