Z dieslem na co dzień
Prezentujemy wskazówki wydłużające żywotność samochodów i chroniące kierowców przed niespodziewanymi problemami, których rozwiązanie bardzo często wymaga poniesienia dużych nakładów finansowych.
Po pierwsze nie szkodzić. Tak brzmi główna zasada, którą kierują się lekarze w stosunku do swoich pacjentów. Z powodzeniem można ją zastosować także w relacji między kierowcami a ich samochodami.
Według opinii mechaników, zdecydowana większość usterek silników wysokoprężnych jest spowodowana przez zaniedbania lub nawet lekkomyślność użytkowników.
Na listę grzechów głównych należy wpisać m.in.:
- gwałtowne ruszanie tuż po uruchomieniu zimnego silnika i niestudzenie go po zakończeniu jazdy,
- wydłużanie okresów miedzy wymianami oleju,
- zapominanie o konieczności okresowej wymiany filtra paliwa (niektórzy kierowcy nie wiedzą, że taki filtr w ogóle istnieje); na usprawiedliwienie można jedynie dodać, że w niektórych autach z silnikiem benzynowym filtr paliwa faktycznie nie jest montowany,
- błędy popełniane podczas prób rozruchu zimą, kiedy wysiądzie akumulator (złe podłączenie przewodów, zerwanie paska rozrządu podczas pchania lub holowania auta).
Możesz uszkodzić rozrząd!
Uruchamianie współczesnego diesla z paskiem rozrządu na popych lub na hol grozi zerwaniem paska i zniszczeniem silnika. Dotyczy to zwłaszcza tych aut, w których zbliża się już termin wymiany rozrządu (pasek jest naciągnięty, a napinacz zużyty).
Akumulator może wybuchnąć
Przy rozruchu z pomocą przewodów, podłączanie kabli należy rozpoczynać od akumulatora dawcy. W ten sposób uniknie się iskrzenia przy akumulatorze wydzielającym wodór, co grozi wybuchem. Nie powinno się uruchamiać diesla autem ze znacznie mniejszym prądem rozruchowym akumulatora.
Nie czekaj na mróz
Większość współczesnych diesli nie potrzebuje świec żarowych do zainicjowania pracy w dodatnich temperaturach otoczenia. Jeśli się włączają, to tylko ze względów ekologicznych. Latem nie występują zatem żadne objawy ich uszkodzenia. Zimą sprawne świece będą potrzebne - bez nich auto nie zapali. Przed sezonem należy zatem zlecić ich kontrolę w serwisie.
"Zamarzanie" paliwa
Na mrozie z oleju napędowego wytrąca się parafina, która blokuje filtr i uniemożliwia rozruch silnika. Zimowe oleje napędowe są bardziej odporne na to zjawisko niż letnie, ale i tak poniżej -25oC mogą pojawić się problemy. Zapobiegają temu antydepresatory. Należy je dolewać do baku podczas tankowania, zanim wytrąci się parafina (najlepiej podczas tankowania). Jeśli auto już zamarznie, pomoże mu tylko ciepły garaż. Uwaga! Sprawdź w instrukcji samochodu, czy jego producent zezwala na stosowanie dodatków.
Zawsze przed zimą
Raz w roku wymieniaj filtr paliwa. Zawsze przed zimą wylewaj wodę z odstojnika, który znajduje się zazwyczaj w dolnej części filtra lub w separatorze zabudowanym oddzielnie.
Kluczem jest specyfikacja. W instrukcji obsługi samochodu znajdują się wymagania odnośnie norm jakościowych i lepkościowych, które musi spełniać olej silnikowy. Jest to szczególnie istotne w przypadku diesli z pompowtryskiwaczami czy z filtrami cząstek stałych.
Zbyt niski
Po powrocie z dalszej trasy zawsze sprawdzaj poziom oleju i jeśli trzeba - uzupełniaj go. Jeżdżenie z niskim stanem oleju przyspiesza zużycie turbosprężarki
Zbyt wysoki
Prawdopodobnie silnik ma problem z oczyszczeniem filtra cząstek stałych. Jak najszybciej jedź do serwisu, aby zregenerować filtr cząstek i wymień olej.
Start
Pierwsze kilometry pokonuj delikatnie. Nie naciskaj mocniej pedału gazu, zanim silnik się nie rozgrzeje. Pośpiech niszczy turbosprężarkę.
Meta
Zanim wyłączysz silnik, daj mu popracować przez ok. 30 s na wolnych obrotach. Dzięki temu turbosprężarka, która tuż po zatrzymaniu auta jeszcze wiruje, będzie miała czas, by zwolnić. Wyłączenie silnika odcina dopływ oleju, który smaruje ułożyskowanie wirnika.
Silnik nie dogrzewa się
Starsze diesle zimą nie dogrzewają się. W nowszych jest to objawem zużycia termostatu lub dogrzewacza. Zbyt niska temperatura wpływa negatywnie na zużycie paliwa (wzrasta nawet o 1 l/100 km).
1. Kontrolka filtra DPF/FAP
Zatyka się filtr cząstek stałych. Konieczne jest oczyszczenie filtra w serwisie lub podczas dłuższej jazdy ze stałą prędkością.
2. Kontrolka silnika
W najbliższym terminie jedź do serwisu. Jeden z podzespołów silnika jest niesprawny.
3. Kontrolka świec żarowych
Jej miganie podczas jazdy wskazuje często na awarię wtryskiwaczy.