Nie mogą podejść do egzaminu bo system nie pozwala
Są już pierwsi poszkodowani przez pośpieszne wprowadzanie nowych egzaminów na prawo jazdy.
Co najmniej dwie osoby w Lublinie w ogóle nie mogły podejść do egzaminu, bo tamtejszy WORD wciąż nie ma dostępu do systemu informatycznego w starostwie. O sposób połączenia dwóch różnych programów spierają się dwaj ich wykonawcy: ITS oraz PWPW. Pierwszy uważa, że dostęp powinien być darmowy, drugi chce za to pieniędzy.
Dwie osoby w Lublinie, które na razie nie mogą nawet podejść do egzaminu to kursanci, którzy stracili uprawnienia za przekroczenie liczby punktów karnych. W tej sytuacji muszą przejść całą procedurę. Zgłosili się więc najpierw w swoim wydziale komunikacji, by założyć profil kandydata na kierowcę. I na tym ich wysiłki się skończyły, bo dane wciąż nie przepływają ze starostw do ośrodków z systemem ITS, więc jedyne co mogą zrobić, to czekać. Inna możliwość to wybranie się do takiego WORD-u, który podpisał umowę z PWPW. Na ponad 50 ośrodków w Polsce, takich jest tylko 15.
Jak nieoficjalnie ustalił nasz reporter, systemy obu dostawców zostały już nawet przetestowane i technicznie mogą ze sobą współpracować. Wciąż jednak nie ma porozumienia co do odpłatności. Instytut Transportu Samochodowego uważa, że powinien mieć dostęp do systemu w starostwach za darmo, a Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych chce za to pieniędzy.
Minister Transportu na razie nie komentuje sprawy.
19 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów. W związku z koniecznością wprowadzenia nowego systemu komputerowego i przeszkolenia egzaminatorów niektóre z 49 WORD-ów po 19 stycznia przez kilka dni były zamknięte.
Największe zmiany dotyczą części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy. By uzyskać prawo jazdy kategorii B, zamiast 18 pytań wylosowanych z puli ok. 500, egzaminowany odpowiada teraz na 32 pytania z puli, która docelowo będzie zawierała 3 tys. pytań. Przyszły kierowca, odpowiadając na pierwsze 20 pytań, ma 20 sekund na przeczytanie każdego z nich i 15 sekund na odpowiedź. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi na każde z kolejnych 12 pytań specjalistycznych - 50 sekund. Do pytań i oddanych odpowiedzi nie ma powrotu, nie można ich poprawić. Na każde z pytań można udzielić tylko jednej odpowiedzi. Suma punktów możliwych do uzyskania w części teoretycznej egzaminu wynosi 74. Pozytywny wynik uzyskuje się w przypadku otrzymania co najmniej 68 punktów. Egzamin teoretyczny - tak jak dotychczas - trwa 25 minut.