Czy można jechać autem z otwartym bagażnikiem? Przepisy tego nie zabraniają
Czasem kierowcy potrzebują przewieźć swoim autem jakiś przedmiot, który jest na tyle długi, że po włożeniu do bagażnika nie można zamknąć pokrywy. Co do zasady jazda z otwartym bagażnikiem nie jest zabroniona, jednak należy pamiętać o przepisach dotyczących tego, ile ładunek może wystawać z samochodu.
Nie zawsze do przewożenia niestandardowych ładunków opłaca się wynajmowanie auta dostawczego - często, przy ich odpowiednim zabezpieczeniu i oznaczeniu, można je przetransportować pojazdem osobowym. Polskie przepisy nie zabraniają bowiem jazdy z otwartym bagażnikiem.
Przewożąc długie ładunki, na przykład choinkę czy meble, musimy pamiętać o dobrym zabezpieczeniu bagażu - należy zrobić to tak, by w czasie jazdy nie przesuwał się w bagażniku, a także nie zagrażał kierowcy i pasażerom w razie nagłego hamowania.
Jeśli ładunek wystaje poza obrys samochodu, należy go odpowiednio oznaczyć oraz pamiętać o dopuszczalnych odległościach. Trzeba też pamiętać, że ładunek nie może zasłaniać ważnych elementów pojazdu, mowa tu głównie o lampach czy tablicy rejestracyjnej.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym w art. 61 szczegółowo reguluje zasady przewozu ładunków wystających poza obrys pojazdu. Przepisy określają zarówno dopuszczalne wymiary, jak i wymagane oznakowanie takiego ładunku.
Jeśli chodzi o wymiary i ograniczenia, szerokość pojazdu z ładunkiem wystającym z boków nie może przekraczać 2,55 m, chyba że sam pojazd ma taką szerokość - wtedy maksymalna szerokość z ładunkiem może wynosić 3 m. Ładunek z boku może wystawać maksymalnie 23 cm z każdej strony. Z przodu pojazdu ładunek nie może wystawać więcej niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny oraz 1,5 m od fotela kierowcy. Z tyłu pojazdu lub zespołu pojazdów ładunek może wystawać maksymalnie 2 m od tylnej płaszczyzny.
W kwestii wymaganego oznakowania, przepisy różnicują wymagania w zależności od tego, z której strony wystaje ładunek. Gdy ładunek wystaje z przodu, należy oznaczyć go pomarańczową chorągiewką lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami. Przy złej widoczności wymagane jest dodatkowo białe światło z przodu. Ładunek wystający z boku wymaga oznaczenia pomarańczową chorągiewką o minimalnych wymiarach 50×50 cm. Przy słabej widoczności trzeba dodatkowo zamontować białe światło odblaskowe z przodu i czerwone z tyłu. Oznaczenia te należy umieścić maksymalnie 40 cm od krawędzi ładunku.
W przypadku ładunku wystającego z tyłu, należy oznaczyć go białymi i czerwonymi pasami (maksymalnie po dwa) umieszczonymi na ładunku. Przepisy dopuszczają pewne wyjątki - w przypadku samochodu osobowego lub przyczepy można użyć czerwonej chorągiewki o wymiarach minimum 50×50 cm, a przy przewozie długiego drewna dopuszcza się zastosowanie pomarańczowej chorągiewki lub tarczy. Warto pamiętać, że w warunkach słabej widoczności ładunek wystający z tyłu musi być dodatkowo wyposażony w czerwone światło i czerwony odblask.