Silnik Fiat TwinAir - powrót dwóch cylindrów

Latem 2010 roku do seryjnej produkcji trafił nowy dwucylindrowy silnik Fiata. Z pojemności 900 ccm osiąga moc aż 85 KM.

W jednym koncern Fiata jest mistrzem - w produkcji niedużych samochodów z małolitrażowymi silnikami. Dzięki takiemu portfolio firma już dziś spełnia nieosiągalny dla większości producentów limit emisji CO2 na poziomie 130 g/km, który ma zacząć obowiązywać od 2015 r. Co ważne, Fiat osiągnął ten wynik zupełnie nie bawiąc się w technikę hybrydową czy auta elektryczne. Jednak prezentacja nowego silnika, nazwanego TwinAir, jest jak rzucenie rękawicy konkurentom. Osiągnięty w tej jednostce napędowej poziom emisji CO2 na poziomie 95 g/km oznacza jedno: średnie zużycie benzyny wynoszące zaledwie 4 l/100 km.

Reklama

TwinAir jest jedynym seryjnie produkowanym silnikiem dwucylindrowym, który będzie stosowany w pełnowymiarowych autach osobowych. Do perfekcji doprowadzono tu tak zwaną koncepcję downsizingu, czyli zmniejszania pojemności. Obniżenie pojemności skokowej do 900 cm3 było możliwe bez pogorszenia osiągów dzięki zastosowaniu turbodoładowania.

Turbina jest niejako "pojemnością na żądanie". Gdy samochód jedzie ze stałą prędkością i zapotrzebowanie na moc jest nieduże, to mała pojemność sprzyja niskim oporom wewnętrznym, generując nieduże zużycie paliwa. Gdy potrzebna jest moc, np. podczas wyprzedzania, do pracy włącza się turbosprężarka. Zastosowanie dwóch cylindrów zamiast czterech również sprzyja oszczędnościom i to nie tylko tym produkcyjnym. Mniejsza liczba cylindrów oznacza niższe straty wewnętrzne (tarcie) oraz poprawia przebieg momentu obrotowego.

W porównaniu z czterocylindrowymi silnikami 1.2 8V nowe jednostki TwinAir mają o 25% lepsze osiągi i jednocześnie zużywają o 15% mniej paliwa. Wibracje pracy dwóch cylindrów ma likwidować wałek wyrównoważający. Silnik trafi do modeli 500 już we wrześniu tego roku. W przyszłym roku ma się pojawić wzmocniona wersja jednostki napędowej, osiągająca moc 105 KM.

System MultiAir
Silnik ma system MultiAir umożliwiający poprawę parametrów silnika poprzez płynną regulację wzniosów zaworów, wykorzystując do tego niezwykle prosty układ hydrauliczny. Jego zaletą jest genialna wręcz prostota, sprzyjająca niezawodności i powodująca obniżenie kosztów wytwarzania. Przekazywanie ruchu wałka rozrządu na zawory dolotowe olejem daje ogromne możliwości, jeżeli chodzi o sterowanie napełnianiem silnika. Dzięki temu silniki z systemem MultiAir mają wysoki moment obrotowy już przy niskich obrotach i jednocześnie godzą wysoką moc z niskim zużyciem paliwa. System MultiAir już funkcjonuje w nowych silnikach 1.4 16V.

Popularne dwucylindrowe modele Fiata
Fiat 500 - pojawił się na rynku w 1957 r. Początkowo był napędzany silnikiem 500 cm3 o mocy 15 KM. Był wytwarzany do 1975 r. Fiat 126 - produkcję auta w Polsce rozpoczęto w 1973 r. Zakończono w 2000 r. Silniki 600 i 650 cm3 o mocach 23 i 24 KM. Fiat Cinquecento 700 - przejął zmodernizowaną jednostkę ze 126p BIS. Produkowany był od 1991 r. do 1996 r. Moc 30 KM.

Marcin Klonowski

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy