Rusza Rajdowy Puchar Peugeota
7 maja br., podczas Rajdu Elmot, zainaugurowana zostanie kolejna (szósta) edycja Rajdowego Pucharu Peugeot. Podobnie jak w 2002 i 2003 roku zawodnicy startować będą w modelu 206 XS.
Rajdowy Puchar Peugeot stał się nieodłącznym elementem polskiego sportu samochodowego. Utworzony został w 1999 roku na mocy porozumienia, zawartego przez firmę Peugeot Polska z Polskim Związkiem Motorowym. W pierwszych trzech sezonach zawodnicy rywalizowali w modelu 106 Rallye, w 2002 roku na rajdowych trasach zadebiutował model 206 XS grupy A. Pucharowe zmagania, które od początku cieszyły się ogromnym zainteresowaniem kibiców, stanowiły szansę rozwoju umiejętności zarówno dla zawodników rutynowanych, jak i młodych, dopiero rozpoczynających swoje kariery. Obok Marcina Turskiego, Marcina Opałki, Krzysztofa Koczura czy Adama Wrocławskiego, na odcinkach specjalnych ścigali się Maciej Woda, Jakub Golec czy Grzegorz Grzyb. Indywidualnością rywalizacji w RPP stał się Piotr Adamus, który wywalczył dwa tytuły Mistrza Polski i jeden Wicemistrza. Samochody Peugeot 206 XS odniosły wiele spektakularnych sukcesów, z których największymi było zwycięstwo w Rajdzie Barbórka 2002 (Michał Nowosiadły - Bartłomiej Boba) czy piąte miejsce w Rajdzie Karkonoskim 2002 (Mariusz Pelikański - Daniel Dymurski). Także w ubiegłym sezonie zawodnicy w 206-tkach kilkakrotnie zajmowali miejsca w pierwszej ?10" klasyfikacji generalnej rajdów. Rywalizacja o końcowe zwycięstwo trwała do ostatniej eliminacji: dzięki zwycięstwu w Rajdzie Warszawskim Mariusz Pelikański o jeden (!) punkt wyprzedził Dariusza Polońskiego...
Sportowa walka nie przesłaniała też wspaniałej atmosfery jej towarzyszącej - pucharowe załogi wielokrotnie otrzymywały Puchar Fair Play za pomoc udzieloną rywalom. Superpuchar Fair Play specjalne jury przyznało Michałowi Nowosiadłemu.
Zarówno w założeniu organizatorów jak i rozumieniu kierowców, Puchar stanowić ma jednak okres przejściowy dla kariery. Nic więc dziwnego, że w tym roku w zmaganiach nie weźmie udziału wielu zawodników znanych z lat poprzednich (m.in. Mariusz Pelikański, Andrzej Spława-Neyman), zadebiutuje natomiast liczna grupa utalentowanej ?młodzieży". Z zawodników utytułowanych, obok Dariusza Polońskiego, Piotra Starczukowskiego czy Łukasza Szterleji, na trasach zobaczymy Piotra Wypycha, Kamila Butruka czy Jarosława Drewiczewskiego. Peugeot Polska przygotowała kolejnych pięć samochodów, które mogli zakupić sportowcy po bardzo promocyjnej cenie. Kryteria przyznawania samochodów były przejrzyste: decydowały przede wszystkim uzyskane dotychczas wyniki sportowe oraz... szczęście w losowaniu.
Załogi rywalizować będą w sześciu rundach (z kalendarza RSMP wykreślony został bowiem Rajd Śląski). Do końcowej klasyfikacji liczyć się będzie suma uzyskanych punktów ze wszystkich startów. Każda runda RPP jest jednocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w klasie markowej Peugeot 206 XS. Oznacza to, że zawodnicy rywalizują też o tytuły mistrzów kraju. Jednocześnie Peugeot Polska przewidział dla uczestników nagrody finansowe zarówno w każdych zawodach jak też na koniec sezonu. Nagrodą dla zwycięzcy sezonu jest samochód Peugeot 206 1.4.
Ideą pucharu jest stworzenie jednakowych warunków wszystkim startującym. Stąd rywalizacja odbywa się w oparciu o szczegółowy Regulamin Techniczny. Nad jego przestrzeganiem czuwa Komisarz Techniczny Peugeot Polska, Grzegorz Targaszewski. W tym roku wprowadzonych zostało szereg zmian i modyfikacji, wynikających zarówno z zebranych doświadczeń przez zespół Peugeot Sport Polska, jak i wynikających z sugestii zawodników.
Przypomnijmy - rajdowy Peugeot 206 XS posiada homologację grupy A. Co jest istotne - jest on w pełni przygotowany do startów w Polsce. Od początku bowiem był testowany na naszych drogach, pod okiem fachowców z Peugeot Sport z Francji oraz Peugeot Sport Polska. Dzięki temu udało się odpowiednio dobrać np. zawieszenia, uzyskać wiele doświadczeń czysto technicznych, które powinny być bardzo pomocne zawodnikom.
Nowe samochody przygotowane zostały w Serwisie Peugeot Sport Polska w Warszawie przy Al. Krakowskiej 7. Tam też istnieje możliwość serwisowania wszystkich ?rajdówek" w ciągu całego sezonu (łącznie ze wspomnianymi przeglądami obowiązkowymi).
Organizatorami Rajdowego Pucharu Peugeot 2003 są Peugeot Polska i Polski Związek Motorowy, partnerami zaś firmy: TOTAL, GEFCO, MICHELIN, R-M CSV, FACOM. Patronem medialnym jest tygodnik AUTO ŚWIAT.
Do dziś akces do udziału w Rajdowym Pucharze Peugeot zgłosili: Piotr Wypych (N - nowy samochód), Tomasz Porębski (N), Kamil Butruk (N), Grzegorz Kostka (N), Marcin Pogorzelski (N), Łukasz Witas, Piotr Starczukowski, Marcin Pasecki, Dariusz Poloński, Piotr Kasprzycki, Piotr Leoniec, Marcin Dobrowolski, Łukasz Szterleja, Jarosław Bakuła, Jarosław Drewiczewski.
Kalendarz Rajdowego Pucharu Peugeot: 7 - 8 maja: Rajd Elmot; 27 - 29 maja: Rajd Polski; 2 - 4 lipca: Rajd Kormoran; 16 - 17 lipca: Rajd Nikon; 13 - 14 sierpnia: Rajd Rzeszowski; 8 - 10 października: Rajd Warszawski Punktacja (miejsce i punkty): 1 - 25 pkt. 2 - 22 pkt. 3 - 20 pkt. 4 - 18 pkt. 5 - 16 pkt. 6 - 14 pkt 7 - 12 pkt. 8 - 10 pkt. 9 - 8 pkt. 10 - 6 pkt. 11 - 4 pkt. 12 - 2 pkt.NAGRODY
Po każdym rajdzie:
Osiem pierwszych załóg - nagrody finansowe;
Pięć pierwszych załóg - prawo do pomniejszenia kosztów przeglądu w Stacji Peugeot Sport Polska w Warszawie o kwotę 400 złotych;
Trzy pierwsze załogi (kierowca i pilot) - puchary.
Klasyfikacja końcowa sezonu:
1 - Samochód Peugeot 206 1,4 (podatek odprowadza Peugeot Polska);
2 - 18 000 zł;
3 - 12 000 zł;
Trzy pierwsze załogi (kierowca i pilot) - puchary