Nie przeciągaj z paskiem rozrządu

Gdy samochód rocznie jeździ po kilka tys. km, nie można czekać 20 lat do regulaminowego przebiegu wymiany rozrządu.

Zerwanie paska rozrządu to prawdziwy dramat dla właściciela samochodu. Awaria ta natychmiastowo unieruchamia auto, a w przypadku zdecydowanej większości silników dochodzi do zderzenia zaworów z tłokami i ich pogięcia. Naprawa wymaga demontażu i regeneracji głowicy, co w sumie kosztuje od 1500 zł do nawet kilku tysięcy złotych.

Bezpieczny przebieg

Ponieważ trwałości paska rozrządu dokładnie przewidzieć się nie da, producenci określają przebieg, po którym należy go wymienić prewencyjnie, aby uniknąć kłopotów. Zwykle jest to ok. 100 tys km. Wraz z paskiem obowiązkowo wymienia się wszystkie rolki napinające, a także pompę cieczy chłodzącej, jeżeli jest napędzana paskiem rozrządu. Wbrew pozorom, nie tylko guma paska się starzeje, ale również zużywają się same rolki. Jeżeli rolka przestanie się obracać z powodu zatarcia łożyska, to nawet najmocniejszy pasek rozrządu natychmiast się zerwie. Dlatego wymiana wszystkich rolek to w zasadzie konieczność.

Reklama

Gdy problemem jest czas

Kłopotów z reguły nie ma, jeżeli samochód jest użytkowany dostatecznie często. Są jednak przypadki, gdy auto przejeżdża rocznie po 5 tys. km i wtedy pokonanie 100 tys. km do planowej wymiany paska teoretycznie mogłoby zająć nawet 20 lat. A tyle pasek raczej nie wytrzyma. Dlatego część producentów wyraźnie podaje, oprócz przebiegu, także dopuszczalny czas użytkowania rozrządu. Z reguły jest to ok. 5-6 lat. Jeżeli dany producent nie deklaruje co ile lat należy wymieniać rozrząd, to warto przyjąć zasadę nieprzekraczalnego okresu 7 lat.

A co jeżeli nie?

W przypadku pasków kiepskiej jakości najczęściej uszkodzenie zaczyna się od nadpęknięcia zębów z powodu procesów parcenia gumy. Sam pasek jest zbrojony wewnątrz warstwami kordu i do jego zerwania dochodzi głównie w dwóch przypadkach: albo zatrze się łożysko rolki napinającej i rolka stanie, albo ciało obce dostanie się pomiędzy pasek a koło zębate (np. zerwany pasek alternatora). W przypadku aut rzadko użytkowanych z reguły dochodzi do zatrzymania rolki i dlatego oszczędność polegająca na wymianie jedynie samego paska (bez rolek) nie ma sensu.

Wymiana rozrządu w popularnych modelach

ModelKoszt*Interwał
Fiat Punto II 1.2600 złco 60 000 km/5 lat
Honda Civic 1.6800 złco 120 000 km/6 lat
Opel Vectra 1.9 CDTI1100 złco 150 000 km/10 lat
Skoda Octavia II 2.0 TDI1300 złco 120 000 km/5 lat
Renault Laguna 1.9 dCi1400 złco 120 000 km/5 lat
Toyota Avensis 2.0 D-4D1300 złco 105 000 km/10 lat
Volkswagen Golf IV 1.61000 złco 90 000 km/5 lat
*Koszt obejmuje cenę kompletnego napędu rozrządu wysokiej jakości (pasek i niezbędne rolki oraz – jeżeli konieczne – pompę wodną), a także robociznę.

Jak rozpoznać zużyty pasek rozrządu? - SILNIK

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy