Mistrzostw Świata FIA. Nowy rekord liczby zwycięstw. Film

Kropka nad "i" na zakończenie sezonu - w finale tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w Wielkiej Brytanii, Volkswagen ustanowił nowy rekord liczby zwycięstw w jednym sezonie.

Ósmy triumf w tym roku świeżo upieczonych rajdowych mistrzów świata* - Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassii (F/F) - oznacza dwunaste zwycięstwo załogi Volkswagena w trzynastu rajdach. Pierwszego dnia rajdu Ogier/Ingrassia wypracowali przewagę, wynoszącą ponad minutę, którą rozsądnie gospodarowali w sobotę i w niedzielę, i nie dali jej sobie odebrać aż do mety. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) po wypadnięciu z trasy w sobotę rano, co kosztowało ich ponad trzy minuty straty, ukończyli Rajd Wielkiej Brytanii jako ósma załoga. Trzeci duet Volkswagena - Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) - również miał problemy na ekstremalnie trudnych trasach w Walii. Zarówno w piątek, jak i w niedzielę, ich Polo R WRC wypadało poza drogę, przez co załoga kończyła rywalizację przed czasem. Powrót norweskiej załogi do ścigania w sobotę zrobił jednak spore wrażenie - na dziewięciu odcinkach specjalnych aż pięć razy byli najszybsi i cztery razy zajęli drugie miejsce.

Reklama

Sezon sukcesów w liczbach

Dla Volkswagena finałowy rajd stanowił znakomite zakończenie fantastycznego sezonu. W 2014 roku producent z Wolfsburga zapisał na swoim koncie cały szereg najlepszych wyników w historii rajdów WRC. Dwanaście zwycięstw w sezonie na 13 możliwych, to lepszy wynik niż rekord Citroëna, którego samochody dwa razy wygrały po jedenaście rajdów w roku. Jeżeli chodzi o podwójne zwycięstwa, Volkswagen wyrównał rekord Peugeota z 2002 roku, gdy osiem razy na dwóch najwyższych miejscach podium stanęli kierowcy tego producenta. Ponadto, od 25 lat żaden producent obecny w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) nie rozstrzygnął na swoją korzyść mistrzostwa w kategorii producentów* tak wcześnie, jak Volkswagen uczynił to w tym sezonie.

Volkswagen jest też dopiero drugim producentem w historii MŚ, który całkowicie zdominował kategorię kierowców. Dotychczas udało się to tylko Lancii w 1987 i 1988 roku. Nie tylko fakt, że Volkswagen osiągnął tak doskonałe rezultaty robi wrażenie, lecz również to, w jakim zrobił to stylu. W 2014 roku Ogier, Latvala i Mikkelsen do historii licznych sukcesów Polo R WRC dorzucili 197 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych z 249 rozegranych. W 13 rajdach aż 23 razy na podium stali kierowcy Volkswagena. Od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdowych MŚ w styczniu 2013 roku, w 26 rajdach Volkswagen zapisał na swoim koncie 22 zwycięstwa i łącznie 41 miejsc na podium. W ciągu dwóch sezonów na 486 odcinkach specjalnych 345 razy najlepszy czas należał do jednego z kierowców Polo R WRC.

Błoto, błoto i jeszcze raz błoto: ekstremalnie trudne warunki w Walii

Rajd Wielkiej Brytanii jest nie tylko "rajdem legend", ale sam jest legendą. Nieustanny deszcz i mgła utrzymująca się w lasach, sprawiają, że walijskie szutrowe odcinki specjalne nie mają sobie równych pod względem trudności. Czasem gładkie, jakby wypolerowane, najczęściej pokryte błotem i zawsze śliskie odcinki specjalne 70-tej edycji tego klasycznego rajdu stanowiły ogromne wyzwanie dla kierowców, pilotów i samochodów WRC.

Tylko 6,6 sekundy różnicy między mistrzami świata* i wicemistrzami świata* po prawie połowie dystansu - od początku Rajdu Walii obserwowaliśmy pojedynek, którego świadkami byliśmy przez cały sezon 2014. Już trzy razy różnica czasowa między Ogierem a Latvalą należała do dziesięciu najmniejszych różnic czasowych w wynikach Rajdowych MŚ. I zanosiło się na czwarty raz. Na przeszkodzie stanęło wypadnięcie Fina z trasy. W sobotę rano, na dziewiątym odcinku specjalnym rajdu, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wpadli w nieplanowany poślizg na zdradliwym błocie Walii i wylądowali w rowie, tracąc na wyjazd ponad trzy minuty. W niedzielę zaliczyli doskonały powrót do rywalizacji. Na ostatnich sześciu odcinkach specjalnych cztery razy osiągali najlepszy czas, w tym na dodatkowo punktowanym Power Stage. Ostatecznie awansowali z dziesiątego miejsca na ósme.

Wzloty i upadki: wypadnięcia z trasy i wygrane oesy Mikkelsena i Fløene

 Także Andreas Mikkelsen i Ola Fløene doświadczyli w rajdzie porażek i sukcesów. W piątek i w niedzielę wypadli z trasy, za to w sobotę zaliczyli pięć najlepszych czasów, a cztery razy kończyli odcinki specjalne na drugim miejscu. Mikkelsen i Fløene należeli zawsze do duetów, otwierających trasę, co w Rajdzie Wielkiej Brytanii jest trudnym zadaniem. Dla załogi Mikkelsen/Fløene wymarzony sezon zakończył się rozczarowaniem. Bilans ich całego sezonu budzi jednak podziw - pięć razy w sezonie 2014 stawali na podium, w tym na drugim stopniu w rajdach na trzech różnych nawierzchniach: lodzie i śniegu (Szwecja), szutrze (Polska) i asfalcie (Francja).

Power Stage: dodatkowe punkty dla Latvali

Power Stage, za który przydzielane są dodatkowe punkty dla 3 najlepszych kierowców i pilotów, pozostaje domeną załóg Volkswagena. Po raz 11 w tym sezonie najlepszy czas należał do kierowcy Polo R WRC. W Wielkiej Brytanii 3 dodatkowe punkty zdobył Jari-Matti Latvala. Łącznie aż 24 razy trzy, dwa lub jeden dodatkowy punkt za wygranie Power Stage przypadł w udziale kierowcy Volkswagena. Od 2013 roku Volkswagen może pochwalić się doskonałym bilansem - na 25 rozegranych Power Stage 19 razy najszybszy był kierowca Polo R WRC, w pierwszej trójce aż 44 razy znaleźli się zawodnicy Volkswagena.

Trzy tytuły, dwanaście zwycięstw - finisz niełatwego sezonu

Zespół Volkswagena ma za sobą sezon zakończony sukcesem,  ukoronowany trzema tytułami mistrzowskimi* - w kategorii kierowców, pilotów i producentów i jednocześnie bardzo trudny. W 2014 roku Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA zgromadziły zespoły, w skład których wchodzili przedstawiciele 20 krajów, startujące w 13 rajdach rozegranych w 15 krajach. W mediach społecznościowych poczynania załóg fabrycznych Volkswagena śledzi już 4,2 mln fanów. 101.647 kibiców otrzymało kartki z autografami kierowców Polo R WRC, dziennikarzom zostały przekazane 703 strony tekstów prasowych i wysłano do nich 322.488 SMS-ów z informacjami.

Odcinki specjalne były rozgrywane w ekstremalnych warunkach, na wysokości nawet 2.781 m n.p.m, w temperaturach od minus 12 do plus 34 stopni Celsjusza. Wirniki turbosprężarek trzech 315-konnych silników Polo R WRC od Rajdu Monte Carlo do Rajdu Wielkiej Brytanii wykonały łącznie 1,3 miliarda obrotów. 73.211 razy Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen zmieniali biegi w swoich samochodach. Mechanicy przenieśli około 265 ton ładunku, w tym 1.100 użytych opon. Inżynierowie przeanalizowali prawie 17,9 GB danych z 249 odcinków specjalnych tego roku - to mniej więcej 3,2 miliona stron tekstu. Członkowie zespołu pokonali w ciągu sezonu łącznie 96.845,99 kilometrów w linii prostej między parkami serwisowymi, a siedzibą teamu w Hanowerze. Transport sprzętu na rajdy, rozgrywane na innych kontynentach, to kolejne 46.202,62 kilometrów pokonane morzem.

Wypowiedź Jost Capito, Dyrektora Volkswagen Motorsport

"Dwanaście zwycięstw w sezonie - to był naprawdę rok pełen sukcesów. Możemy być dumni z naszych dokonań i cieszyć się każdym momentem w Rajdowych MŚ. Także Rajd Wielkiej Brytanii był prawdziwym sukcesem - Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w swoim ósmym zwycięskim rajdzie w sezonie zrobili wszystko tak, jak trzeba. Należy im się za to szacunek. Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila, Andreas Mikkelsen i Ola Fløene nie zaliczyli takiego końca sezonu, jakiego oczekiwali, ale również mogą być dumni z tego, co osiągnęli. Z pewnością nie spoczniemy na laurach. Za 65 dni Rajdem Monte Carlo rozpoczyna się sezon 2015 i chcemy być znów przygotowani najlepiej, jak to możliwe. Przygotowania idą już pełną parą."

Co się jeszcze wydarzyło...

 ... Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. W Walii, obaj fińscy zawodnicy - reprezentujący barwy Ford M-Sport - po 13 latach rywalizacji zakończyli udział w Rajdowych MŚ. Volkswagen dziękuje im za emocjonujące pojedynki i uczciwą walkę.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy