Ile kosztuje kurs na prawo jazdy kategorii B?
Koszt kursu na prawo jazdy kategorii B wynosi obecnie od 2.300 zł. do 4.200 zł. To spory wydatek. Warto zatem wybrać taki ośrodek szkolenia, w którym kurs prowadzony jest profesjonalnie i na najwyższym poziomie. Chcemy pokazać, jak kształtują się ceny kursów w różnych regionach kraju i jak to przekłada się na zdawalność egzaminów.
Trzeba pamiętać, że kandydat na kierowcę musi załączyć swoje zdjęcia (koszt 30-50 zł.), a ponadto odbyć badania lekarskie, których cena jest taka sama w całym kraju i wynosi 200 zł.
Niektóre ośrodki szkolenia kierowców oferują przeprowadzanie badań na miejscu, zapewne przez zaprzyjaźnionego lekarza i w wielu przypadkach dopłacają do tych badań, a czasem nawet w całości pokrywają ich koszt. Przeważnie, przeprowadzając badania lekarskie w OSK, można zaoszczędzić ok. 100 zł.
Ceny kursów są bardzo zróżnicowane, a ośrodki proponują też często różne ich warianty (kurs weekendowy, kurs całodniowy, kurs poranny, kurs popołudniowy, kurs ekspresowy, kurs VIP). Przeważnie te warianty szczególne są nieco droższe od standardowego kursu (od 100 do 400 zł.).
Kurs standardowy obejmuje 30 godziny wykładów (zajęcia teoretyczne) i 30 godzin jazd z instruktorem. Można wybrać wariant "eksternistyczny" i samemu przygotować się do egzaminu teoretycznego. Wówczas dopiero po zdaniu tego egzaminu przychodzimy do OSK na zajęcia praktyczne z instruktorem. Z pewnością jest to wygodniejsze dla ludzi zapracowanych, mających wiele różnych obowiązków. Zwraca uwagę jednak to, że cena kursu bez zajęć teoretycznych różni się zazwyczaj bardzo nieznacznie od ceny pełnego kursu - różnica ta sięga 100-200 zł.
Warto wykupić jednak cały kurs, bo jeżeli będziecie mieli jakieś wątpliwości odnośnie pytań egzaminacyjnych, czy przepisów ruchu drogowego, to wykładowca może je wyjaśnić. Zaoszczędzi to wam szukania wiedzy w internecie, gdzie często aż roi się od błędów i różnych domorosłych teorii.
Warto zwrócić jeszcze uwagę na istotne kwestie.
W czasie pierwszych 8 godzin jazd z instruktorem kandydat na kierowcę nie powinien dziennie jeździć dłużej, niż 2 godziny, natomiast po 8. godzinie może jeździć maksymalnie 3 godzinny dziennie. OSK nie powinien urządzać kursów ekspresowych, na których jeździ się od rana do wieczora. Pożytek z takiego kursu będzie niewielki, bo pojawi się naturalne zmęczenie u osoby szkolonej.
W ramach szkolenia teoretycznego kandydat na kierowcę powinien odbyć 4 godziny zajęć z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Takie zajęcia są obowiązkowe.
Osoba szkolona może rozpocząć jazdy z instruktorem dopiero po odbyciu pełnego szkolenia teoretycznego. Jeżeli samodzielnie przygotowuje się do egzaminu teoretycznego, to jazdy może rozpocząć dopiero po zdaniu tego egzaminu.
W niektórych ośrodkach nauki jazdy ten wymóg jest pomijany i kandydat na kierowcę tuż po zapisaniu się na kurs rozpoczyna jazdy z instruktorem. Nie świadczy to dobrze o takim ośrodku, gdyż jest to ewidentne omijanie przepisów.
W tabeli prezentujemy ceny standardowego kursu czyli zajęć teoretycznych i praktycznych w poszczególnych województwach
Średnią cenę kursu dla każdego województwa obliczono na podstawie ofert 10 ośrodków szkolenia w danym regionie.
Co ciekawe, najwyższe ceny występują w zachodnich województwach naszego kraju, tzn. w województwie lubuskim, zachodnio-pomorskim, dolnośląskim i opolskim.
Najdroższy kurs, jaki znaleźliśmy w tych regionach kosztował 4200 zł. Najtańsze kursy oferują ośrodki w województwie podkarpackim, świętokrzyskim i łódzkim.
Najtańszy kurs, jaki znaleźliśmy, oferowano w województwie mazowieckim - 2300 zł.
Oczywiście cena kursu nie powinna być dla was jedynym kryterium wyboru OSK.
Nie jest tajemnicą, że niektóre ośrodki szkolenia stosują wręcz dumpingowe ceny, aby za wszelką cenę pozyskać jak najwięcej kursantów. Oczywiście odbija się to na jakości szkolenia.
Zanim wybierzecie ośrodek szkolenia, warto zasięgnąć opinii znajomych, którzy być może robili wcześniej kurs na prawo jazdy w danym OSK. Jeżeli dowiecie się, że instruktorzy byli tam niesympatyczni, spóźniali się na zajęcia, reagowali nerwowo, wygłaszali nieprzychylne opinie, to radzę z takiego OSK zrezygnować.
To samo dotyczy sytuacji, gdy ktoś podchodził do egzaminu osiem razy albo więcej. Rzecz jasna zdarzają się osoby, które mają wyjątkowy antytalent do kierowania samochodem i wówczas takie wielokrotne podchodzenie do egzaminu staje się zrozumiałe, ale jeśli spotkało to kilku waszych znajomych, to świadczy również o skuteczności szkolenia w ośrodku.
Pamiętajcie, że w kurs na prawo jazdy inwestujecie spore pieniądze, macie więc prawo oczekiwać, że będą was szkolić prawdziwi profesjonaliści. Tandeta nie popłaca tym bardziej, że uczycie się nie tylko po to, by zdać egzamin, ale przede wszystkim po to, by jeździć dobrze i bezpiecznie.
WORD-y, a także urzędy miejskie lub starostwa powiatowe publikują dane dotyczące zdawalności w poszczególnych ośrodkach egzaminacyjnych. Nawiasem mówiąc, szkoda, że takich zbiorczych danych nie publikuje ministerstwo. Ponadto powinny być publikowane wyniki zdawalności dla poszczególnych ośrodków szkolenia, co byłoby bardzo dobrym wskaźnikiem przy wyborze danego OSK.
Przygotowaliśmy analizę zdawalności egzaminu teoretycznego i praktycznego w poszczególnych miastach wojewódzkich.
Jeżeli chodzi o egzamin teoretyczny, to najlepszymi wynikami zdawalności może poszczycić się Opole, Poznań, Bydgoszcz i Gdańsk:
Najsłabszą zdawalność egzaminu teoretycznego odnotowano w Krakowie i Olsztynie.
Zupełnie inaczej prezentuje się zdawalność egzaminu praktycznego:
Najlepsze wyniki zanotowano w Rzeszowie, w Bydgoszczy i Poznaniu. Najgorsze wyniki w tym samym Opolu, w którym była najwyższa zdawalność egzaminu teoretycznego, a także w Łodzi, Szczecinie i Katowicach.
Lepsze wyniki zdawalności egzaminu praktycznego notuje się w mniejszych miastach. Najlepszą zdawalność odnotowano w Ostrołęce (56%) i w Łomży (48%). Wynika to niewątpliwie z faktu, że w takich mniejszych miastach mniejsze jest również natężenie ruchu, nie ma tramwajów, jazda odbywa się spokojniej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoba ubiegająca się o prawo jazdy może zdawać egzamin w dowolnym WORD w Polsce. Niektórzy właśnie tak robią, bo liczą na łatwiejszą trasę egzaminacyjną. Oczywiście w takim przypadku kandydat na kierowcę powinien choć na jeden dzień przyjechać do takiego miasta i wykupić sobie przed egzaminem parę godzin jazd z miejscowym instruktorem.
Trudno raczej zakładać, że ktoś na 2 lub 3 tygodnie przeprowadzi się np. z Warszawy do Sochaczewa i tam będzie odbywał cały kurs i zdawał egzamin. Ale jeśli ktoś bardzo chce i ma takie możliwości, to czemu nie...
Niewątpliwie łatwiej jest zdać egzamin w małym miasteczku, w którym istnieje tylko kilka dużych skrzyżowań, ale czy to dobry wybór? Jeżeli mieszkasz w dużym mieście, to przecież tam będziesz jeździł i wkrótce napotkasz skomplikowane skrzyżowania, zatłoczone ulice i zupełnie inny styl jazdy. Czy wówczas sobie poradzisz? Może byłoby lepiej, gdybyś wcześniej przejeździł przez takie miejsca z doświadczonym instruktorem?
Niektórzy kursanci przywiązują bardzo dużą wagę do tego, jakim samochodem będą zdawać egzamin. Zazwyczaj chcieliby, aby to był ten sam model co na kursie na prawo jazdy. Istnieje możliwość zdawania egzaminu samochodem OSK, którym uczyliście się jeździć. Taki zamiar trzeba jednak wcześniej zgłosić w WORD, a ponadto wnosicie dodatkową opłatę w OSK.
Pamiętajcie, że prawa jazdy nie robicie na określony egzemplarz samochodu, więc dobry kierowca powinien poradzić sobie z każdym autem.